همزمان با برگزاری فرصت های سرمایه گذاری کرمان، آیدکس؛

چشم انداز تولید ۱میلیون تن کاتد مس تشریح شد

نشست زنجیره و مس یکی از تخصصی‌ترین نشست‌های اقتصادی همایش سرمایه گذاری کرمان آیدکس بود که با حضورفعالان معدنی برگزار شد.

بهرام شکوری رئیس انجمن مس ایران وریاست کمیسیون معادن اتاق ایران نیز در این نشست با بیان اینکه امید در استان کرمان در حوزه مس اتفاقات خوبی رخ دهد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد خیلی تولید ما تغییر پیدا نمی‌کند منابع جدید زیادی هم علی رغم اکتشافات بیشتری که انجام می‌دهیم اضافه نشده است.

وی افزود: نوآوری‌های جدید باعث افزایش تقاضا در حوزه‌های مس می‌شود و نشان می‌دهد تا ۲۰۳۵ باید دو برابر مس موجود در کشورتولید شده، تولید شود و این افق روشنی برای سرمایه گذاران در حوزه مس است.

شکوری با اشاره به اینکه ۵۵ میلیون تن مس محتوی داریم گفت: رتبه ۵ دنیا درذخایر مس با ۶ درصد از ذخیره مس جهان در اختیار ماست. 

وی تصریح کرد: ما روی کمربند معدنی جهان (آلپ –هیمالیا) قرار گرفتیم، اما نتوانستیم استخراج معادن را در حدشاخص‌های جهانی انجام دهیم، ۱۲ معدن مس در ایران داریم و می‌توان با کشف و روی مدار آوردن معادن جدید بتوانیم رتبه خود در جهان را ارتقا دهیم.

شکوری بیان کرد: ۳۲۰ هزار تن کاتد مس تولید می‌کنیم، ۱ و ۵ میلیون تن کنسانتره و ۲۲۸ میلیون تن هم استخراج در معدن انجام می‌شود، سهم ما در تولید ناخالص داخلی سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا کرده است این هم افق دیدی هست که نسبت به قیمت مس وجود دارد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فروش ۱۰ هزار دلاری مس گفت: بدبینانه‌ترین پیش بینی‌ها نشان می‌دهد مس از ۷۵۰۰ دلار قیمت مس پایین‌تر نمی‌آید واین در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت است.

شکوری اظهار کرد: سهم معدن ما در جی دی پی نزدیک یک درصد است، درمعدن وصنایع معدنی اوضاع ما فرق دارد.

 

چشم انداز تولید  ۱میلیون تن کاتد مس تشریح شد/

 

وی بیان کرد: علی رغم متفاوت بودن میزان ذخایر ایران با آمریکا، اما این کشور در فروش فراورده‌های مس چند برابر ما قیمت دارد.

این عضو انجمن مس ایران گفت: در واقع بیشترین بودجه‌ای که برای اکتشافات مس گذاشته ۷۹ میلیارد دلار است که باید به سمت و سویی برویم که ازذخایری که موجود هست ومی توان استخراج کرد، ۳ درصد آن را استخراج کنیم.

تعهد شرکت مس برای تولید ۱ میلیون تن کاتد مس

 وی بیان کرد: از کل بنگاه‌های اقتصادی ۹۹ درصد اس ام ایی‌ها هستنددر نتیجه یک شرکت ایجاد می‌شوند و دامنه هایش گسترده می‌شود.

وی به تعهد شرکت مس برای تولید ۱ میلیون تن کاتد مس اشاره کرد وگفت: برای فعال شدن این مساله خیلی اتفاق‌ها باید بیفتد.
شکری گفت: دو تا موضوع را مدنظر داریم آمایش سرزمین و استراتژی توسعه صنعتی باید با پیش قدم شدن اتاق بازرگانی آغاز شود تا هر دولتی که می‌آید نتواند آن را تغییر دهد و ملزم به اجرای آن باشد.

وی تصریح کرد: مشارکت مردم فقط درسرمایه گذاری نیست بلکه هم اندیشی و سیاست گذاری نیز شامل می‌شود.

وحید اسلامیان عضو هیات مدیره انجمن مس ایران نیزدر این نشست گفت: افق روشنی برای سرمایه گذاری مس می‌توان متصور شد.

وی اظهار کرد: اکتشافات پیچیده مس در ایران به لحاط زمین شناسی خاص هست.

اسلامیان با اشاره به اینکه عیارخاص مس گفت: استخراج مس شبیه استخراج هیچ ماده معدنی دیگر نیست.

وی سپس به چشم انداز تولید یک میلیون تن کاتد در این شرکت اشاره کرد وگفت: برای تولید این میزان کاتد نیاز به پیش نیاز‌هایی است که باطله برداری و استخراج حدود ۲۲۷ میلیون تن در سال باید به ۹۵۰ میلیون تن برسد که برای رسیدن به این هدف بایدمعادن کوچک راه اندازی شده وبا ماشین آلات با تکنولوژی پیشرفته حجم کار را بالا برد.

اسلامیان اظهار کرد: درحال حاضر ۱ ونیم میلیون تن کنسانتره تولید می‌شود که باید به ۴ ونیم میلیون تن برسد.

 

چشم انداز تولید  ۱میلیون تن کاتد مس تشریح شد/

 

وی تاکید کرد: تولید مس کاتد در کشور ۳۲۰ هزار تن در سال است که باید با ایجاد زیرساخت‌هایی مانند افزایش تعداد کارخانه‌های ذوب به هدف یک میلیون تن کاتد نزدیک شد.
 

همچنین حسین مدرس خیابانی دیگر کسی بود که حضار پای حرف هایش نشستند، اظهارکرد: سرمایه گذاری اصل توسعه است و بدون سرمایه گذاری توسعه و آبادانی ممکن نیست.

اشتغال تنها با سرمایه گذاری رخ می دهد

 مدیرعامل صنایع مس ایران، افزود: رشد تولید از روش‌های فناورانه بیرون می‌آید وجهش تولید مستلزم سرمایه گذاری است، قطعا اگر دنبال جهش تولید هستیم و برایمان اشتغال مهم است حتی اگر به مساله بنگاه داری نگاه نکنیم اصل قضیه اشتغال با سرمایه گذاری رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز در بخش منابع غنی انرژی حلقه‌های مفقوده‌ای شاهد هستیم که به سبب غفلت از سرمایه گذاری است، جای شورای عالی سرمایه گذاری درکشور خالی است. 

مدرس خیابانی اظهار کرد: به همان قسمی شورای کار، شورای اقتصاد وحتی شورای فضای مجازی را درکشور داریم شورای سرمایه گذاری را باید برگرفته از همه نهاد‌های عمومی و سیاست گذاران این حوزه داشته باشیم و از مسئولین کشور خواستارتوجه هستیم حتی در بحث فرهنگ سرمایه گذاری نیزکارشود.

صفر بودن هزینه سرمایه گذاری خدا در زمین 

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران بیان کرد: خداوند هزینه سرمایه گذاری در کشور را به صفر رسانده ودر حالی که بقیه کشور‌های دنیا بدون منابع و ذخایر معدنی هستند ما از این نعمت‌های خدایی غنی هستیم ورتبه‌های بالای معدنی مان در ذخایر نشان از این مساله دارد ولی قدر داشته هایمان را نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه مجموعه مس باید بتواند خیلی مشکلات را رفع کند وحتی به کمک بخش‌های خصوصی و مردمی بیاید گفت: ما درتولید کاتد مس حرفی نداریم و این را همه باور کردند واگر حجم عملیات کار در فولادرا با مس مقایسه کنیم مس با فولادتفاوت زیادی دارد، فولاد مصرف آب بالایی داردو در درصد‌های پایین نیز تولید می‌شود ولی مس باعیار نیم درصد ممکن نیست و متکی به معادن است.

چشم انداز تولید  ۱میلیون تن کاتد مس تشریح شد/

 

مدرس خیابانی گفت: ذخایر ما ۲۰ میلیارد تن است که ۶ میلیون تن ذخایری است که می‌شود روی آن حساب کرد.

وی سپس به تولیدات این شرکت معدنی اشاره کرد وگفت: سال قبل رکورد حفاری را زدیم وکارکنان بخش حفاری ما ۴۰۰ هزارمتر طولی حفر کردند و امسال ۴۲۰ هزارتا در برنامه دارند صادرات مس نیز از ۶۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و باید با کمک سرمایه گذاران ویا سیاست‌های ارزی به این صنعت بزرگ کمک کرد،  ۱۵ میلیارد دلار نیاز مالی فعلی ما برای اتمام پروژه هایمان است وبه شدت فرصت های سرمایه گذاری را دنبال می کنیم و این دلیلی است که مطرح می‌شود چرا مس به اندازه فولاد رشد نکرده است.

وی افزود: میانگین کار روی پروژه‌های مسی دنیا ۷ تا ۸ ماه است که این رقم در کشور ما ۱۰ سال است و پروژه هایمان استهلاک بسیار بالایی دارند،  همه ۴۰ هزار کارگر رزمنده خط مقدم جبهه اقتصادی ما باید بدانند در پاییز دو تا پروژه بزرگ یکی تولید کنسانتره به میزان ۲۰۰ هزار تن و نیز تولید ۱۳۰ هزارتن مفتول مسی است که بالاترین نرخ تولی مفتول مسی ما ۳۵ هزارتن بوده که این آمارجدید تحول عظیمی در صنعت ایجاد می‌کند. 

وی گفت: همچنین یک نیروگاه خورشیدی درخاتون آباد افتتاح میشود، امروز شرکت ملی صنایع مس انتقال خط دوم خلیج فارس به کرمان را با ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه انجام داده و پروژه استفاده از پساب شهری در کرمان و آذربایجان را نیز در اختیار دارد.

در ادامه دو تن از اساتید دانشگاه‌های کشور و فعالین معدنی به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص زنجیره ارزش افزوده در صنایع ملی مس ایران پرداختند.

مرضیه السادات حسینی راد

برچسب ها: صنایع مس ، دخایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار