به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد صادقی گلمکانی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس توسعه ریلی این منطقه با رویکرد افزایش صادرات را یکی از اهداف اصلی این مجموعه در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی سرخس پروژه احداث خطوط ریلی نرمال و عریض را در دست اقدام دارد که تا کنون ۴۰ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و زیرسازی بخشی از ۱۰ کیلومتر باقیمانده نیز تکمیل شده و برای دریافت خطوط ریلی نیز رایزنیهای لازم با شرکت راه آهن انجام شده است.
او با اشاره به پیشرفت فیزیکی حدود ۲۰ درصد خطوط ریلی مذکور افزود: این پروژه نیز همانند ۴۰ کیلومتر فعلی با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی احداث خواهد شد و پیش بینی میشود در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.
بیشتر بخوانید
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس درباره مزیتهای خطوط ریلی عریض و نرمال ادامه داد: در گذشته قطارها یا واگنهایی که از کشورهای آسیای میانه همچون قزاقستان و ترکمنستان وارد منطقه ویژه اقتصادی سرخس میشد برای قرار گرفتن روی ریل نیاز به تعویض بوژی داشت و ناگزیر بودیم با استفاده از جرثقیل واگنها را بلند کرده و چرخهای آنها را تعویض کنیم، اما خوشبختانه با اقداماتی که صورت گرفته است این کار تسهیل شده است.
گلمکانی بیان کرد: این منطقه ضمن احداث سکوهای تخلیه و بارگیری لیفتراکی، چاله تخلیه بارهای غلات و همچنین احداث سایت کانتینری جذب بار، ریل عریض و نرمال را در کنار هم قرار داده است، بدین ترتیب کالاها از یک واگن به واگن دیگر تخلیه میشود و حتی واگنهایی که بارهای خود را تخلیه کرده و خالی شده اند میتوانند از طریق بارگیری کالاهای صادراتی به کشورهای خود برگردند.
او تصریح کرد: در حال حاضر در هیچ کجای کشور چنین زیرساختی که هم خط عریض و هم خط نرمال داشته باشد وجود ندارد و برای اولین بار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزایش قابل توجه حجم صادرات را از جمله مزایای حاصل از تکمیل این زیرساخت در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برشمرد و تاکید کرد: با توجه روندی که منطقه ویژه اقتصادی سرخس در خصوص تکمیل زیرساختها در پیش گرفته است، پیش بینی میکنیم میزان صادرات و ترانزیت از این منطقه تا سال ۱۴۰۲ سالانه به بیش از ۱.۵ تا ۲ میلیون تن برسد.
انتهای پیام// م.ب