در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

عرضه پساب در بورس انرژی چه اهمیتی دارد؟

به گفته کارشناسان، عرضه پساب در بورس انرژی علاوه بر شفافیت و کمک به کشف نرخ منطقی می‌تواند مسیر تامین مالی برای شرکت‌ها را هم سهل‌تر کند.

نخستین عرضه پساب در بورس انرژی ایران از دوشنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه با ۲ عرضه از سوی شرکت فاضلاب تهران آغاز شد و طی این معامله یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب بازچرخانی شده به ارزش ۲۸۸ میلیارد ریال معامله شد.

عرضه پساب در بورس انرژی که عباسعلی مصر زاده مدیرعامل فاضلاب تهران گفته است: نزدیک به ۷ تا ۸ درصد ذخیره منابع آبی کشور در حوزه شرب استفاده می‌شود و بخش عمده این آب تبدیل به فاضلاب می‌شود. این فاضلاب به لحاظ تکنیکی قابلیت تصفیه باکیفیت بالا برای ورود به چرخه طبیعت و برای مصارف مختلف را داراست.

وی افزود: همچنین نیاز آبی بخش صنعت در کل کشور کمتر از پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌ها در کل کشور است اگر بتوانیم با بازچرخانی پساب را در اختیار بخش صنعت قرار دهیم می‌توانیم اعلام کنیم نیاز آبی صنعت در کل کشور با پساب جبران و تأمین می‌شود.

پذیرش ۸ شرکت آب و فاضلاب در بورس انرژی

در ادامه هم علی نقوی مدیر عامل بورس انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بر اساس مقرارت بودجه و اسناد بالادستی، صنایع کشور باید از آب‌های بازچرخانی یا پساب‌ها استفاده کنند و تامین این موضوع باید در یک بستر شفاف باشد قاعدتا بورس یک مسیر شفاف را در اختیار قرار می‌دهد. نکته دیگر این که بعد از معامله پساب در بورس انرژی ظرفیت تامین مالی هم در اختیار شرکت‌های آب و فاضلاب قرار خواهد گرفت و می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: با عرضه پساب در بورس انرژی این کالا در یک سازوکار شفاف و مبتنی بر عرضه و تقاضا قیمت گذاری خواهد شد و زمینه سرمایه‌گذاری تامین پساب تسهیل می‌شود.

او همچنین گفت: پذیرش ۸ شرکت آب و فاضلاب در بورس انرژی انجام شده که ظرفیت عرضه را دارند و می‌توانند کار را آغاز کنند.

افزایش شفافیت با عرضه پساب در بورس انرژی

در ادامه هم رضا هوشمند کارشناس حوزه بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با اهمیت عرضه پساب از این مسیر گفت: در رابطه با بحث بازار سرمایه به ویژه بورس انرژی ماهیت اصلی و یکی از اهداف آن کشف قیمت است در کنار بحث کشف قیمت بحث‌های تامین مالی هم مطرح می‌شود.

این کارشناس حوزه بورس انرژی در ادامه می‌گوید: به طور مثال از زمانی که نیروگاه‌های برق وارد بورس انرژی شدند به سبب این که با قیمت لحظه‌ای و نزدیک به بازار نیروگاه‌ها برق خود را در بورس انرژی به فروش می‌رسانند توانستند درصدی از چالش‌های خود را حل کنند و برخی از هزینه‌های پروژ‌های جاری خود را بدست آوردند.

او افزود: در بحث پساپ هم به همین شکل است اگر این بازار به درستی شکل گیرد و شرکت‌های پذیرش شده بتوانند از این فرصت استفاده کنند به نوعی هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و فرصت‌های مطلوبی برای آنها فراهم می‌شود. در نهایت هم عرضه پساپ در بورس انرژی سبب افزایش شفافیت و کشف نرخ منطقی می‌شود که تداوم آن قطعا موثر خواهد بود.

بنابر اعلام مسئولان پذیرش ۸ شرکت آب و فاضلاب برای عرضه پساب در بورس انرژی نهایی شده است و حالا باید منتظر ماند و دید روند عرضه‌ها در بستر بورس انرژی چگونه خواهد بود؟

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار