سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقبال بخش خصوصی ایران برای بازسازی عراق

وزیر حمل و نقل عراق ضمن اشاره به اینکه در حیطه حمل و نقل تفاهمات مطلوبی با وزیر راه و شهرسازی ایران مد‌نظر قرار گرفته است، گفت: در حوزه حمل و نقل و حتی حوزه‌های دیگر، آماده جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌ها و بازسازی عراق هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ هادی فرحان العامری وزیر حمل و نقل عراق، در نشست بررسی همکاری‌های حمل و نقلی ایران و عراق، طی دیداری که با علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی ایران داشت،گفت: خوشحالم که برگزاری این نشست با آغاز ماه ربیع‌الاول متقارن شده است.

وی ادامه داد: منبر تمایل عراق برای برقراری روابط ویژه با ایران و همه همسایگان تأکید دارم.

وزیر حمل و نقل عراق با بیان اینکه روابط ایران و عراق براساس حسن همجواری و هم‌مذهبی بین این دو کشور باید توسعه یابد، تصریح کرد: عراق در دوره‌های گذشته مرکز خطری علیه کشورهای همسایه بود و این اقدامات منجر به بروز جنگی علیه کویت هم شد، اما امروز کشور عراق خواستار جو سیاسی آرام و متوازن است.

وی اظهار داشت: همه مقامات عراقی از رئیس‌جمهور گرفته تا تمام مردم این کشور متمایل‌اند روابط متمایز و مطلوبی با کشور ایران داشته باشند.

العامری با بیان اینکه خروج آمریکایی‌ها از عراق رویداد بسیار بزرگی بود،ادامه داد: حتی برخی شخصیت‌های ایرانی می‌گفتند که ما هرگز باور نمی‌کنیم آمریکا از عراق خارج شود، اما ما به آنها گفتیم که صبح نزدیک است.

وزیر حمل و نقل عراق افزود: عراق افتخار می‌کند که تنها کشوری بود که اشغال آن توسط آمریکا با تصمیم بین‌المللی صورت گرفت، اما خروج آمریکایی‌ها از عراق با تصمیم ملت انجام شد.

وی گفت: عراق تنها کشوری است که آمریکایی‌ها پس از اشغال از آن خارج شدند، در حالی که در کشورهایی نظیر ژاپن، ترکیه، کره و برخی کشورهای خلیج فارس هنوز امریکایی‌ها حضور دارند.

العامری تصریح کرد: در کشور عراق هیچ اختلافی میان سنی، شیعه، عرب و کرد وجود ندارد و همه در رسیدن به این موفقیت متحد بودند.

وزیر حمل و نقل عراق یادآور شد: همچنین مرجعیت دینی نقش والایی در خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از عراق داشت.

العامری با بیان اینکه زمینه‌های همکاری اقتصادی بین دو کشور گسترده است، خاطرنشان کرد: امروز کشور عراق شاهد شرایطی است که فرصت سرمایه‌گذاری در آن فراهم است و اغلب کشورها بر این امر صحه گذاشته‌اند.

وزیر حمل و نقل عراق ادامه داد: امید است ایران به دنبال کار، سرمایه‌گذاری، توسعه روابط و بازسازی عراق باشد و شرکت‌های ایرانی در تمامی استان‌های عراق حضور پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری خود نسبت به بازسازی این کشور گام بردارند که متأسفانه هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

وزیر حمل و نقل عراق با اشاره به اینکه در زمینه حمل و نقل، تاکنون توافقات خاصی بین ایران و عراق صورت گرفته است، اظهار داشت: در زمینه همکاری حمل و نقل مسافری‌ هوایی به یادداشت تفاهم مطلوبی رسیده‌ایم که امید است این موضوع توسعه یابد.

وی ضمن اشاره به توسعه همکاری‌های بندری بین ایران و عراق افزود: بندر بزرگ فاو باید بازسازی شود تا عراق بتواند از این بندر بزرگ استفاده کند.

العامری با اشاره به اینکه همچنین در زمینه دریایی و بندری توافقات مطلوبی صورت گرفته است، یادآور شد: عراق بنادر زیادی دارد که نیازمند توسعه و بازسازی است، بنابراین لازم است هیئت فنی ایرانی از نزدیک از بنادر عراق بازدید کند، ضمن آنکه هیئت فنی عراقی نیز با امکانات بندری ایران آشنا شود.

وزیر حمل و نقل عراق اضافه کرد: در زمینه همکاری‌های راه‌آهن ما تأکید داریم که کشور عراق باید از طریق خط‌آهن به کشورهای همسایه، سوریه، ترکیه و مخصوصاً ایران متصل شود.

وی خاطرنشان کرد: راه‌آهن یکی از مواردی بود که موجب توسعه و پیشرفت اروپایی‌ها شد، بنابراین امید است راه‌آهن منطقه نیز هر چه بیشتر توسعه یابد و مشکلات پیش رو برای توسعه خطوط ریلی در این تفاهم‌نامه بررسی و برطرف شود.

العامری با اشاره به اینکه عراق متمایل به توسعه روابط حمل و نقلی و خصوصاً ریلی با ایران است، اظهار داشت: البته شاید برخی از مشکلات موجب شده است نتوانیم تاکنون به این موضوع دست یابیم، اما اراده قوی در این باره وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه حمل و نقل زمینی مسافری یادداشت تفاهم مطلوبی تهیه شده است که امروز این موضوع به امضاء اینجانب و وزیر راه و شهرسازی ایران می‌رسد.

وزیر حمل و نقل عراق با بیان اینکه امید است مشکلات موجود بر سر تبادل کالا و مسافر و زوار بین مرزهای دو کشور در سیستم حمل و نقل جاده‌ای برطرف شود، گفت: در حال حاضر کالا در سیستم جاده‌ای پس از رسیدن به مرز تخلیه شده و دوباره بارگیری می‌شود که باید این مشکل برطرف شود؛ در یادداشت تفاهم امروز در این‌باره موارد مطلوبی به امضاء طرفین خواهد رسید.

العامری با تأکید بر اینکه عراق همچنین در ساخت فرودگاه برای ارتباط نجف و کربلا، فعال است، افزود: در حال حاضر شرکت فرانسوی مشغول طراحی این فرودگاه بوده که امید این فرودگاه جزو بهترین فرودگاه‌های خاورمیانه شود.

وزیر حمل و نقل عراق خاطرنشان کرد: در کشور عراق، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیاری در انواع حیطه‌ها برای سرمایه‌گذاری وجود دارد./ق2

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.