در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انجام ۴۱۲۴ پیوند عضو در سال گذشته/ ۹۷۷ پیوند کبد در کشور انجام شد

رئیس مرکز اداره پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در لیست انتظار برای پیوند عضو هستند.

فتوای تاریخی  امام خمینی (ره) مورخ ۳۱ اردیبهشت‌ ۱۳۶۸مبنی بر بلامانع بودن اهدای عضو سبب شده تا جایگاه ایران در بین کشورهای منطقه به عنوان یکی از کشورهای پیشتاز باشد.

در سال ۱۳۹۶ به عنوان روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی در تقویم ملی ثبت شده است. امام خمینی (ره) یکی از فقهای نواندیشی بودند که همواره به مسائل و موضوعات نوظهور همانند اهدای اعضا توجه ویژه‌ای داشته‌اند. از این رو ایشان سرفصلی جدید در رویکرد فقه در زمینه‌ این مسائل مطرح نمودند.

در همین  راستا امیرحسام علیرضایی رئیس مرکز اداره پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: امروزه موضوع پیوند اعضا با هدف حفظ جان انسان‌ها، تأمین سلامت و کاهش درد و رنج آن‌ها، به عنوان یکی از ارزنده‌ترین و بارزترین خدمات پزشکی به جامعه بشری، مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. این مهم در کشور ما نیز منجر به نجات جان بیش از ۷۰ هزار بیمار نیازمند لیست انتظار شده است.

وی بیان کرد:  بر طبق آمار مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۲ رکورد تعداد اهدای اعضا از موارد مرگ مغزی با تعداد ۱۱۲۱و به دنبال آن تعداد پیوند اعضا ۴۱۲۴ شکسته شده است که نشان از نوع‌دوستی مردم در مواجهه با خبر تلخ مرگ مغزی عزیزشان به عنوان یکی از تابلوهای مرگ و بخشش بدون چشم‌داشت اعضای زندگی‌بخش است.

رئیس مرکز اداره پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت تاکید کرد:  در حال حاضر ۱۸ هزار نفر در لیست انتظار برای پیوند عضو هستند.

وی گفت: در سال گذشته بیش از ۲۹۰۰ پیوند کلیه و ۹۷۷ پیوند کبد در کشور انجام شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
باید یه فکر اساسی هم برای عمل زانو کرد که چندین میلیون مردمو از کار و زندگی انداخته و به دیابت و مرض قلبی دچار کرده و نوبتا چندین ساله شده