به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از یک ماه از مصوبات ستاد تنظیم بازار و افزایش قیمت خودرو درب کارخانه میگذرد. افزایش قیمتی که با فروشهای ویژه خودروسازان همراه شد تا التهاب بازار را کمتر کند، اما بعد از دو مرحله قرعه کشی این فروشهای ویژه متوقف شد و با اجرا نشدن مصوبه سوم یعنی قیمت گذاری برای بازار خودرو، ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه دوباره قیمتها روند صعودی به خود گرفتند.
در جلسه قیمت گذاری برای خودروها نکتهای توسط رضا شیوا، رئیس شورای رقابت بیان شد که کمتر کسی به آن توجه کرد. شیوا گفت: سبد تورمی که خودروسازان اعلام کردند بر اساس تورم اسفند ۹۸ بوده و قرار است سبد بخشی تورمی خودروسازان مجدداً برای سه ماه آینده یعنی خرداد ماه اعلام شود.
این به معنای آن است که سر رسید تاریخ اعلامی شورای رقابت رسیده و دوباره زمزمههای افزایش قیمت به گوش میرسد. اگر چه همان ابتدا هم صحبتهایی مبنی بر غلط بودن این سازوکار قیمت گذاری مطرح بود و برخی کارشناسان معتقد بودند این قیمت گذاریها از سر لج بازی بود و قیمت تمام شده خودروها بیش از این مبالغ است.
یک مقام مسئول در همان زمان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از احتمال بالای افزایش قیمت خبر داد و گفت: شنیدهها حاکی از آن است که تا پایان خرداد یا اوایل مرداد، قیمت کارخانهای خودروها افزایش پیدا خواهد کرد و شورای رقابت در حال انجام محاسبات آن است.
او افزایش قیمتها را تقریبا قطعی دانست و گفت: در شرایط فعلی هم خودروسازها با ضرر بالا در حال تولید هستند. اصرار نابه جا برای پایین نگه داشتن قیمت کارخانه باعث میشود فاصله بین بازار و کارخانه بیشتر شده و واسطه گرها و دلالها سود بیشتری بدست بیاورند و برای بالا بردن قیمتها و تشدید التهابات تلاش کنند.
بر خلاف وعدههایی که مسئولان وزارت صمت میدادند و برنامهریزیهایی که اعلام شده بود خبری از فروشهای ویژه خودروسازان نیست. بنا بود هر ماه یکی از طرحهای فروش ویژه یا فروشهای فوقالعاده اعلام شود، اما حالا بیش از یک هفته از آخرین قرعه کشی طرحهای ویژه خودروسازها گذشته و حتی تاریخ فروش ویژه بعدی هم مشخص نشده است.
بیشتر بخوانید
تا به امروز چندین بار تاریخ فروش فوقالعاده یا پیش فروش بعدی را از مسئولان این حوزه پیگیری کردیم، اما هر بار اعلام کردند که این موضوع در حال بررسی است و در صورت تعیین شدن اعلام خواهد شد، اما شنیدهها از این وزارتخانه حاکی از آن است که تا افزایش قیمت دوباره خبری از فروش فوقالعاده یا پیش فروش نیست.
از طرفی اخیرا آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان خواستار شناور شدن قیمت خودرو در قراردادها و افزایش فوری و بی قید و شرط قیمت قطعات خودرو به میزان ۵۵ درصد شد و گفت: هنوز قیمتهای آنالیز شده قطعه سازان با خودروسازان با دلار ۱۱ هزار تومان و نرخ مواد اولیه با توجه به قیمتهای ۳ ماهه سوم و اول سه ماهه چهارم سال گذشته در قراردادها درج شده است؛ در حالی که هم اکنون بیش از ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه و ارز تغییر پیدا کرده و دلار در مرز ۲۰ هزار تومان قرار دارد.
او بیان کرد: بر اساس محاسبات انجمن قطعه سازان همگن در این شرایط ضروری است به صورت علی الحساب و فوری و بدون هر گونه قید و شرط قیمت قطعات خودرو به طور میانگین ۵۵ درصد افزایش پیدا کند تا بیش از این قطعه سازان متضرر نشوند.
محبی نژاد تصریح کرد: چنانچه یک هفته دیگر بگذرد ممکن است این ۵۵ درصد به ۷۰ درصد نیز برسد چرا که قیمت ارز و مواد اولیه روز به روز در حال تغییر است بنابراین خواست انجمن در این شرایط افزایش فوری و بی قید و شرط حداقل ۵۵ قیمت قطعات خودرو است.
اعمال افزایش قیمتها در قراردادهای قطعه سازان امری اجتناب ناپذیر است و دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. افزایش قیمت تمام شده قطعات به معنای افزایش قیمت تمام شده خودرو و نرخ تورمی جدید برای خودروسازان است. نکته جالب توجه آنجاست که این خبر از دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان زمانی منتشر شد که به سررسید تاریخ مقرر شورای رقابت برای اعمال مجدد نرخ تورم نزدیک میشویم.
با توقف این فروشهای فوقالعاده و اجرایی نشدن سازوکارهای کنترل بازار دوباره قیمتها روند صعودی به خود گرفته است. زیان خودروسازها غیر قابل انکار است و همین موضوع فروشهای ویژه خودروسازها را متوقف کرده و التهاب دوباره بازار را به همراه داشته است پس باید این مشکل برطرف شود، اما افزایش قیمت کارخانهای خودروها بدون کنترل بازار چیزی جز فاجعه نخواهد بود و مشکل را از آنچه که امروز است بدتر و بدتر خواهد کرد.
انتهای پیام/
هرروز قیمت هارومیبرن بالا کیفیت قطعات رومیارن پایینتر
چراقیمت رونبرن بالا.
خواباندن اتومبیل های تولید شده در حجم بالای 50000 دستگاه به بهانه نداشتن برخی قطعات قابل قبول است . موشک کروز است حتما باید از آمریکا وارد شود؟
وزارت محترم صمت اگر نمی تواند نیاز مردم را تامین کند باید مرز را باز کند خودروسازان خارجی وارد شوند ودر رقابت ماشین بفروشند.تا ملت از شر این دو کارخانه تولید کننده محتکر و انحصاری و بی کیفیت خلاص شوند.
تا کی دروغ
تا کی نبود شفافیت
تاکی رانت
تاکی بی عدالتی
تاکی ....
وقت آن هست که قوه قضایه به عنوان مدعی عموم وارد عمل بشه
بخدا قسم اگه 1000 سال منتظر هم بمونیم، این ماه آینده نخواهد آمد!!!!
انا لله و انا الیه راجعون.
ارزشش همونه ولی ماشینی که میخوایید بدید گرون شده
وای بر شما که انقدر به ما مردم ظلم میکنید
همه چی دست خود دولت و خودروسازانه
خودرو سالی یه بار گران میشه نه ده بار خجالت نمیکشید
تولید کردید بیرون نمیدید
تا دلتون بخاد ماشین هست
هیچکس هم زورش بهشون نمیرسه
میرم یه الاغ فول آپشن میخرم خودمو راحت میکنم
بهتون هم پیشنهادمیکنم
بخرید
مگه میشه خودرو بنجل با فناوری عصر حجر را با قیمت بهترین خودروهای روز دنیا و حتی با قیمت چند برابر آنها به مردم تحمیل کرد
آیا بنجل سازان فکر نمی کنند استانه تحمل مردم هم حدی دارد
فقط بلدید ازهم دیگه وازهمنوعانتون دفاع کنید!!؟؟
ولی مسئولین فقط و فقط به فکر خودشون و انتشار کینه و نفرت هستن
کرونای اصلی جناب آقای رئیس جمهور هسته و بس مهدی
گفته کرونا ارزش پول ملی را کاهش داده
البته دولت به ریال پول می دهد وبه دلارپول می گیرد پس بهتراست هردو به دلاربشوند
فقط وعده دروغ.فقط حرف حرف حرف .یکی هم نیست جلوی این دوتا شرکت مثلا خودرو ساز رو بگیر تکلیف روشن بشه.همش وزیر گفت .معاون گفت .قعطه ساز گفت.ریس گفت.همش کشک
چون این دو شرکت آتش گرفته دولتی هستن.
مورد دیگه ای که میمونه اینه که پس تاثیر نرخ گاز ، برق ، سایر سوخت ها ، آب و بقیه خدماتی که این تولید کنندگان بر اساس نرخ ناچیز ریالی دریافت می کنند نه نرخ بین المللی دلاری و همینطور دستمزدهای ناچیز کارگری ، کجا غیب میشه که باید نرخ محصول تولیدی به دلار و نرخ های بین المللی باشه . اگر اینطوریه که دولت دیگه همه خدمات را هم به نرخ دلار و بین المللی به این تولید کنندگان بده و همینطور دستمزد کارگر و مالیات را هم به دلار و به نرخ های بین المللی پرداخت کنند .
چرا هیچکس در این مورد حرفی نمیزنه ؟؟!! چرا هیچکس از حقوق کارگر که به ریاله حرفی نمیزنه ؟؟!! مگر قطعه سازان یا سایر تولید کنندگان همه مواد اولیه را از خارج وارد می کنند که چنین ادعایی دارند ؟؟! مگر دستمزد کارگری و مالیات را به اندازه تولید کننده امریکایی میپردازند که قیمت تمام شده محصولشون هم باید با تولید کننده امریکایی برابری کند ؟؟!!
خ این همه دم از قیمت ماشین بزنید ماشین و خونه که جزو نیازهای اولیه انسان شده واسمون آرزوم من که بهشون نمیرسم انشالله شما برسید من بدبخت وقتی دیروز رفتم نانوا روستا ۳ تا نان گرفتم ۱۰۰۰ فهمیدم وضعیت کشور چجوریه پول نداریم نون ماست که غذای هر شبمون بود سر سفره بچه هامون بیاریم بعد... خدا بدادمون برس
با200 میلیون میشه از این جهنم رفت اون وقت نه تنها ماشین بلکه همه مشکلاتت حل میشه
وزیرصنعت قبل ۵درصدزیربازاررو انداخت میدان وضع شدهمون که دیدیم
این وزیرهم اومدشو قرعه کشی راه انداخت
معلومه که هیچ کدومش بفکرمردم نیست
چ ضرری
مگه فرغون هاشون این قیمتهامی ارزه؟
مردم بخاطرانحصارمجبورن بااین قیمتهابخرن
وگرنه یه بچه هم میدونه قیمت خودروهااین نیست
مورد دیگه ای که میمونه اینه که پس تاثیر نرخ گاز ، برق ، سایر سوخت ها ، آب و بقیه خدماتی که این تولید کنندگان بر اساس نرخ ناچیز ریالی دریافت می کنند نه نرخ بین المللی دلاری و همینطور دستمزدهای ناچیز کارگری ، کجا غیب میشه که باید نرخ محصول تولیدی به دلار و نرخ های بین المللی باشه . اگر اینطوریه که دولت دیگه همه خدمات را هم به نرخ دلار و بین المللی به این تولید کنندگان بده و همینطور دستمزد کارگر و مالیات را هم به دلار و به نرخ های بین المللی پرداخت کنند .
چرا هیچکس در این مورد حرفی نمیزنه ؟؟!! چرا هیچکس از حقوق کارگر که به ریاله حرفی نمیزنه ؟؟!! مگر قطعه سازان یا سایر تولید کنندگان همه مواد اولیه را از خارج وارد می کنند که چنین ادعایی دارند ؟؟! مگر دستمزد کارگری و مالیات را به اندازه تولید کننده امریکایی میپردازند که قیمت تمام شده محصولشون هم باید با تولید کننده امریکایی برابری کند ؟؟!!
شما نگران خودرو سازان هستید که صرر نکنند،نه مطمئن باشید که قیمت تمام شده برای خودرو ساز نصف قیمت فروشه،و شما هم دستتون با خودروسازا تو یه دیگه
شما نگران خودرو سازان هستید که صرر نکنند،نه مطمئن باشید که قیمت تمام شده برای خودرو ساز نصف قیمت فروشه،و شما هم دستتون با خودروسازا تو یه دیگه