سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوشيدن آب كافي از بروز سنگ کليه جلوگيري مي كند

سنگ کليه ذرات کوچک و سختي هستند که در يک يا هر دو کليه تشکيل شده و گاهي به داخل حالب ها (لوله هاي عضلاني باريکي که ادرار را از کليه ها به مثانه منتقل مي کنند) انتقال مي يابند.

 دکتر علي شمسا، متخصص اورولوژي و استاد دانشگاه درباره اين بيماري به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: کليه از نظر اندازه از يک دانه شن تا حدود يک توپ گلف متغير بوده و ممکن است منفرد يا متعدد باشد سنگ کليه معمولاً بزرگسالان بالاي ۳۰ سال از هر دو جنس را مبتلا مي كند ولي در مردان شايع تر است.

وي سنگ کليه ، حالب و مثانه را از بيماري هاي شايع اورولوژي برشمرد و گفت: اين بيماري در فصل گرما به دليل افزايش تعرق و کمبود آب بدن بيشتر مشاهده مي شود .

دکتر علي شمسا بيماري هاي مادرزادي، پرکاري تيروئيد، افزايش اسيد اوريک ادرار، بي حرکتي طولاني، عفونت هاي ادراري اعم از ميکروبي و انگلي را از ديگر عوامل بروز سنگ کليه عنوان کرد و افزود: اشباع مواد تشکيل دهنده ادرار در کليه و مثانه موجب بروز سنگ مي شود .

وي با اشاره به اين که حدود هفتاد درصد سنگ هاي کليه، از جنس اگزالات کلسيم است که بيشتر در سنين ميانسالي بروز مي کند ابراز د اشت: نوشيدن آب فراوان و متناسب با نياز بدن بهترين راه براي پيشگيري از بروز اين بيماري است .

اين متخصص اورولوژي تصريح كرد: برخي تصور مي کنند با مصرف مواد غذايي کلسيم دار، مبتلا به سنگ کليه مي شوند و مصرف اين ماده غذايي را محدود مي کنند كه اين تصور بسيار نادرست است و ادامه اين رژيم غذايي مي تواند صدمات جبران ناپذيري (پوکي استخوان ) به بدن بيمار وارد کند كه بهتر است براي پيشگيري از اين بيماري توصيه هاي پزشکي مورد استفاده قرار گيرد.

دکتر علي شمسا با بيان اين که احتمال بروز سنگ کليه در 5 سال اوليه پس از ابتلا به اين بيماري 50 درصد است خاطرنشان كرد: در صورت تمايل افراد به روزه داري بهتر است پس از مشورت با پزشک از داروهاي پيشگيرانه و آب فراوان استفاده کنند./ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.