سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد اقتصادي آمريکا؛ كمتر از حد انتظارات

اگرچه رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته، بالاترین رشد در یک سال و نیم اخیر بوده است، اما باز هم به پیش بینی های اقتصادی نرسید.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سي ان ان، تولید ناخالص داخلی در آمریکا از آنچه انتظار می رفت بسیار بدتر بوده است.

ارقام رسمی در آمریکا نشان می دهد که سرعت رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته افزایش یافته است.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که اقتصاد این کشور در این مدت ۲.۸ درصد رشد کرد.

این رقم بالاتر از میزان رشد سه ماهه سوم - ۱.۸ درصد - بود اما از پیش بینی ۳ درصدی کارشناسان اقتصادی پایین تر بود.

انتظار وال استریت رشد اقتصادی بالاتر از سه درصد بوده است.

البته رشد اقتصادی اعلام شده اخیر دوبار دیگر توسط وزارت خزانه داری آمریکا مورد بازبینی و اصلاح قرار خواهد گرفت.

هرچند این وضع باعث رشد شد اما کارشناسان می گویند که بعید است کسب و کارها به این کار ادامه دهند که احتمالا به رشد کمتر برای سه ماهه جاری منجر خواهد شد.

پولی که مصرف کننده آمریکایی خرج می کند در این مدت از ۱.۷ درصد به ۲ درصد افزایش یافت. بخش اعظم این روند ناشی از افزایش فروش اتومبیل های تازه بود که در سه ماهه چهارم نزدیک ۱۵ درصد افزایش یافت.

سونامی ماه مارس گذشته ژاپن باعث اختلال در تولید و عرضه توسط خودروسازان بزرگ ژاپن شد.

تیموتی گایتنر وزیر دارایی آمریکا گفت باید به یاد داشت که اقتصاد هنوز به طور کامل از رکود جهانی سال ۲۰۰۸ خارج نشده است.

او در یک جلسه مجمع جهانی اقتصاد در داوس سوئیس گفت: فکر می کنم ارزش داشته باشد تشخیص دهیم که هنوز با چالشی عظیم روبرو هستیم. به عنوان یک کشور، ما هنوز درحال ترمیم خسارات ناشی از بحران ویرانگر مالی است هستیم که آثار عظیم و ماندگان آن بر دارایی های اولیه بیشتر آمریکایی ها پابرجاست.

او اذعان كرد که بخش های مسکن و ساخت و ساز آمریکا هنوز ضعیف است، بیکاری همچنان یک مشکل عمده است و مردم هنوز بدهی زیادی دارند. به گفته او این انتظار معقولی است که اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۲ دو تا سه درصد رشد کند.

او گفت که میزان رشد به دو عامل اصلی بستگی دارد - چه اتفاقی در اروپا و خلیج فارس می افتد، که تعیین کننده قیمت نفت است، و اینکه آیا جمهوری خواهان در کنگره تصمیم به اتخاذ تدابیری که برای رشد در کوتاه مدت خوب است خواهند گرفت یا نه.

دیوید وات از موسسه "آر بی سی کپیتال" گفت که این رقم خیلی دلگرم کننده نیست و افزود: بانک مرکزی ارقام اخیر اقتصادی را کمرنگ جلوه داده است. به نظر می رسد این با نگاه بانک مرکزی که اقتصاد آمریکا به کمک های زیادی نیاز دارد همخوان است.

صندوق بین المللی پول روز سه شنبه هشدار داد که اقتصاد آمریکا نیز مثل سایر اقتصادهای پیشرفته دیگر در مقابل خطر سرریز شدن بحران حوزه یورو آسیب پذیر است./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.