سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پژوهش مبنای هر توسعه ای است

توسعه پایدار تنها در سایه پژوهش بدست می آید و هیچ کشوری بدون توجه و برنامه ریزی همراه با پژوهش نمی تواند پیشرفت و توسعه داشته باشد.

دکتر غفوری فرد رئیس انجمن مهندسان برق و الکترونیک ایران و نماینده مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری جلسه هیئت مدیره انجمن مهندسان برق و الکترونیک ایران در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:‌در 50 سال اخیر هر کشوری که پژوهش بیشتری کرده توسعه بیشتری هم داشته است و توسعه این کشورها به پژوهش آنها کمک کرده و پژوهش آنها حامی و شتاب دهنده توسعه این کشورها بود و توسعه و پژوهش آنها به طور دائم در یک سیکل صحیح با هم بوده اند.
وی با بیان اینکه کشورهایی که پیشرفت کمتری داشته اند امکانات کمتری برای پژوهش دارند افزود: در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای رشد پژوهش در کشور صورت گرفته است که از جمله این اقدامات به برگزاری هفته پژوهش،‌برگزاری نمایشگاه های پژوهشی مثل نمایشگاه فن بازار و انتخاب پژوهشگر برتر و انجمن علمی برتر است.
وی با بیان اینکه انجمنهای علمی حلقه واسطه بین صنعت و دانشگاه هستند تصریح کرد:‌انجمن علمی برتر هم به دانشگاه کمک می کند هم به سایر انجمنهای علمی دیگر و در صورت فراهم کردن امکانات برای انجمنهای علمی این انجمنها می توانند نقش مهمی در برقراری و ارتباط هر چه بهتر صنعت و دانشگاه نقش مهمی را ایفا کنند.
وی به مشکلات بر سر راه پژوهش در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: مهمترین مشکل بر سر راه پژوهش درصد بودجه کم آن است و در مواردی این بودجه پرداخت هم نمی شود و در بعضی مواقع دانشگاه ها برای جبران هزینه کارهای دیگر از بودجه پژوهشی کم می کنند.
*تولید مجلات علمی پژوهشی داخلی با سختیهای زیادی همراه است
دکتر غفوری فرد گفت: یکی دیگر از مشکلات در بخش پژوهش این است که اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان برای ارتقای علمی خود باید مقاله ISI داشته باشند و مقاله داخلی آنها مورد قبول نیست و اگر کسی مقاله داخلی داشته باشد از طرف دانشگاه به او کمک نمی شود و ما برای تکمیل و چاپ بموقع مجلات علمی وپژوهشی در کشور با کمبود مقاله روبرو هستیم.
وی افزود: با شرایط موجود اساتید ترجیح می دهند مقالاتشان را به خارج ارسال کنند و شاهدهستيم که سیل مقالات به طرف خارج سرازیر است و مقالاتی که برای درج در مجله برای ما فرستاده می شود هم باید برای داوری ارسال کنیم که این داوری هم هزینه دارد.
وی تصریح کرد:‌مقالات ISI که به خارج ارسال می شود و زحمت زیادی هم برای تکمیل آن کشیده می شود در حقیقت در جهت رفع مشکلات علمی و فنی کشورهای خارجی استفاده می شود و ما باید سعی کنیم روندی را دنبال کنیم که مقالات را کاربردی و برای حل مسائل و مشکلات علمی و فناوری داخلی بکار بگیریم.
غفوری فرد در ادامه خاطر نشان کرد:‌با پیگیریهای انجام شده با دکتر دانشجو وزیر علوم و تحقیقات و فناوری مقرر شده در آیین نامه ها تغییراتی داده شود که اگر دانشجویان دوره دکترا دو مقاله ISI داشته باشند یکی از این دو مقاله باید برای داخل کشور و کاربردی کردن آن جهت استفاده علمی و پژوهشی در رشد و توسعه کشور باشد.
*وزارت علوم مقالات علمی پژوهشی را رایگان چاپ می کند
دکتر غفوری فرد در ادامه گفت: چاپ و انتشار رایگان مقالات علمی پژوهشی با پیگیریهای فراوان و مساعدت وزارت علوم صورت پذیرفته است و مجلس هم همیشه روی پژوهش تاکید داشته و پشتیبان امر پژوهش در کشور بوده است.
وی تصریح کرد:‌در مجلس پنجم تصویب شد که تا آخر برنامه دوم سهم پژوهش از درآمد تولید ناخالص ملی به 5/1 درصد برسد که دولت به این مصوبه عمل نکرد و در حال حاضر هم مجلس تصویب کرده که سهم پژوهش از درآمد ناخالص ملی به 3 درصد برسد.
وی تصریح کرد:‌با توصیه های مقام معظم رهبری در امر پژوهشی باید بهای بیشتری به این امر داده شود و اگر بودجه پژوهشی به 3 درصد برسد تازه باز هم عقب هستیم و باید هزینه و برنامه ریزی بیشتری برای تحقق امور پژوهشی در جهت رشد و توسعه همه جانبه کشور صورت پذیرد./ص

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.