مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: متأسفانه برپایه آمار ثبت‌شده در سامانه ثناد، امسال ۴۲ دانش‌آموز استثنایی ترک تحصیل کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، از مجموع دانش‌آموزان استثنایی خراسان رضوی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، در مجموع ۶۰ درصد دانش‌آموزان در فضای مجازی آموزش دیده‌اند که ۴ هزارو ۷۵۰ دانش‌آموز می‌شود.

با شیوع کرونا و اجبار به آموزش مجازی و غیرحضوری، بسیاری از دانش‌آموزان دچار افت تحصیلی شدند و به‌دلایل مختلف از جمله نبود دسترسی به اینترنت، ترک تحصیل کردند. در این‌میان، دانش‌آموزان استثنایی به‌دلیل داشتن نیاز‌های خاص و وضعیت ویژه، سال تحصیلی سخت‌تری را گذراندند.

یکی از این دانش‌آموزان که امسال مقطع سوم ابتدایی را می‌گذراند، گفت: فهمیدن درس‌ها برای من خیلی سخت است و، چون خانواده‌ام هم کم‌سوادند، نمی‌توانند کمکم کنند. اوایل سال سعی می‌کردم خودم را تا جایی که می‌توانم به کلاس برسانم، ولی الان دیگر نمی‌توانم و مجبورم ترک تحصیل کنم.

مادر یکی دیگر از بچه‌های کم‌توان ذهنی گفت: فعلا که بچه را از درس منع کرده‌ایم تا هروقت کرونا تمام شد، دوباره به مدرسه برود. همین چند شکلی هم که یاد گرفت، به عشق معلمش بود، وگرنه واقعا برایش یادگرفتن سخت است و ما هم اصلا بلد نیستیم و حوصله‌اش را هم نداریم.

دکتر مهدی قاسمی‌پور مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی درباره سال تحصیلی کرونایی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ گفت: امسال ۸۱۵۰ دانش‌آموز در مدارس استثنایی ثبت‌نام کردند که با پیش‌بینی ما باید این تعداد ۸۵۰۰ تا ۸۶۰۰ نفر می‌بود، اما به‌دلیل شیوع کرونا و برگزارنشدن کلاس‌ها، بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را در مدارس استثنایی ثبت‌نام نکردند.

او افزود: برگزارنشدن کلاس‌ها و از طرفی وجود بیماری‌های زمینه‌ای این بچه‌ها از دلایل ثبت‌نام‌نکردن بوده است. بسیاری از والدین صبر کرده‌اند که اگر سال آینده کلاس‌ها حضوری شد، ثبت‌نام کنند، زیرا آموزش حضوری برای بچه‌های با نیاز‌های خاص، تأثیرگذارتر از آموزش مجازی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی ادامه داد: از مجموع دانش‌آموزان استثنایی خراسان رضوی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، در مجموع ۶۰ درصد دانش‌آموزان در فضای مجازی آموزش دیده‌اند که ۴۷۵۰ دانش‌آموز می‌شود.

قاسمی‌پور بیان کرد: ۲۴ درصد دانش‌آموزان نیز از بسته‌های یادگیری بهره برده‌اند که شامل ۱۹۳۸ دانش‌آموز است. همچنین ۲۸۵ دانش‌آموز، حدود ۳ درصد، ظرفیت از بستر‌های خانواده بهره برده‌اند.


بیشتربخوانید



او تصریح کرد: ۳ درصد دانش‌آموزان برابر ۳۳۰ نفر، از طریق رادیو و تلویزیون آموزش دیده‌اند و ۲ درصد دانش‌آموزان از روش خودخوان و خودآموز استفاده کرده‌اند. تعداد این دانش‌آموزان ۱۲۷ نفر بوده است که دارای هوش‌بر عادی هستند. همچنین درباره آموزش ۶ درصد دانش‌آموزان نیز هیچ داده‌ای ثبت نشده است که شامل ۶۱۹ دانش‌آموز استثنایی می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی تاکید کرد: متأسفانه برپایه آمار ثبت‌شده در سامانه ثناد، امسال ۴۲ دانش‌آموز استثنایی ترک تحصیل کرده‌اند و ۹ دانش‌آموز به‌دلیل بیماری‌های مختلف به‌ویژه کرونا فوت کرده‌اند.

قاسمی‌پور اظهار کرد: استقبال‌نکردن خانواده از فضای مجازی، دسترسی‌نداشتن همه دانش‌آموزان به فضای مجازی و همچنین بی‌سوادی و کم‌سوادی والدین از جمله دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان بوده است.

او با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ دانش‌آموز کم‌توان ذهنی در مدارس استثنایی استان تحصیل می‌کنند، افزود: در زمینه آموزش نیز می‌توانیم بگوییم که با افت تحصیلی روبه‌رو بوده‌ایم، اما از نظر تعداد صفحات آموزش داده شده، باتوجه‌به غیرحضوری‌بودن مدارس، کاهش وجود داشته است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی درباره مناسب‌سازی نرم‌افزار شاد برای دانش‌آموزان نابینا نیز ادامه داد: اوایل اسفندماه مشکل آموزش شاد برای دانش‌آموزان نابینا حل شد و پیش از آن نیز از بستر‌های دیگر برای آموزش استفاده می‌شد.

قاسمی‌پور درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان در مقابل کرونا نیز بیان کرد: با دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره واکسیناسیون همه بچه‌ها مکاتبه شده است، اما اکنون بچه‌های اوتیسم طبق بخشنامه می‌توانند واکسینه شوند، زیرا در گروه‌های پرخطر قرار دارند.

 اکنون ۴هزار و ۶ دانش‌آموز استثنایی در مدارس مشهد تحصیل می‌کنند که هزار و ۶۷۷ نفر از آن‌ها دختر و ۲۳۲۹ نفر پسر هستند.

منبع:شهرآرا

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.