سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اساس سعادت خانواده در انتخاب همسر مناسب است

انتخاب همسر مناسب و شناخت کافی طرفین اساس و بنیان سلامت خانواده را تضمین می کند.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مسئله مهمی که قبل از ازدواج مطرح است این است که جوانان قبل از ورود به زندگی زناشویی در موضوعات مهم توافق نظر داشته باشند که این توافق نظر بیشتر در طرز فکر طرفین است.

مشاوره مراجعه کننده را با خصوصیات اخلاقی که درزندگی مشترک نقش سازنده داشته و اساس و بنیان سعادت خانواده را در بر دارد آشنا می کند و در انتخاب همسر مناسب تاثیربسزایی دارد.

*مشاوره تاثیرگذار در داشتن ازدواج موفق

محمدرضا گلزاری روانشناس بیان داشت: در ازدواج هایی که از روی عاطفه و به دور از عقل و استفاده از مشاور و مشورت صورت می گیرد با گذشت زمان و فروکش کردن عواطف و هیجانات اولیه نقاط ضعف در تفاوتها و ناهنجاریها جلوه کره و به شکل مشکلات زناشویی خود را نشان می دهد.

وی افزود: در موارد بسیاری جوانان برای اطمینان یافتن از توافق اخلاقی به مشاوره مراجعه می کنند که مشاوره با اجرای تست و بررسی خصوصیات اخلاقی آنان اقدام می کنند.

این روانشناس اظهار داشت: انجام مشاوره قبل از ازدواج ضروری بوده و در وقوع ازدواج سالم تاثیرگذار است اما نباید انتظار داشت زن و شوهر در همه زمینه ها توافق داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: انجام مشاوره قبل از ازدواج در انتخاب همسر مناسب و آغاز زندگی مشترک سالم تاثیر بسزایی دارد.

*نداشتن شناخت کامل طرفین مهمترین عامل بروز طلاق است

علیرضا رئیسی روانشناس با اشاره به اینکه ناسازگاری شخصیتی و نداشتن شناخت کامل از شخصیت طرفین بیشترین و مهمترین علل بروز طلاق است اظهار داشت: برای جلوگیری از وقوع ازدواجهای ناموفق و کاهش طلاق در جامعه توصیه می شود افراد قبل از ازدواج خصوصیات روانی و شخصیتی خود و طرف مقابل را مورد بررسی قرار داده و در صورت تایید ازدواج کنند.

این روانشناس خاطر نشان کرد: وجود دوران نامزدی و آشنایی زیر نظر خانواده انجام تحقیقات مناسب و نظارت خانواده ها در انتخاب همسر در داشتن ازدواج موفق تاثیرگذار است.

*یکی از فاکتورهای مهم در ازدواج اختلاف سنی است

تاجیک اسماعیلی روانشناس بیان داشت: یکی از دلایلی که منجر به طلاق و نداشتن زندگی سالم می شود اختلاف سنی نامناسب است.

وی افزود: آمار طلاقهایی که به علت تفاوت سنی به وجود آمده است در کشور بیشتر مربوط به زوجهایی است که سن مرد کمتر از سن زن است.

اسماعیلی با بیان اینکه مشکلات ایجاد شده در زندگی مشترک را نمی توان قطعا به دلیل تفاوتهای سنی بیان کرد اظهار داشت: در کشور ما وقتی این افزایش سن متعلق به زن باشد منجر به نداشتن زندگی موفق و در نهایت جدایی می شود.

این روانشناس با اشاره به اینکه یکی از فاکتورهای مهمی که در ازدواج باید در نظر گرفت تفاوت سنی سن و مرد است خاطر نشان کرد: به دلیل تفاوت بلوغ عاطفی و فکری زن و مرد بهترین نوع ازدواج ازدواجی است که در آن مرد به طور میانگين 3 تا 7 سال از همسر خود بزرگتر باشد که در این صورت می توان پایه گذاری ازدواج موفق راپیش بینی کرد.

اسماعیلی تصریح کرد: در ازدواجهایی که با تفاوت سنی مناسب رخ دهد تناسب به خوبی احساس می شود به طوری که از لحاظ ارتباطات ذهنی عاطفی و زناشویی در این نوع ازدواجها مشکلات کمتری دیده می شود.

*آشنایی های اینترنتی پذیرفته نیست

محمد صادقی آسیب شناس اجتماعی با اشاره به اینکه آشنایی هایی که برای ازدواج در فضای مجازی اینترنت به وجود می آید قابل اعتماد نبوده و در بسیاری از مواردبا دروغ همراه است گفت: اطلاعاتی که در فضای مجازی اینترنت رد و بدل می شود قابل اعتماد نبوده و در بسیاری از موارد فرد اطلاعات شخصی و فردی خود را به صورت ساختگی و دروغین می دهد.

وی بیان داشت: به دلیل نبود آشنایی کامل و صداقت در بسیاری از این ازدواجها وقتی فرد با حقیقت روبه رو می شود خواه ناخواه دچار مشکل می شود که این امر شکست عاطفی سنگین افسردگی ،‌واکنشهای هیجانی و در نهایت جدایی را در پی دارد.

صادقی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد افراد دنیای خیالی را با واقعیت اشتباه می گیرند افزود: این امر باعث می شود که فرد از دنیای واقعی و شناخت کامل باز داشته شود.

*ترس از ازدواج دلیل بالا رفتن سن ازدواج

محمد رضا شریعت روانشناس با اشاره به اینکه تنها زندگی کردن و مجرد ماندن قبح خود را نسبت به قبل در جامعه از دست داده است افزود:‌یکی از دلایل مهمی که موجب بالارفتن سن ازدواج شده است نبودن شرایط اقتصادی مناسب است که موجب شده به نوعی ترس در جوانان برای شروع زندگی به وجود آید.

وی اظهار داشت: در بسیاری از موارد دیده شده که جوانان کمتر به سوی ازدواج گرایش دارند که با جویا شدن دلیل متوجه می شویم احساس اضطراب آنها به این مسئله و نداشتن اعتماد به نفس کافی برای ازدواج موجب این امر شده است.

گفتنی است، تغییراتی که در جامعه امروزی اتفاق افتاده سبب شده برخی از ویژگیهای ازدواج جامعه سنتی مانند نوع انتخاب همسر و دخالت در ازدواج، ازدواج فامیلی و پایین بودن سن ازدواج تغییر کند.

برای اینکه سن ازدواج را در جامعه کاهش دهیم باید موانع موجود را از بین ببریم که حمایت مسئولان و ترویج ازدواجهای آسان و فرهنگ ساده زیستی و کم توقعی جوانان به این مسئله کمک می کند./لl

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.