سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لرستان/ گزارش اختصاصي؛

خداحافظی محصولات کشاورزی با سموم/ "انار" ارگانیگ لرستان جهانی شد

توسعه کشت ارگانیک در کشور و استان لرستان یکی از برنامه هایی است که به نظر می رسد باید به طور جدی تر دنبال شود تا منجر به خداحافظی سموم از فرآیند تولید محصولات کشاورزی و باغی شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محصولات ارگانیک محصولاتی هستند که در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از چند سال قبل هیچ‌گونه سموم دفع آفات گیاهی نظیر علف هرزکش‌ها، قارچ‌کش‌ها و مواد شیمیایی در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می‌شود، رشد می‌کنند.

از سوی دیگر در ترکیبات میوه‌های ارگانیک هیچگونه اصلاح ژنتیکی صورت نمی‌گیرد و از گازها برای رشد زودرس میوه‌ها استفاده نمی‌شود. به‌همین دلیل رنگ این نوع میوه‌ها طبیعی بوده و نه خیلی پررنگ یا کم‌رنگ‌تر از حد معمول هستند.

بافت میوه ارگانیک مناسب و خیلی نرم یا سفت نیست. اندازه میوه‌ها هم متعادل بوده و طعم و بوی طبیعی و مناسبی دارند که البته بارزترین ملاک تشخیص میوه‌های ارگانیک از غیرارگانیک هم همین طعم و بوی طبیعی‌شان است.

آنچه مسلم است این است که به دور از هر گونه یک جانبه گرایی محصولاتی که با کودهای شیمیایی تولید می شوند به دلیل آن که در مرحله رشد زمان لازم را طی نمی‌کنند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد ضروری را ندارند.

بنابراین تولید میوه‌هایی با ظاهر درشت که فاقد طعم و خاصیت هستند همگی ناشی از استفاده بی‌رویه از کودها، آفت‌کش‌ها و باقی ماندن ترکیبات آنها در محصولات است.

با این تفاسیر حرکت دولت به سمت کاهش مصرف کودهای شیمیایی و توزیع کودهای بیولوژیک در میان کشاورزان از یک طرف هزینه های دولت در زمینه یارانه اعطایی به کودهای شیمیایی را کاهش می دهد و از طرف دیگر زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک را در جامعه فراهم خواهد آورد.

در این راستا در استان لرستان نیز حرکت به سمت توسعه کشت ارگانیک در دستور کار قرار گرفته است تا انار لرستان به عنوان یک محصول ارگانیک از استان شهرت جهانی پیدا کند.

در حال حاضرمرغوبترین انار ایران در باغات انار لرستان پرورش داده می شود تا یاقوت سرخ ایران که محصولی کاملا ارگانیک است مورد استقبال دهها کشور دنیا قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این رابطه با اشاره به اینکه یکی از مهمترین برنامه های سازمان بحث مدیریت تلفیقی آفات است، به خبرنگار باشگاه جوان گفت: از جمله برنامه های انجام شده در این راستا طرح آموزشی مدرسه در مزرعه برای کشاورزان و تولید محصولات ارگانیک است.

اسحاق طاهری مقدم با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد محصولات کشاورزی ارگانیک شود، یادآور شد: در حال حاضر 15 درصد محصولات کشاورزی استان به صورت ارگانیک تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه 44 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تخت پوشش تولیدات ارگانیک است، ادامه داد: این محصولات شامل گندم، نخود، سیب زمینی، ذرت دانه ای، سبزی و صیفی، سیب، انار و انگور است.

طاهری در ادامه با اشاره به فعالیت 35 سایت در راستای کاهش مصرف کود و سموم در محصولات کشاورزی و باغی، افزود: این سایتها با مشارکت 875 کشاورز در استان فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بالغ بر 130 هزار تن کود شیمیایی در استان مصرف داشته ایم، تصریح کرد: این در حالیست که این میزان در سالجاری به 90 هزار تن کاهش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان همچنین با اشاره به اینکه مصرف سموم شیمیایی در سال گذشته 605 تن بوده است، افزود: این میزان مصرف در سالجاری با کاهش بالای 50 درصدی به 300 تن کاهش یافته است.

به هر روی امید می رود با استمرار روند کنونی در جهاد کشاورزی استان لرستان شاهد توسعه هر چه بیشتر کشت ارگانیک در استان لرستان باشیم چرا که صادرات محصولات این استان به کشورهای مختلف دنیا در گرو تولید محصولات ارگانیک و عاری از سموم است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.