مدیرعامل شرکت ملی مس ایران:

جای خالی شورای سرمایه گذاری در کشور/ تولید مفتول مسی رکورد شکست

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران گفت: سرمایه گذاری اصل توسعه است و بدون سرمایه گذاری توسعه و آبادانی ممکن نیست.

مدرس خیابانی در نشست تخصصی مس و زنجیره که با حضور فعالان معدنی ایران در محل همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری کرمان آیدکس، برگزار شد گفت: سرمایه گذاری اصل توسعه است و بدون سرمایه گذاری توسعه و آبادانی ممکن نیست.

وی افزود: رشد تولید از روش‌های فناورانه بیرون می‌آید وجهش تولید مستلزم سرمایه گذاری است، قطعا اگر دنبال جهش تولید هستیم و برایمان اشتغال مهم است حتی اگر به مساله بنگاه داری نگاه نکنیم اصل قضیه اشتغال با سرمایه گذاری رخ می‌دهد.

وی تصریح کرد: امروز در بخش منابع غنی انرژی حلقه‌های مفقوده‌ای شاهد هستیم که به سبب غفلت از سرمایه گذاری است، جای شورای عالی سرمایه گذاری درکشور خالی است. 

مدرس خیابانی اظهار کرد: به همان قسمی شورای کار، شورای اقتصاد وحتی شورای فضای مجازی را درکشور داریم شورای سرمایه گذاری را باید برگرفته از همه نهاد‌های عمومی و سیاست گذاران این حوزه داشته باشیم و از مسئولین کشور خواستارتوجه هستیم حتی در بحث فرهنگ سرمایه گذاری نیزکارشود.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران بیان کرد: خداوند هینه سرمایه گذاری در کشور را به صفر رسانده ودر حالی که بقیه کشور‌های دنیا بدون منابع و ذخایر معدنی هستند ما از این نعمت‌های خدایی غنی هستیم ورتبه‌های بالای معدنی مان در ذخایر نشان از این مساله دارد ولی قدر داشته هایمان را نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه مجموعه مس باید بتواند خیلی مشکلات را رفع کند وحتی به کمک بخش‌های خصوصی و مردمی بیاید گفت: ما درتولید کاتد مس حرفی نداریم و این را همه باور کردند واگر حجم عملیات کار در فولادرا با مس مقایسه کنیم مس با فولادتفاوت زیادی دارد، فولاد مصرف آب بالایی داردو در درصد‌های پایین نیز تولید می‌شود ولی مس باعیار نیم درصد ممکن نیست و متکی به معادن است.

مدرس خیابانی گفت: ذخایر ما ۲۰ میلیارد تن است که ۶ میلیون تن ذخایری است که می‌شود روی آن حساب کرد.

وی سپس به تولیدات این شرکت معدنی اشاره کرد وگفت: سال قبل رکورد حفاری را زدیم وکارکنان بخش حفاری ما ۴۰۰ هزارمتر طولی حفر کردند و امسال ۴۲۰ هزارتا در برنامه دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مس ایران تاکید کرد:صادرات مس از ۶۰۰ میلیون دلار به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و باید با کمک سرمایه گذاران ویا سیاست‌های ارزی به این صنعت بزرگ کمک کرد.

 مدرس خیابانی بیان کرد: ۱۵ میلیارد دلار نیاز مالی فعلی ما برای اتمام پروژه هایمان است و این دلیلی است که مطرح می‌شود چرا مس به اندازه فولاد رشد نکرده است.

وی افزود: میانگین کار روی پروژه‌های مسی دنیا ۷ تا ۸ ماه است که این رقم در کشور ما ۱۰ سال است و پروژه هایمان استهلاک بسیار بالایی دارند.

وی با اشاره به فعالیت های پررنگ نیروگاهی این شرکت گفت: سه پروژه ۱۰۰ مگاواتی در سرچشمه رفسنجان، شهربابک و سونگون فراخوان دادیم تا احداث شود.

مدرس خیابانی بیان کرد: همچنین ۳۳۰ مگاوات هم تعهد و قرارداد داریم که اجرا شود که شامل سه پروژه ۴۰ مگاواتی نیروگاه حرارتی و سه پروژه ۴۲ مگاواتی نیروگاه خوشیدی است.

مدرس خیابانی اظهار کرد: همه ۴۰ هزار کارگر رزمنده خط مقدم جبهه اقتصادی ما باید بدانند در پاییز دو تا پروژه بزرگ یکی تولید کنسانتره به میزان ۲۰۰ هزار تن و نیز تولید ۱۳۰ هزارتن مفتول مسی است که بالاترین نرخ تولی مفتول مسی ما ۳۵ هزارتن بوده که این آمارجدید تحول عظیمی در صنعت ایجاد می‌کند. 

وی گفت: همچنین یک نیروگاه خورشیدی درخاتون آباد افتتاح میشود، امروز شرکت ملی مس انتقال خط دوم خلیج فارس به کرمان را با ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه انجام داده و پروژه استفاده از پساب شهری در کرمان و آذربایجان را نیز در اختیار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار