سد بلوبین زنجان آماده آبگیری است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ سد بلوبین واقع در شهرستان ایجرود هم اکنون با بیش از ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی آماه آبگیری است.

اکبری باقری حجم مخزن سد  بلوبین را ۲۹ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی آن را ۱۷.۵ میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود:‌ هدف ساخت این سازه مهم آبی، کنترل آبهای سطحی در محدوده طرح و ذخیره آنها در مخزن و تامین آب شرب شهرهای زرین‌آباد و حلب است.

باقری افزود:‌ با تکمیل این سد همچنین آب شرب مورد نیاز ۹۲ روستای واقع در مسیر به میزان حدود ۳.۵ میلیون مترمکعب در سال تامین می شود.

این مسوول گفت: ذخیره این سد سالانه ۶ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز بخش صنعت، ۱.۶۴ میلیون مترمکعب حقابه های پایین دست و ۶ میلیون مترمکعب آب را برای محیط زیست تامین خواهد کرد.

وی اظهار داشت: تاکنون بیش از ۶۲ هکتار از اراضی مورد نیاز در محدوده اجرای این طرح تملک شده است که این میزان تا آغاز عملیات آبگیری سد به ۱۱۶ هکتار خواهد رسید.

باقری یادآور شد: عملیات اجرایی این سد که از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و ارتفاع آن از بستر رودخانه ۴۷ متر است از سال ۱۳۹۰ آغاز و حجم عملیاتی خاکی آن چهار میلیون مترمکعب پیش بینی شد که ۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و ۲ میلیون مترمکعب مربوط به خاکریزی است.

وی افزود:‌این سد از سال گذشته جزو طرح های اولویت دار و طرح های اضطراری قرار گرفت که باید با شتاب وارد مدار بهره برداری شود.

باقری با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای زنجان در سفر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور فقید کشورمان به استان زنجان ۶ مصوبه داشت،‌افزود: اختصاص مبلغ یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد بلوبین شامل یک هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال از محل ماده ۵۶ (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی از جمله این مصوبات بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.