اولین نشست تخصصی کارگروه برند بادام ذیل کمیسیون کشاورزی، صنایعتبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی به ریاست خلیل شریفی و با حضور اعضا برگزار شد.
در ابتدای جلسه خلیل شریفی، رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایعتبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت برندسازی بادام مامایی استان، اظهار کرد: این استان قطب تولید بادام در کشور است، ارقام بادام مامایی، شاهرودی، ربیع، سنگی و سفید در این استان تولید میشود.
وی افزود: پیشبینی میشود در سالجاری بالغ بر ۲۰۰۰ تن مغز بادام از چهارمحال و بختیاری به کشور هندوستان صادر شود، متاسفانه از غافله برندسازی بادام عقب ماندهایم.
بیشتر بخوانید
شریفیبا تاکید بر اینکه برندهای مختلفی برای بادام مامایی در بازارهای هدف وجود دارد، گفت: باید برندسازی از مبداء صورت بگیرد، اما در چهارمحال و بختیاری که قطب تولید بادام محسوب میشود در حوزه برندسازی ضعیف عمل کردهایم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایعتبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در تلاشیم در کارگروه برند بادام در اتاق بازرگانی پیشنهادات متخصصان امر را احصا و به کارگروه توسعه صادرات استان ارسال کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی، صنایعتبدیلی، آب، منابعطبیعی و محیطزیست اتاق بازرگانی عنوان کرد: برای برندسازی نیاز به دستورالعمل در بخش دولتی و خصوصی هستیم، برندسازی کار فنی و پیچیدهای است، به نظر میرسد باید در گام اول یک پکیچ تهیه و مراحل را به صورت گام به گام تشریح کنیم.
در ادامه این نشست تخصصی سیروس بیکبکان با بیان اینکه برندسازی در زنجیره تولید بادام در استان مورد غفلت واقع شده است، اظهار کرد: سطح زیر کشت بادام در چهارمحال و بختیاری ۱۷ هزار و ۳۰۰ هکتار است و در سالجاری ۲۵ هزار تن بادام در استان تولید شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بیشترین میزان تولید بادام در چهارمحال و بختیاری از رقم مامایی با ۷۷۰۰ تن است و رقم شاهرودی با ۵۱۰۰ تن در رتبه دوم قرار دارد.
بیکبکان با بیان اینکه ۳۲ درصد ارزش تولیدات کشاورزی استان مربوط به محصولات باغی است، گفت: ارزش ریالی صادرات بادام چهارمحال و بختیاری ۵ هزار میلیارد تومان است، این در حالیست که بادام استان بهصورت خامفروشی عرضه میشود.
وی با اشاره به اینکه ۷۰ پلاک زمین در شهرک تخصصی بادام در چهارمحال و بختیاری آماده واگذاری است، خاطرنشان کرد: این شهرک یک فرصت مغتم است تا بتوان با بستهبندی بادام در راستای برندسازی گام برداشت.
صادق صدرینژاد- مشاور برندسازی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره اینکه در تولید بادام مامایی در کشور برند هستیم، اظهار کرد: باید جایگاه این برند را در ابتدا بشناسیم.
وی افزود: باید بدانیم اکنون جایگاه بادام مامایی تولیدی در چهارمحال و بختیاری کجاست؟ در مرحله بعد باید به این نتیجه برسیم که میخواهیم ما را چگونه بشناسند و یا قرار است که در کجا شناخته شویم.
صدرینژاد با بیان اینکه باید از بازار بادام شناخت کافی داشته باشیم، گفت: برندسازی یک موضوع پیچیده است و نیازی نیست که تمام دنیا ما را بشناسند، رفتار اشتباه در برندسازی میتواند بازار محصول را دچار مشکل کند، پروسه برندسازی زمانبر است.