داستان نرخ‌های متفاوت تاکسی‌ها و آژانس‌ها داستان امروز و دیروز نیست و مردم از چند نرخی کرایه‌ها گلایه دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، دل خوشی از کرونا ندارد و می‌گوید همان ابتدا که کرونا آمد تا چند ماه کار و کاسبی‌اش تعطیل شد و دیگر چرخ زندگیش نمی‌چرخید، اما بعد از مدتی که مردم به آن شرایط عادت کرده و خود را با شرایط وفق دادند اوضاع بهتر شد.

اما با آمدن کرونا، موضوع گرانی‌ها پیش آمد و هر روز قیمت اجناس بالا و بالاتر می‌رفت و این بار دخل و خرج با هم یکی نمی‌شد. از افزایش قیمت ۱۰۵ برابری لاستیک تنها در ۹ ماه گرفته تا هزینه‌های افزایش قطعات خودرو همه باعث شد که هزینه زیادی بر رانندگان تاکسی تحمیل شود.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: به عنوان مسافر سوار تاکسی شدم و کمی جلوتر راننده جلوی پای مسافر دیگری توقف کرد. مسافر در کنار من در صندلی عقب نشست.

او افزود: هنوز چند کیلومتری فاصله نگرفتیم که دو مسافر دیگر دست بلند می‌کنند و یکی جلو می‌نشیند و نفر دیگر که قصد دارد عقب بنشیند و با اعتراض من مبنی بر اینکه مگر در ایام کرونا قرار نبود در صندلی عقب تنها دو مسافر سوار کنید؟ راننده سرش را به عقب چرخاند و گفت "ایراد ندارد سوار نمی‌کنیم، اما باید کرایه نفر سوم را هم حساب کنید".

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: راننده خطاب به من گفت "در این اوضاع و احوال گرانی که مسافر گیر نمی‌آید نمی‌توانم قید مسافر را بزنم، من ضمانت می‌کنم که شما کرونا نمی‌گیرید" و بالاخره مسافرش را سوار کرد.

او اظهار کرد: به مقصد رسیدم و وقتی نرخ کرایه را پرسیدم مبلغی گفت که نسبت به روز‌های قبل بسیار متفاوت بود. با تعجب به سمت راننده گفتم مگر از دیروز تا امروز کرایه تاکسی اینقدر زیاد شده؟ راننده اخمی کرد و ابروهایش را در هم فرو کرد و گفت "شما که قیمت‌ها را نمی‌دانید سوار تاکسی نشوید".

آری این روز‌ها چند نرخی بودن کرایه‌های تاکسی و بی انصافی برخی رانندگان صدای مسافران را درآورده و سبب گلایه آنان از مسئولان دست اندر کار این حوزه و ضعف نظارت‌ها شده است.

یک شهروند بیرجندی که در ایستگاه تاکسی منتظر است گفت: تاکسی‌ها و آژانس‌ها معلوم نیست چه نرخی دارند و آیا نرخ‌نامه مصوبی دارند یا نه؟ هر کدام نرخ متفاوتی اعلام می‌کنند و وقتی اعتراض می‌کنیم گرانی قطعات، لاستیک و لوازم جانبی را بهانه می‌کنند.

این شهروند بیرجندی افزود: هر روز مسیر بلوار شعبانیه تا میدان سوم مدرس را با نرخ پنج تا هفت هزار تومان طی می‌کنم و روز گذشته طبق روال همیشه پس از تماس با آژانس و طی کردن مسیر راننده ۱۷ هزار تومان از من درخواست کرد.

او بیان کرد: زمانی که به این هزینه اعلامی اعتراض کردم راننده اخمی کرد و ادعا کرد که که این نرخ مسیر است و اگر اعتراضی دارید و آژانس‌های دیگر کمتر هزینه دریافت می‌کنند با همان‌ها تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید


ملکی دیگر شهروند بیرجندی نیز گفت: این روز‌ها که همه‌گیری کرونا به اوج رسیده برخی رانندگان تاکسی به جز تخلف در دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب، حمل مسافر بیشتر از تعداد مجاز را نیز در برنامه کاری خود دارند و برخی از آن‌ها هم اعتقادی به استفاده از ماسک ندارند و به مسافران هم برای نداشتن ماسک گوشزد نمی‌کنند.

او  ضمن گلایه از ضعف نظارت‌ها در این باره خواستار نظارت بیشتر مسئولان مربوطه و ورود به این مسئله شد.

غلامپور رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند نیز با اشاره به اینکه تعرفه‌های مصوب و نرخ کرایه تاکسی روی شیشه جلوی تاکسی‌ها نصب شده و در معرض دید مسافران است گفت: همه رانندگان باید بر اساس آن کرایه دریافت کنند.

او افزود: تلفن‌های رسیدگی به شکایات، پل ارتباطی با سازمان است و شهروندان در صورت مشاهده تخلف می‌توانند موارد را منعکس کنند.

غلامپور ادامه داد: بازرسان سازمان بر عملکرد رانندگان نظارت دارند و تعرفه تاکسی دربستی بنا به تقاضای مسافر براساس نرخ مصوب نصب شده روی تاکسی‌ها اعلام می‌شود.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند بیان کرد: شهروندان می‌توانند برای برخورد برابر ضوابط با راننده متخلف کد یا شماره پلاک راننده را به سازمان اعلام کنند.

او اظهار کرد: بیشترین موارد تخلف تاکسی‌ها در چند ماه اخیر دریافت کرایه بیشتر از نرخ مصوب بوده است.

غلام‌پور گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا حذف پول نقد که عامل انتشار آلودگی است از چرخه کرایه تاکسی ها، آژانس‌های تاکسی تلفنی یک ضرورت است و به این منظور سامانه پرداخت کرایه الکترونیک ناوگان تاکسیرانی در بیرجند رونمایی شده است که با پیگیری‌ها و برنامه ریزی انجام شده در زمینه خدمت رسانی بهتر و پرداخت سریع این طرح در حال اجرا است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.