سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه/

دكترين جديد آمريكا عليه چين

یک مرکز مطالعات راهبردی در غرب فاش کرد: دولت امریکا سیاست جدیدی در مقابل چین در پیش گرفته که بر دو اصل راهبردی محاصره نظامی و قطع دسترسی چین به بازارهای جهانی استوار است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته اي ، پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ، در گزارشی خبر داد اجرای این راهبرد جدید که از مدت ها قبل تدوین شده با خروج امریکا از عراق کلید خواهد خورد.
گلوبال ریسرچ در این باره نوشت: «اوباما با متحمل شدن شکست های پی در پی در عرصه های جنگ قدرت در سطح جهان و ناتوانی در مقابله با مشکلات اقتصادی در مقایسه با کشورهایی که از نظر اقتصادی ضعیف تر هستند، سیاست محاصره و تحریک را در مقابل چین - دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین بستانکار آمریکا- و روسیه -اصلی ترین فراهم کننده نفت و گاز اتحادیه اروپا- در پیش گرفته است».
این پایگاه اینترنتی ادامه داد: «اوباما در ماه نوامبر سال 2011 دو راهبرد مهم اتخاذ کرد که عواقب استراتژیک مهمی برای قدرت های در حال رقابت در سطح جهان در پی داشت. اوباما سیاست محاصره نظامی چین بر پایه استقرار نیروی دریایی و ناوگان هوایی در سواحل نزدیک چین و محدود کردن و همچنین ایجاد اختلال در دسترسی چین به بازارهای جهانی و روابط تجاری و مالی در آسیا را اتخاذ کرد. اظهارات اوباما مبنی بر اینکه آمریکا به دنبال گسترش قوای نظامی خود در آسیاست و همچنین در پی یافتن هم پیمانان اقتصادی در این قاره است به نوعی مورد چالش قرار دادن چین در حیاط خلوت خود محسوب می شود».
گلوبال ریسرچ با اشاره به سخنان باراک اوباما در پارلمان استرالیا که به تببین این راهبرد اختصاص داشته، به نقل از وی می نویسد: «منافع پایدار ما (امریکا) در منطقه آسیا - اقیانوس آرام حضور مداوم ما را در این منطقه می طلبد. آمریکا یک قدرت در اقیانوس آرام محسوب می شود و ما در این منطقه می مانیم. با پایان گرفتن جنگ ها در افغانستان و عراق تمرکز تیم امنیت ملی به حضور و مأموریت در آسیا - اقیانوس آرام معطوف خواهد شد. بنابر این کاهش هزینه های دفاعی آمریکا شامل هزینه ها در آسیا - اقیانوس آرام نمی شود».
در ادامه این گزارش آمده است: «ماهیت دقیق آنچه که اوباما از آن به عنوان حضور و مأموریت نام برد توافق نظامی جدید با استرالیا برای اعزام ناو های جنگی، جنگنده ها و 2500 تفنگدار دریایی به شهر داروین استرالیا - در نزدیکی چین – است».
گلوبال ریسرچ در انتهای تحلیل خود جزئیات این راهبرد امریکا بیان کرده است.
گلوبال ریسرچ درباره اقدامات نظامی امریکا علیه چین می نویسد: «هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا به حمایت از کشورهایی - ویتنام، ‌فیلیپین و برونئی در دریای چین جنوبی پرداخت که با چین بر سر مرز دریایی مناقشه دارند. علاوه بر این واشنگتن روابط نظامی خود و فروش تسلیحات نظامی به ژاپن،‌ تایوان، ‌سنگاپور و کره جنوبی را افزایش داده است. آمریکا همچنین زیردریایی های هسته ای خود را به آب های منطقه گسیل داشته است و جنگنده های آمریکایی نیز بر فراز آب های ساحلی چین در حال پروازند». در راستای سیاست محاصره نظامی و تحریک، اوباما و کلینتون در حال تقویت توافق نامه های تجاری در آسیا هستند که شامل چین نمی شود. حضور اوباما در اجلاس اپک و همچنین سفر او به اندونزی در نوامبر سال دو هزار و یازده همگی در جهت افزایش استیلای آمریکا در آسیا محسوب می شوند. واضح است که تحرکات اقتصادی و نظامی و مواضع ضد چینی در کنگره آمریکا همگی در جهت تضعیف موقعیت تجاری چین است».
درباره بخش تجاری این راهبرد هم تاکید شده است: «اوباما و کلینتون در حال تقویت توافق نامه های تجاری در آسیا هستند که شامل چین نمی شود. حضور اوباما در اجلاس اپک و همچنین سفر او به اندونزی در نوامبر سال 2011 همگی در جهت افزایش استیلای آمریکا در آسیا محسوب می شوند. واضح است که تحرکات اقتصادی و نظامی و مواضع ضد چینی در کنگره آمریکا همگی در جهت تضعیف موقعیت تجاری چین است»./خ
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.