پول هم علاوه بر ملک و زمین قابلیت وقف دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: مردم طی چند سال گذشته از آنجایی که پول هم قابلیت وقف پیدا کرده، آن را هم وقف می‌کنند.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان این مطلب که طی سال‌های گذشته موقوفات نیز از عینیت و ملکیت بایستی بهره مند می‌شدند، گفت: مردم طی چند سال گذشته از آنجایی که پول هم قابلیت وقف پیدا کرده، آن را هم وقف می‌کنند.

حجت‌الاسلام مجیدی اظهار کرد: وقف عبارت است از حبس عین مال و تسبیل منافع آن که درواقع اصل مال ثابت نگاه داشته می‌شود، در حالی که استفاده از منافع آن ادامه دارد.

وی ادامه داد: واقف کسی است که مالش را وقف می‌کند و باید عاقل و ممنوعیتی در تصرف اموال نداشته باشد.

حجت‌الاسلام مجیدی ادامه داد: نزدیک به هفتاد نوع نیت وقف در سطح استان قزوین وجود دارد که از حوزه درمانی، خانه سازی، تحصیل، کمک به درمانده و فقیر تا آزادی زندانیان را در بر می‌گیرد.

به گفته این مسئول، تنظیم سند قانونی و افراز حق اوقاف (تقسیم کردن مال مشاعی بین ۲ یا چند شریک) با حق مردم و تبدیل به احسن یک جا با رعایت حقوق مردم از جمله اقداماتی است که توسط اوقاف استان قزوین انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته با سازمان بازآفرینی کشور به توافق رسیدیم که این سازمان و شهرداری قزوین آورده‌هایی را برای باقیمانده خانه‌های اطراف آستان متبرک امامزاده حسین (ع) اختصاص دهند تا تملک این خانه‌ها آغاز شود و بعد ساخت و ساز و احیا، بافت امامزاده صورت بگیرد.

این مسئول ادامه داد: قدیمی‌ترین وقف نامه ایران مربوط به هزار سال پیش در استان و مربوط به موقوفه قناتی است که توسط مرحوم خدیجه بیگم بنت بدی‌ها وقف شده و سند آن نیز در اداره کل اوقاف قزوین وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به مشکلات موجود در اوقاف استان، اضافه کرد: عدم احترام به حقوق وقف، چه از سوی نهاد‌ها و چه از سمت مردم مشکل اصلی امروز اوقاف استان است و همانطور که نهاد‌ها و مردم انتظار دارند وقف به حقوق آنها احترام بگذارد، وقف هم همین انتظار را از آنها دارد که احترام حقوق موقوفه نیز رعایت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار