صادرات بیش از ۲.۵ میلیارد دلاری شرکت‌های دانش بنیان در سال گذشته

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت:دانش بنیان‌ها در سال گذشته موفق شدند بیش از ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشند و این عدد در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ میلیون دلار بود.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید از نمایشگاه ایران هلث گفت: امسال به همت اعضا، انجمن‌های علمی و شرکت‌های دانش بنیانی که نگاهشان به تولید بود نمایشگاه ایران سلامت با یک شور و نشاط بیشتری برگزار شد.

او اظهار کرد: نمایشگاه ایران هلث نسبت به دوره قبل۵۰ درصد افزایش داشته است و بیشتر از ۶۰۰ گفتگو و مذاکره B2B در طی برگزاری این نمایشگاه برگزار شد و امیدوارم این نمایشگاه سال آینده شامل نمایشگاه تجهیزات پزشکی، حوزه دارو و حوزه غذاها، فراسودمند‌ها و مکمل‌ها باشد. در این نمایشگاه ۵۰ شرکت خارجی حضور دارند. در سال آینده، نمایشگاه ایران سلامت با عظمت منطقه آب برگزار می‌شود به گونه‌ای که در غرب آسیا افتخار منطقه‌ای برای ایران باشیم.

دهقانی با اشاره به سفر های بین المللی رئیس جمهور بیان کرد: تمام سفر‌های رییس جمهور و همه میزبانی‌های خارجی وی، یکی از ارکان مذاکرات ایشان، علم و فناوری بود و من به خاطر ندارم که در طول ۸ دوره گذشته، مذاکرات بین المللی رییس جمهوری بر محوریت علم و فناوری در حد رییس جمهور شهید باشد. هدف رییس جمهور این بود که توانی که در کشور ایجاد شده است، الان می‌تواند دست برتر برای ما در مذاکرات بین المللی باشد و در این راستا تاکید و توصیه رییس جمهور شهید بر تقویت همکاری‌ها بود.

او ادامه داد: طبق گزارشات سازمان گمرک، دانش بنیان‌ها در سال گذشته موفق شدند بیش از ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشند و این عدد در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ میلیون دلار بود یعنی شرکت‌ها رشد ۳ برابری را داشته‌اند. مرکز تعاملات همکاری‌های علم و فناوری معاونت علمی با پیگیری و ابلاغ رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۴ ماه گذشته به سازمان ارتقا یافت.

معاون علمی رییس جمهور گفت: در حال حاضر ارزبری دانش بنیان‌ها بیشتر از صادرات آنها است و دلیل این امر قسمت بزرگی از دانش بنیان‌ها مشمول جلوگیری از ارز هستند به این معنی که به طور مثال اگر می‌خواستیم کالایی با قیمت هزار دلار وارد کنیم یک شرکت با ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار تجهیزات را به کشور وارد می‌کنند و ما با حمایت از آنها ۷۰۰ دلار صرفه جویی ارزی را خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار