سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سودهای میلیاردی از فروش برگه‌های ثبت سفارش

چند ماه پیش چند شركت وارد‌كننده‌ خودرو با فروش حواله‌های ثبت سفارش واردات به افراد ثالث و غیر متخصص و متعهد موجب رشد یكباره قیمت‌ها در بازار شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین اردوخانی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت:حدود سه ماه پیش چند شركت وارد‌كننده‌ خودرو به جای واردات خودروهای ثبت سفارش شده اقدام به فروش حواله‌های ثبت سفارش به دیگران كردند.
وی با بیان اینکه در آن زمان هر حواله ثبت سفارش به قیمت حدود 10 تا 15 میلیون تومان فروخته شد، خاطرنشان كرد: به این ترتیب شركت وارد‌كننده‌ خودرو بدون هیچ زحمتی و تنها با فروش هر برگه ثبت سفارش خودرو 10 تا 15 میلیون تومان و در مواردی بیشتر از آن كسب درآمد كرد.
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: برخی از این شركت‌های وارد‌كننده، تعداد زیادی از حواله‌های ثبت سفارشی كه از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت كرده بودند را در بازار به فروش رساندند كه این اقدام آن‌ها حاصلی جز رشد حدود 15 درصدی قیمت خودروهای وارداتی نداشت.
وی افزود: نكته‌ قابل توجه در این زمینه آن بود كه برخی از خریداران غیر متخصص این حواله‌ها كه جزو هیچ یك از اعضای صنف فروشندگان خودرو نیز نبودند، خودروهای دست دوم و كاركرده را با دستكاری در سیستم كاركرد واقعی خودرو به عنوان خودرو صفر كیلومتر وارد كشور كردند.
به گزارش ایسنا، اردوخانی با اشاره به این‌كه وارات این خودروهای دست دوم با برگه‌های ثبت سفارش صادر شده برای شركت‌های وارد‌كننده رسمی این خودروها صورت گرفته بود، تصریح كرد: این شركت‌های وارد‌كننده به یك باره با موج واردات خودروهای دست دوم به عنوان صفر كیلومتر مواجه شدند كه اگرچه نقشی در واردات آنها نداشتند، اما تضمین كیفیت و ارائه‌ خدمات گارانتی این خودروها بر عهده‌ آنها بود.
وی ادامه داد: یكی از این شركت‌های وارد‌كننده در خصوص علت فروش حواله ثبت سفارش واردات خودروهای خود عنوان كرده بود كه به علت نیاز به نقدینگی دست به این اقدام زده است، در حالیكه چنین اتفاقی نتیجه‌ای جز تضییع حقوق خریداران و مصرف‌كنندگان این خودروها از ناحیه‌ قیمت و كیفیت آنها نداشته است؛ آن هم تنها به این دلیل كه یك شركت وارد‌كننده می‌خواست با فروش تعداد زیادی حواله ثبت سفارش واردات به قیمت هر كدام 10 تا 15 میلیون تومان به سودهای نامشروع میلیاردی دست یابد.
اردوخانی افزود: نكته‌ قابل توجه در این زمینه آن است كه تخلف عرضه‌ خودرو كاركرده به جای صفر كیلومتر نیز توسط نمایندگان رسمی خدمات پس از فروش همین شركت‌های وارد‌كننده هنگام ارائه‌ خدماتی همچون دیاگ به این خودروها، كشف و اطلاع‌رسانی شده است.
او اظهار كرد: در این شرایط از خریداران خودروهای وارداتی می‌خواهیم تنها از فروشندگان دارای مجوز اقدام به خرید كنند، زیرا در غیر این صورت با وقوع چنین اتفاقاتی اتحادیه اختیاری برای احقاق حقوق آنها نخواهد داشت./ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.