به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از androidauthority؛ امروزه پیام رسان زیادی در بازار وجود دارد و بسیاری از این سرویسها در مورد سیاستهای امنیتی و حفظ حریم خصوصی خودشان برنامههایی دارند. اکنون، اسنادی فاش شده که نشان میدهد این پیام رسانها تا چه میزان اطلاعات کاربران را در اختیار FBI قرار میدهند و به نوعی از دادههای کاربران حفاظت میکنند. FBI میتواند از طریق ارسال احضاریه، دادههای مختلف کاربران را از پیام رسانها بگیرد. اما طبق این اسناد واتساپ و iMessage بیشترین اطلاعات را در اختیار این سازمان قرار میدهند.
طبق این اسناد، واتساپ، iMessage و Line همگی محتوای محدودی از پیامها را در پاسخ به درخواست قانونی FBI به این سازمان ارائه میکنند. سیگنال، تلگرام، Threema، Viber، WeChat و Wickr هیچ محتوایی از پیامها را فاش نمیکنند. اما میزان دادههای به اشتراک گذاشته شده توسط واتساپ و iMessage به همین جا ختم نمیشود. واتساپ در پاسخ به احضاریه اطلاعات پایه را ارائه میکند، اما اگر حکمی دریافت کند، آدرس مخاطبین را نیز در دسترس FBI قرار میدهد. FBI با درخواست نظارت میتواند از واتساپ درخواست کند که هر ۱۵ دقیقه، منبع و مقصد پیامها را برایش ارسال کند. اما محتوای پیام در اختیار این سازمان قرار نمیگیرد. اگر کاربری آیفون داشته باشد و بخواهد از پیامهای واتساپ در آی کلود بکاپ بگیرد، FBI میتواند محتوای پیامها را هم ببیند، زیرا که اپل کلید زمرنگاری را در اختیارش قرار میدهد.
در همین حال، iMessage تنها اطلاعات «پایه» مشترک را با احضاریه ارائه میکند، اما ۲۵ روز جستجوی iMessage را با حکم دادگاه در اختیار این سازمان قرار میدهد. اگر فرد مورد نظر از پشتیبانگیری iCloud برای iMessage استفاده میکند، FBI با حکم دادگاه میتواند محتوای پیامها را هم مشاهده کند. البته این سرویس برخلاف واتساپ قابلیت درخواست نظارت را ندارد.
تلگرام و سیگنال دو سرویسی هستند که محدودیتهای قابل توجهی در مورد آنچه که میتوان به طور قانونی به FBI تحویل داد، دارند. تلگرام به هیچ وجه محتوای پیام یا اطلاعات تماس را ارائه نمیدهد. طبق این سند اگر تحقیقات درباره اقدامات تروریستی باشد، ممکن است تلگرام آدرسهای IP و شماره تلفن کاربران را در اختیار این سازمان قرار دهد. سیگنال نیز محتوای پیام را ارائه نمیدهد، اما تاریخ و زمان ثبت نام کاربر در سرویس و آخرین تاریخ اتصال آن به پلت فرم را به FBI اعلام میکند.
گرچه این اطلاعات جدید نیستند، اما برای چندمین بار تفاوت عملکرد پیام رسانها در برابر حکمهای قانونی و پایبندی شان به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربرانی که در حال استفاده از این پلتفرمها هستند را نشان میدهد.
انتهای پیام/