سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مواضع مشترک ترکیه و روسیه علیه تحریم نفت ایران

ترکیه و روسیه با تحریم ‌نفت ایران مخالفند و در این زمینه موضعی مشترک و قاطعانه دارند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله،  "احمد داوود‌اوغلو" وزیر امور خارجه‌ ترکیه، روز پنجشنبه برای شرکت در دومین نشست "برنامه‌ریزی مشترك راهبردی تركیه و روسیه" به روسیه سفر کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، پس از دیدار با داوود‌اوغلو گفت: ما در خصوص ایران دارای مواضع مشترکی هستیم.

لاوروف با اشاره به تحریم‌های یکجانبه اخیر آمریکا و متحدانش علیه ایران، هدف از اعمال اینگونه تحریم‌ها را "تخریب اقتصاد و ضربه زدن به ملت ایران" دانست.

هم روسیه و هم ترکیه با اعمال هرگونه اقدام یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به شدت مخالفت می‌کنند و رعایت این تحریم‌ها را الزامی نمی‌دانند.

رسانه‌های ترکیه هشدار می‌دهند که توقف خرید نفت ایران برای ترکیه زیان‌های اقتصادی ببار خواهد آورد.

برخی از کارشناسان روسیه در تحلیل تحریم نفت ایران می‌گویند: دود تحریمهای نفتی ایران در وهله اول به چشم اروپا خواهد رفت؛ تحریم نفت ایران تاثیرات مخربی بر اقتصاد جهان خواهد گذاشت و بهای نفت به بالاتر از ۲۰۰ دلار برای هر بشکه افزایش می‌یابد. روسیه اقدام غرب برای تحریم یک‌جانبه اتحادیه اروپا را "فشار و زورگویی علنی" می‌داند.

در روزهای اخیر مسائل مربوط به بسته‌ تحریم‌ها و بویژه توقف خرید نفت ایران از سوی ۲۷ کشور عضو اتحادیه‌ اروپا یکی از موضوع‌های داغ رسانه‌های روسیه بود. خبرگزاری ریا‌نووستی در این باره می‌نویسد: کارشناسان روس نمی‌توانند بطور دقیق پیش‌بینی کنند که ممنوعیت واردات نفت از ایران چگونه می‌تواند بر اقتصاد روسیه تاثیر بگذارد.

ولادمیر چیژوف، نماینده‌ روسیه در اتحادیه‌ی اروپا، می‌گوید: تحریم ‌واردات نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا باعث برهم زدن ثبات بازار جهانی نفت می‌شود.

گرچه برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روسیه در نتیجه تحریم نقت ایران می‌تواند نفت بیشتری بفروشد، اما نماینده این کشور در اتحادیه‌ اروپا این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که افزایش بهای نفت کوتاه‌مدت خواهد بود و روسیه سود زیادی از آن نخواهد برد.

آلکسی موخین، مدیر"مرکز مطالعات سیاسی در مسکو" و مؤلف "زندگینامه‌ی ولادیمیر پوتین"، نیز به دویچه وله می‌گوید: برای روسیه ایران اهمیت استراتژیک دارد. ما در مورد مسئله‌ سوریه و ایران با غرب هم‌عقیده نیستیم.

به نظر موخین، زیان‌های تحریم‌ نفت ایران بیشتر متوجه‌ چین، ژاپن و کره‌ جنوبی است. موخین می‌گوید، تحریم نفت ایران ضربه بزرگی به بازار نفت جهانی وارد می‌آورد، زیرا تعادل این بازار را از بین می‌برد. روسیه به عنوان یک ابرقدرت می‌خواهد نظم منطقه محفوظ بماند و این مهمتر از هر گونه مسئله سیاسی و اقتصادی است./ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.