تحقق ملموس «قانون جوانی جمعیت» در گرو تامین منابع مالی آن است

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: تحقق ملموس قانون جوانی جمعیت در گرو تامین منابع مالی و تناسب بودجه برای نهاد‌های مرتبط با اجرای آن است.

رئیس دانشگاه اصفهان در همایش بزرگداشت روز ملی جمعیت گفت: در دولت سیزدهم نسبت به سال‌های پیش با تغییرات رشد جمعیتی مواجه شدیم که برای اثرگذاری بیشتر این اقدامات، تقویت سیستم‌های حمایتی و تامین منابع و امکانات برای نهاد‌های متولی جوانی جمعیت ضروریست.


 حسین هرسیج  افزود: بودجه و تامین مالی باید متناسب با انتظارات قانونی جوانی جمعیت پیش بینی و تامین شود تا اهداف مورد نظر سریعتر محقق شود.

او با بیان اینکه برخلاف تصور عموم جمعیت هر کشور، شاخص محسوس قدرت در نظام بین‌المللی محسوب می‌شود، گفت:: فاجعه کاهش جمعیت نه تنها در ایران بلکه اکنون چالش مهم بیشتر کشور‌های جهان است.

رییس دانشگاه اصفهان با مروری بر دلایل کاهش جمعیت در ایران ادامه داد: سیاست‌های تحدید (کاهش) جمعیت پیش از انقلاب با عنوان «فرزند کمتر، زندگی بهتر» از طریق تبلیغات گسترده‌ای که در باره آن انجام می‌گرفت، در باور مردم نهادینه شد.

او افزود: اگرچه پس از انقلاب این سیاست‌ها گنار گذاشته شده بود و نرخ رشد جمعیت بطور طبیعی پیش می‌رفت، اما در دوره موسوم به سازندگی بدلیل برداشت مسوولان وقت و فشار‌هایی که از سوی نهاد‌های جهانی از جمله صندوق بین‌المللی پول وارد می‌شد بطور مجدد سیاست‌های تحدید جمعیت ادامه یافت.

هرسیج گفت: بتدریج نرخ رشد جمعیت کشور پایین آمد تا اینکه در سال ۹۲، رهبر معظم انقلاب سیاست‌های مدیریت چالش جمعیتی کشور را به دولت‌ها ابلاغ کردند.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: از آنجا که بحران جمعیت در کشور‌های توسعه یافته هم وجود دارد بنابراین در بررسی موانع رشد جمعیت نباید تنها به مساله اقتصادی و امکانات مادی بسنده کرد و تا زمانی که باورها، سطح برداشت‌ها و مباحث فرهنگی فرزندآوری اصلاح نشود بهترین مشوق‌های اقتصادی هم راهگشا نخواهد بود. 


او ادامه داد: نیازمند اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای موثر برای اصلاح سطح انتظار جوانان و نوجوانان در زمینه ازدواج و فرزندآوری هستیم.

به گفته وی، زمینه سازی ذهنی و اجتماعی ازدواج آسان به تحقق اهداف جوانی جمعیت بیشتر کمک خواهد کرد، زیرا تصور نسل جوان این است که ابتدا همه چیز فراهم شود تا بعد زندگی مشترک تشکیل دهند.

هرسیچ با بیان اینکه سیاست‌های مهاجر پذیری و مهاجر فرستی کشور نیز نیازمند بازنگری و برنامه ریزی است، افزود: این مساله که نخبگان ما به آسانی برغم هزینه‌هایی که دولت‌ها برای آنها می‌کنند از کشور می‌روند باید آسیب شناسی و مدیریت شود.

رییس دانشگاه اصفهان عنوان کرد: در کنار توجه به افزایش نرخ باروری باید جلوی کاهش مرگ و میر نیز با سازو کار دقیق و هدفمند گرفته شود.

او تاکید کرد: بنابراین مساله جوانی جمعیت چند بعدی است و باید همه بخش‌های مرتبط با آن بطور موازی و منظم پیش برود.

 در این مراسم از مشمولین ماده ۲۰ قانون جوانی جمعیت تجلیل شد.

بر اساس این ماده همه دستگاه‌های اجرایی در ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مکلفند در «روز ملی جمعیت»، کارکنانی که در یک سال گذشته، ازدواج کرده یا دارای فرزند شده‌اند را مورد تشویق قرار دهند.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد. حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشور است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهر ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ به تایید شورای نگهبان رسید که در این قانون وظایف دستگاه‌های مرتبط اعلام و همچنین به مشوق‌های جمعیتی نیز پرداخته شده است.

زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده است و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد، این در حالیست که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید آن نیز مانند کشور‌های دیگر کاهش یافته و این عوامل دست بدست هم داده است تا مسوولان، سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت کشور را اتخاذ کنند.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
منابع را از بورس تامین کنید