سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شوراي تببين مواضع بسيج دانشجويي تهران بزرگ:

تحريم نفتي اتحاديه اروپا فرصتي است براي راه اندازي بورس نفت ايران

شوراي تببين مواضع بسيج دانشجويي تهران بزرگ در خصوص تحريم نفتي اتحاديه اروپا بيانيه اي صادر كرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران ؛ شوراي تببين مواضع بسيج دانشجويي تهران بزرگ طي بيانيه اي در خصوص تحريم نفتي اتحاديه اروپا اظهار داشت : تحريم نفتي اتحاديه اروپا فرصت تاريخي براي كشور به منظور راه اندازي بورس نفت را مهيا خواهد كرد.
متن بيانيه به شرح زير است:

باسمه تعالی
تحريم فروش نفت به اتحاديه اروپا پاسخ دندان شكن ايران به كشورهاي متخاصم
ان تنصرالله ينصركم و يثبت اقدامكم
سرانجام پس از چند هفته مذاکره، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تصویب طرح تحریم نفت ایران اقدام خصمانه جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند. مهلت تقریبا شش ماهه برای شروع تحریم‌ها و اظهارات کاترین اشتون پس از تصویب تحریم‌ها نشان می‌دهند این طرح به منظور افزایش فشار بر ایران برای توقف غنی سازی و آغاز مذاکرات با گروه 1+5 است لذا پاسخ هوشمندانه و قاطع جمهوری اسلامی ایران تمامی برنامه‌های طراحی شده در این راستا را بی‌اثر خواهد کرد.
همانطور كه رهبر معظم انقلاب تبيين فرمودند، راهبرد ايران در مقابل تهديدات دشمنان، تهديد متقابل و شرايط ما همچون شرايط بدر و خيبر است. لذا در مقابل اقدام خصمانه اتحاديه اروپا لازم است كه اقدامي متقابل انجام شود. از آنجا كه اقدام اتحاديه اروپا در حوزه اقتصادي است، پاسخ جمهوري اسلامي ايران نيز بايد از همين جنس باشد. در اين مقطع كه نمايندگان مردم ايران در مجلس شوراي اسلامي تصميم شجاعانه براي به تصويب رساندن طرحي دو فوريتي در جهت تحريم فروش نفت به اتحاديه اروپا گرفته‌اند، جنبش دانشجويي حمايت كامل خود را از اين اقدام عزت‌مدارانه اعلام مي‌نمايد و از آنها مي‌خواهد با جديت تمام اين طرح را پيگيري كرده و به وعده الهي «ان تنصرالله ينصركم و يثبت اقدامكم» ايمان داشته باشند. در ادامه نكاتي براي هرچه بهتر شدن اين اقدام شجاعانه بيان مي‌شود:
1- آمارهای صادرات نفت خام ایران نشان می‌دهد حداکثر 18% از نفت صادراتی به مقصد اروپا بارگیری می‌شود. حال با یک فرض بدبینانه، در صورتی که برای این مقدار از نفت صادراتی ایران مشتری دیگری وجود نداشته باشد، با این اقدام قیمت نفت
افزایش يافته وبخش مهمي از اثر کاهش صادرات با افزایش درآمد حاصل از
افزایش قیمت جبران خواهد شد. با توجه به اینکه دیگر مشتری‌های نفت خام برای خرید نفت خام ایران اعلام آمادگی کرده‌اند این محاسبات نشان می‌دهد قطع صادرات نفت به اروپا نه تنها درآمد نفتی کشور را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث افزایش درآمدهای نفتی دولت خواهد بود. همچنین شوک حاصل از این اقدام برای اقتصاد بیمار اتحادیه اروپا ضربه سهمگینی خواهد بود.
2- با توجه به اهمیت راه‌اندازی بورس نفت برای اقتصاد کشور و نقش آن در بی‌اثر شدن تحریم‌های نفتی علیه ایرن ضروری است تا مسوولین وزارت نفت با فروش این بخش از نفت صادراتی کشور از طریق بورس تحریم‌های احتمالی آینده با هدف توقف فروش نفت ایران را بی‌اثر سازند.
با ورود بخش غیر دولتی داخل کشور در بورس نفت و امكان تسويه آن با ريال تحريم هاي نفتي به فرصت تبديل مي¬شود. همچنين با توجه به کشش بازار (بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه) کشورهای اروپایی ناچار خواهند بود از طريق دلال‌ها نسبت به خرید نفت از بورس ایران اقدام كنند. همچنين ضروري است امكان خريد نفت با ارزهاي دلار و يورو وجود نداشته و مبادلات نفتی تنها با ريال يا ارزهاي كشورهاي غير متخاصم امكان پذير باشد. نتیجه این اقدام، کاهش تقاضای مبادلاتی دلار و یورو و در نتیجه تضعيف جايگاه دلار و يورو در مبادلات تجاري جهان، و همچنین افزايش هزينه كشورهاي اروپايي در تامين انرژي مورد نياز خواهد بود.
بر این اساس، تحريم نفتي اتحاديه اروپا فرصت تاريخي براي كشور به منظور راه اندازي بورس نفت را مهيا خواهد كرد و ضمن آغاز حرکت حذف ارزهاي واسط دلار و يورو در چرخه فروش نفت كشور، تأمين مالي بودجه كشور از ابتدا با ريال و ارزهاي مورد نياز مانند يوان خواهد شد.
در پايان ضروري است تاكيد شود كه با كشورهايي كه در صدد همراهي يا تبعيت از سياست هاي خصمانه امريكا باشند، بايد رفتار مشابه در دستور كار مسوولين جمهوري اسلامي قرار گيرد.
شوراي تببين مواضع بسيج دانشجويي تهران بزرگ/خ2
این فرض درحالی مطرح می‌شود که به دلیل وجود تعادل در بازار نفت، قطع صادرات به اروپا به معنی حذف تقاضای نفت نبوده بلکه مشتری‌های اروپایی با دیگر کشورها جایگزین می‌شوند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.