سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسعود رايگان در نشست خبري نمايش "شرق شرق است":

جادوي تئاتر قصه گويي است

تئاتر با توجه به اصل مهم سرگرمي در آن و لذت بردن گروه و مخاطب،داراي جادوي قصه گويي است.

به گزارش خبرنگار بخش تئاتر باشگاه خبرنگاران درمحل؛نشست خبري نمايش "شرق شرق است" به نويسندگي ايوب خان دين و ترجمه و كارگرداني مسعود رايگان كه ظهر امروز در تالار اميرخاني خانه هنرمندان برگزار شد.

كارگردان اين اثر در خصوص نمايشنامه"شرق شرق است" است،گفت:مدت سه سال است كه مشغله ذهني من معرفي و شناساندن درام نويساني كه ناشناخته هستند، براي اهالي تئاتر و مردم كشور ايران است.

وي افزود:‌معرفي نويسندگاني كه صاحب نظر هستند و در اروپا و آمريكا معروفيتي دارند،را از طريق آثارم وظيفه خود مي دانم.

رايگان ادامه داد:متاسفانه در كشور ما تيراژ بسياري از كتاب هاي ارزشمند تنها به 2 هزار نسخه مي رسد و من مفتخرم كه مترجم اثر "هنينگ مانكل" در سال گذشته هستم و زبان فارسي چهاردهمين زباني است كه اثر اين نويسنده به آن ترجمه شده است.

اين كارگردان تصريح كرد:تصميم گرفتم بعد از "مانكل" نويسنده ديگري را به نام "ايوب خان دين" به جامعه تئاتر و مردم معرفي كنم.اين نويسنده معروفيت اروپايي زيادي دارد و نمايشنامه اي كه من ترجمه كردم يك اثر سوئدي است كه برگرفته از نوشته ايوب خان دين بوده است.

وي گفت:خاستگاه اين نويسنده نيز مانند "مانكل" تئاتر است و اين نمايشنامه بيانگر زندگي شخصي اوست.

رايگان اظهار داشت:گرفتاري هايي كه مهاجران با جامعه ميزبانشان در هر جاي دنيا دارند،‌موضوع اصلي اين نمايش است.به نظرم اطلاعات ما در رابطه با مهاجران بسيار كم است و فكر مي كنيم آن ها دغدغه اي ندارند در صورتي كه اين گونه نيست.

كارگردان نمايش،‌"قاتل بي رحم،‌هسه كارلسون"در ادامه بيان داشت:اين نمايشنامه نمونه روشني از مشكلات مهاجران را بيان مي كند.

ضمن اينكه پرداختن به مسئله مهاجرت مانند موضوع نمايش "روياي يك عكس" كه حدود 5 سال پيش به صحنه بروم،‌از دل مشغولي هاي خودم است.

وي درخصوص شيوه اجرايي اين اثر عنوان كرد:هر نمايشنامه اي شيوه اجرايي خاص خودش را مي طلبد،سال گذشته نمايش ها در سالن Black box با طراحي هاي مخصوص به خودش اجرا شد و امسال در سالن شماره 1 ايرانشهر و در واقع در يك سالن كلاسيك اجرا مي شود.

رايگان اضافه كرد:اين نمايش يك ملودرام خانوادگي است و با توجه به شيوه خاص اجرا در يك سالن كلاسيك در بازي بازيگران فاصله اي بين رئال و غير رئال افتاده كه آنها اين فاصله را رعايت مي كنند كه اين مسئله از ويژگي هاي نمايشنامه است.

وي با اشاره به اين كه اعتقاد ندارد كه كارگردان خالق همه چيز است،گفت:بازيگران در صحنه حضور دارند و كارگردان به آن ها كمك مي كند تا دستشان باز باشد،‌بازيگران روي كاغذ بي جان هستند؛اما بازيگراني كه نقش را اجرا مي كنند به آن ها جان مي دهند و خالق نقش ها هستند.

رايگان عنوان كرد:به نظرم ما در تئاتر احتياج به قصه گويي داريم،‌جادوي تئاتر قصه آن است و من سعي مي كنم اصل نمايش را كه سرگرمي است از اين طريق رعايت كنم.

وي درخصوص انتخاب بازيگران اين نمايش اظهار داشت:"اميد روحاني" انتخاب دوم من بود،‌ابتدا قرار بود اين نقش را به رضا بابك بدهم اما او در سفر بود.جالب اين جا است كه نقشي كه "اميد روحاني" به ايفاي آن مي پردازد،بسيار مناسب اوست اما با خودش بسيار تفاوت دارد.

كارگردان "شرق شرق است"،در رابطه با مسئله تئاتر خصوصي و تبليغات اثر گفت:‌تئاتر خصوصي موضوع بسيار مهمي است؛اما داشتن آن مشكلات زيادي دارد كه برعهده متوليان فرهنگي،شهرداري تهران، و NGO هاي سرمايه گذار است؛ آن ها بايد خوراك معنوي و فرهنگي جامعه را تامين كنند.

اين كارگردان افزود:اجراي "هسه كارلسون" در سال گذشته با وجود فروش بسيار خوبي كه داشت نتوانست جوابگوي هزينه ها باشد. ما اگر مي خواهيم چراغ تئاتر را روشن نگه داريم بايد از طريق مركز هنرهاي نمايشي و وزارت ارشاد حمايت شويم.

رايگان ابراز كرد:تماشاگران ما بسيار با فرهنگ هستند و استقبال بي نظيري از آثار مي كنند به همين دليل تئاتر بايد از نظر بودجه و امكانات كامل باشد، زيرا قرارداد به صورت گيشه نمي تواند جوابگو باشد.

رايگان درخصوص به تعويق افتادن نمايش گفت:توافق شروع اجراي ما 5 بهمن بود، اما طبق نامه اي كه از "محمد يعقوبي" مبني بر  درخواست تمديد چند شبه اجراي "خشكسالي و دروغ"‌به دليل زيان هاي مالي و همچنين احترامي كه براي همكارم قائلم،شروع نمايش را با توافق تماشاخانه به تعويق انداختيم.

وي با اشاره به اين كه با رويا تيموريان براي اجراي يك كار در سال تعهد كرده،بيان كرد:ما قصد داريم،‌به طور حتم سالي يك نمايش را به صحنه ببريم و دليل آن اضافه شدن به تعداد آثار در كارنامه ما نيست،بلكه به نظر من تئاتر،مادر همه هنرهاست و صحنه بازآموز و باز پرور كارگردان و بازيگر است.

شبنم مقدمي،‌از بازيگران اين اثر درخصوص نقش خود در اين نمايش گفت:اين نمايش دومين تجربه همكاري من با مسعود رايگان در مقام كارگرداني است.من در اين اثر نقش يك آرايشگر را بازي مي كنم كه ويژگي هاي رفتاري خودش را دارد و با نقش قبلي من در نمايش "نامه هايي به تب"، بسيار متفاوت است.

وي افزود:صحبت هاي اوليه طي روند ترجمه اين نمايش از سوي كارگردان زمان زيادي برد و اين نقش مثل يك پازل به تدريج شكل گرفت.وي از ابتدا خواسته هايش را به من منتقل كرد و نتيجه آن نقشي است كه به زودي اجرا مي كنم.

مقدمي در خصوص مسئله تبليغات در تئاتر بيان كرد:ما هميشه مي گوييم مركز هنرهاي نمايشي يا مديران بايد كمك كنند؛بلكه اين كمك نيست و حق مسلم هر گروه نمايشي است و هنگامي كه امكان تبليغ وجود ندارد ،بايد اين مسائل صورت بگيرد تا مردم بتوانند از خبر يك اجرا  با برنامه ريزي خود گروه با خبر شوند.

اين بازيگر اظهار داشت:وقتي قرارداد بصورت گيشه باشد،بايد گروه مجوز تبليغات شهري را داشته باشد؛اما تا مجوز اين تبليغات را صادر نكنند،اجازه اين كار را به گروه نمي دهند.

"فرزين محدث" از ديگر بازيگران اين اثر نمايشي تصريح كرد:اين نمايش اولين تجربه همكاري من با اين كارگردان بوده كه بسيار لذت بخش است. من در اين اثر نقش يك پسر نوجوان كه از خودم خيلي كوچكتر است را بازي مي كنم.

وي افزود:اين فرد شخصيتي درون گرا دارد كه ويژگي هاي خاص را داراست.

محدث تصريح كرد:كارگردان اين اثر بازيگران را مثل يك چشم ناظر كنترل مي كند و ايرادها را حذف مي كند كه شيوه بسيار مطلوبي است.

گفتني است؛رويا تيموريان،‌شبنم مقدمي،‌فرزين محدث،‌مهدي كوشكي،عرفان ناصري، سرو احمدي، پگاه اهنگراني و اميد روحاني در اين نمايش ايفاي نقش مي كنند.همچنين موسيقي اين اثر بر عهده "آنكيدو دارش" است.طراحي پوستر و بروشور را "امير اسمي" انجام داده و دستيار كارگردان "داريوش فائزي" و"آروند دشت آراي" نيز طراحي صحنه اين نمايش را برعهده داشته است.

شايان ذكر است؛"شرق شرق است" از 12 بهمن مصادف با آغاز دهه فجر در سالن شماره 1 ايرانشهر تا 26 اسفند به صحنه مي رود./ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.