این روزها سامانه دوچرخه های اشتراکی مشهد به حالت نیمه تعطیل درآمده ، خاک فراموشی بر دوچرخه این ایستگاه ها نشسته است ،ایستگاه های معدودی نیز در برخی نقاط مختلف شهر فعال هستند اما مراجعه کننده چندانی ندارند گویی مردم شهر این ایستگاه ها را نمی بینند.این سوال در ذهنم تکرار می شود چرا سامانه ای که با هدف ترویج استفاده از وسایل نقلیه پاک و تشویق مردم به دوچرخه سواری ایجاد شده، باید چنین عاقبتی داشته باشد؟
برای پاسخ به این سوال روانه شهرداری مشهد می شوم سازمانی که متولی ایستگاه دوچرخه های اشتراکی مشهد است .
مجید بخت آزما مدیریت روابط عمومی معاونت حمل و نقل ترافیک و عمران شهرداری مشهد در ابتدا راجع به طرحهای پیشین این سامانه گفت: در سال ۸۴ سازمان ترافیک شهری با ساخت تعدادی ایستگاه در حد خیلی محدود به نام خانه دوچرخه، از طریق گرو کارت ملی به صورت رایگان دوچرخه به شهروندان تحویل میداد که استقبالی نشد.
مجید بخت آزما در این باره میگوید: به دلیل پرداخت نشدن حقوق و سایر مزایای کارکنان این سامانه و شکایاتی که در اداره کار مطرح شده بود، قوه قضاییه در سال ۹۵ دستور توقف طرح را داد تا اینکه هفته گذشته دستوری مبنی بر، واگذاری طرح به سرمایه گذار جدید و حل مشکلات کارکنان توسط این قوه صادر شد.
نارضایتی متصدیان این سامانه، یکی از موارد اصلی شکست این طرح بوده است. به همین دلیل با یکی از آنان به صحبت نشستم.
مهرداد جوانی ۲۷ ساله که تمام امید خود را در گرو کار کردن دراین سامانه میدید از مشکلاتش میگوید: حقوق ما با تاخیر ۲ ماهه پرداخت میشود و بیمه نیز به همین صورت است و همین مورد باعث ترک کار بسیاری از متصدیان ایستگاههای مختلف شده و هم اکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ ایستگاه در سطح شهر فعال هستند در حالی که قبل از آن به ۱۳۶ ایستگاه میرسید.
وی در ادامه از فضای کسل کننده محیط کارش و نبود مشتری گلایه میکند و می گوید استقبال زیادی از این طرح نشده و تا الان که حدود ۱۱ و ۳۰ دقیقه ظهر است فقط ۲ نفر مراجعه کننده داشته ام که ۱ نفر از آنان به دلیل تعطیلی ایستگاه بعدی که مسیرش به آن سمت بود، دوچرخهای تحویل نگرفت.
این سامانه با گذشت سالهای زیاد پیشرفتی نداشته است و شهروندان از آن استقبالی نکردند. خیلیها تمامی این مشکلات را به گردن سرمایه گذار و نبودن مدیریت قوی در آن میاندازند، ولی با وجود عزل ۳ مدیر گذشته آن، باز هم مشکلی رفع نشد.
صحبتهایی در مورد مذاکره با سرمایه گذار جدید شده است، اما آیا واگذاری طرح به سرمایه گذار جدید مشکلی حل خواهد کرد؟ شاید مروری بر دلایل شکست سامانه دوچرخه سواری از تکرار یک اشتباه جلوگیری کند.
یکی از مشکلات استفاده از سامانههای دوچرخه سواری در مشهد، شرایط سخت استفاده از این دوچرخهها است ثبت نام قبلی با گذاشتن سفته بخشی از این شرایط است که باعث میشود استفاده شهروندان محدود شود.
جمشید جعفری، مدیریت توسعه حمل و نقل انسان محور در شهرداری مشهد در رابطه با این مشکل میگوید:قرارداد ابتدایی با سرمایه گذار به این صورت بوده که سامانه کاملا مکانیزه هوشمند و مشتری فقط از طریق وارد کردن شماره ملی و استفاده از من کارت با سامانه در ارتباط باشد، اما این تسهیل در استفاده نیز اجرایی نشد.
جعفری به ورشکستگی مالی طرح نیز اشاره میکند:پیمانکار از طریق اخذ سفارش تبلیغات در بدنه دوچرخه و ایستگاههای مربوطه، بازگشت سرمایه دارد؛ که البته در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۶۰ ایستگاه قابلیت تبلیغات دارند و این یکی از دلایل شکست طرح بوده است.
معمولا دوچرخه سواری در خیابانهای شهر به دلیل نبود مسیر مناسب دوچرخه سواری با خطر تصادف همراه است همین باعث میشود خیلیها از استفاده از دوچرخه صرفه نظر کنند.
مدیریت توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد این مشکل را تایید میکند: دوچرخههای مورد استفاده در طرح بصورت نیمه شهری بوده است و مسیر دوچرخهها مناسب نیست و نیز هدف ساخت۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه بوده است که متاسفانه فقط ۱۲۵ کیلومتر آن احداث شده و نیز پیوستگی مسیر وجود ندارد.
در گزارش این سوال به طور مرتب در ذهن می آید که سامانه دوچرخه سواری در حد یک طرح شکست خورده رها میشود یا مسئولان برای سر و سامان دادن به آن تدابیری در نظر گرفتند؟ جعفری مقام مسئول حوزه دوچرخههای اشتراکی در شهرداری مشهد این طور پاسخ میدهد، صحبتهایی با سرمایه گذار جدید مبنی بر راه اندازی پر قدرت سامانه دوچرخه انجام گرفته است و هر دو طرف راه کارهایی ارائه داده اند که نیاز به بررسی و تامل بیشتری خواهد داشت و تا پایان سال ۹۸ مشکلات سامانه دوچرخه اشتراکی به طور کامل رفع خواهد شد.
وی در مورد این سوال که چه تدبیری در نظر گرفته شده تا این طرح در شروع دوباره به شکست ختم نشود گفت: در ابتدا باید به سراغ سلایق مردم رفت و نظر آنان را جویا شد، اما در قدم اول باید تا جای امکان مبحث تبلیغاتی برای بازگشت سرمایه حذف و یا کمرنگ شود، زیرا این مورد به نقطه اصلی فکر سرمایه گذار برای بازگشت سرمایه اصلی خود تبدیل شده است و توجه خیلی کمی به افزایش تعداد افراد دوچرخه سوار و نیز چرخیدن چرخ دوچرخه میشود.
مدیریت توسعه حمل و نقل انسان محور شهرداری مشهد از دیگر برنامهها میگوید: همچنین پیشنهاد ساخت خطوط مجزا و مختص به دوچرخه نیز بر روی میز است که در کنار هوشمند سازی و به روز شدن دوچرخه ها، کمک بسیاری به جلب رضایت مشتری خواهد کرد.
جعفری ادامه میدهد: اکثر مشتریان در طول مسیر سفر با دوچرخه، مشکل پارکینگ و یا به امانت گذاشتن دوچرخه خود را دارند. اختصاص دادن نیمی از فضای ایستگاهها به پارکینگ دوچرخه، میتواند گزینه مناسبی برای رفع این مشکل باشد.
وی برای درآمد زایی از سامانههای دوچرخه سواری میگوید: میتوان، مقداری از فضای ایستگاهها را برای راه اندازی کسب و کار تجاری و ارائه خدمات به مشتریان همانند پذیرایی، کیوسک مطبوعاتی و حتی فروش لوازم و قطعات دوچرخه و خدمات سرپایی مثل تنظیم باد و آچارکشی اختصاص داد.
موفقیت یا شکست یک طرح مردمی را نباید فقط به یک قشر یا نهاد خاصی ربط داد. تا زمانی که باور بها دادن به دوچرخه و دوچرخه سواران در مسئولان استانی ایجاد نشود، نمیتوان به موفقیت رسید. کما اینکه اتفاقات خوبی در راه است و پویش دو شنبههای با دوچرخه در بین مسئولان مشهدی از روزهایی با هوای پاک و بدون خودرو نوید میدهد. از سوی دیگر برای به ثمر رسیدن طرح دوچرخههای عمومی در سطح شهر مشهد باید نهادهای مرتبط با این امر همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند. به طور مثال رسانهها و نهادهای آموزشی با ترویج فرهنگ دوچرخه سواری میتوانند به مسئولان شهری کمک کنند تا این بار استفاده از دوچرخههای عمومی در مشهد رواج یابد، اما سرپایی این طرح فقط منحصر به مسئولان نیست ما شهروندان نیز میتوانیم با رکاب زدن هایمان به چرخیدن دوچرخههای عمومی کمک کنیم.
انتهای پیام//
گزارشگر:فراز سلیمانی