سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنعت نفت ميزبان مطمئن سرمايه هاي سرگردان

معاون عمليات و نظارت فرابورس ايران گفت: انتشار اوراق صكوك و سلف نفتي مي تواند افزون بر توسعه صنعت نفت، ريسك هاي نوسان قيمت را در بازار سرمايه پوشش مي دهد.

حسن محمد تبار در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ ضمن بيان اين مطلب افزود: سرمايه گذاران در يك اقتصاد متشكل از اقشار مختلف شامل شركت هاي سرمايه گذاري، شركت هاي بيمه، صندوق هاي سرمايه گذاري، صندوق هاي بازنشستگي، بانك هاي سرمايه گذاري و عموم افراد جامعه است كه هر يك نيازهاي مختلفي دارند و به تناسب نياز خود، در يك يا چند نوع ابزار مالي سرمايه گذاري مي كنند.

وي درباره انتشار صكوك و اوراق سلف نفتي تصريح كرد: يكي از ابزارهاي مهم در زمينه پوشش ريسك نوسان هاي قيمتي، ابزار سلف است و استفاده از اين ابزار هم به فروشنده كه به نقدينگي براي اجراي پروژه هاي مهم و هم به خريدار كه به برنامه ريزي ميان مدت براي تبديل كالاي خريداري شده به كالاي نهايي با قيمت مشخص نياز دارد، كمك شاياني مي كند.

محمد تبار اظهار داشت: تنوع ابزارهاي مالي سبب جذب نقدينگي موجود در دست اقشار مختلف مي شود كه اگر نقدينگي جذب شده به درستي به پروژه هاي توجيه پذير اختصاص يابد، در سطح كلان اقتصاد، كارآيي تخصيص منابع خواهيم داشت كه اين خود در بهره وري اقتصاد و توسعه كشور، نقش مهمي ايفا مي كند.

معاون عمليات و نظارت فرا بورس ايران ادامه داد: انتشار اوراق سلف نفتي، استانداردسازي و اجراي معاملات آن در بازار سرمايه گام مهمي در توسعه و رونق بازار سرمايه است.

محمد تبار تصريح كرد: متنوع سازي اوراق صكوك (اجاره، استصناع، مرابحه و غيره) تاثير زيادي در جذب نقدينگي و هدايت آن به سمت توليد دارد كه به نوبه خود بازار سرمايه ايران را به بازاري فعال با ابزارهاي متنوع تبديل مي كند.

وي تاكيد كرد: به كارگيري ابزارهاي مالي جديد به تعيين بهينه ترين مسير حركت نقدينگي از سطح جامعه به سمت توليد در اقتصاد و مسير بازار سرمايه و بورس است، جايي كه تلاقي عرضه و تقاضا، تخصيص بهينه منابع را به همراه دارد.

محمد تبار خاطرنشان كرد: معرفي هر ابزار مالي جديد به رشد در عرضه و تقاضا و رشد بازار سرمايه منجر مي شود و بازار سرمايه ايران نيز با توجه به فرصت هاي موجود سرمايه گذاري، از اين موضوع مستثني نيست و تاثيرهاي مثبت متنوع سازي اوراق به سرعت در بازار بورس ايران نمايان مي شود./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.