سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواستار شد؛

برقراري نظم و جلوگيري از تصميم هاي غيرمنطقي در حوادث

جانشين فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خواستار برقراري نظم و جلوگيري از تصميم هاي غيرمنطقي در حوادث و بلايا شد

به گزارش باشگاه خبرنگاران به قل از وب دا سردار سرتيپ حسين سلامي جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در كنگره بين المللي بهداشت،‌درمان و مديريت بحران در حوادث و بلايا با اشاره به اينكه احياي انسان از جمله موضوعات محوري اين همايش است گفت: احياء‌ فرآيندي الهي است كه از جانب خدا به انسان براي بازگرداندن زندگي به انسان ها سفارش شده است .

وي انسان را زيباترين و اسرارآميزترين پديده علام آفرينش خواند و افزود: در جثه كوچك و كم ححم انسان دنيايي به انتها از تمام علوم عالم وجود دارد كه تمام پيشرفتهاي علم بشري در حوزه شناخت هويت فيزيكي و متافيزيكي انسان منجر به بحث كوچكي از دنياي بزرگ بدن انسان را به تصوير كشيده است .

وي در ادامه با اشاره به فرموده خداوند كه « اگر جان يك انسان را نجات دهيد همانند نجات جان همه انسان هاست» گفت : اين عظمتي است كه خدا براي انسان قائل شده است .

وي با بيان اينكه نكته مهم در مديريت حوادث و بلايا توجه به تعامل ذهني انسان هاست كه در زمان وقوع حادثه به عنوان اولين موضوع مطرح مي شود تصريح كرد:‌ الگوي تصميم گيري در مديريت بحران الگوي آرامش نبوده و از الگوي اغتشاش و فاقد نظم ذهني و اجتماعي تبعيت مي كند.

سردار سلامي با اشاره به اينكه انسانها قادر به اتخاذ تصميمات منطقي در زمان بحران نيستند، گفت : مسئله مهم در مواجهه با چنين حوادثي برقراري نظم و پرهيز از تصميم گيري هاي غير منطقي است .

وي مهمترين موضوع مديريت بحران را عمل در زمان موثرخواند و اظهاركرد: اقدامات موثر رد زمان حقيقي و موثر نقش بسيار مهمي در اين عرصه دارند كه هرچه زمان تصميم گيري و اجراي كار كاهش يابد پاسخ ها دقيق خواهند بود.

جانشين فرمانده كل سپاه تصريح كرد: اولين لحظه هاي وقوع حوادث با ارزش ترين لحظات هستند زيرا شيب بسيار تندي در مرگ و مير دارد به همين دليل نقش بسيار تعيين كننده اي در اين عرصه دارد كه واكنش هاي زماني را تا حد ممكن كاهش مي دهد.

وي با تشبيه بحران به مسابقه كشتي اظهار كرد: يك كشتي گير براي زمان پنج دقيقه اي مسابقه نيازمند آرامش و
برنامه ريزي 10 ساله است كه بايد از همه جهات به آن رسيده باشد چرا كه هيچ مربي قادر نخواهد بود بدون داشتن عقبه مناسب از تمرينات،‌ قهرماني را به جامعه تحويل دهد و به همين دليل براي موقعيت در عرصه مديريت بحران بايد ابتدا استرس هاي ناشي از بحران را داشته باشيم.

سردار سلامي با اشاره به اهميت ساماندهي بازمانده هاي حادثه به ويژه كودكان و سالمندان و نيز ارائه اطلاعات دقيق از شعاع حادثه اتفاق اظهار كرد:‌كنترل بيماريهاي ناشي از عوارض و انعكاس حجم معيني از حادثه نيز نقش بسيار مهمي در اين عرصه دارد.

وي با اشاره به زلزله بم گفت : در حادثه زلزله بم بالگردها فاقد سيستم هاي دقيق ناوبري در شب بودند و فقط با فداكاري خلبان ها كمك رساني انجام مي شود ولي در حال حاضر مي توان به سادگي از تجهيزات داراي اين قابليت ها استفاده كرد.

سلامي در پايان با بيان اينكه فرماندهي كنترل و مديريت بحران ها از اهميت بسياري برخوردار است خاطر نشان كرد: پرهيز از فعاليت هاي موازي ،‌لايه بندي كردن سيستم ها و تقسيم كار و نيز شناخت موقعيت هاي حادثه خيز نيازمند مديريت قبل از حادثه هستند./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.