تامین حق‌آبه ‌حوضه‌های‌ آبخیز در حال پیگیری است

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تامین حق‌آبه حوضه‌های آبخیز در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم یک جدول از میزان حق‌آبه حوضه‌های آبخیز به ستاد احیای تالاب‌های کشور ارائه دهیم.

مجتبی ذوالجودی در سفر به استان خوزستان و بازدید از سد تنظیمی تالاب بامدژ گفت با اشاره به وضعیت حق‌آبه تالاب‌ها گفت: آنچه در مورد حق‌آبه تالاب‌ها مدنظر سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو بود، تامین حق‌آبه‌هایی بود که از طریق رودخانه‌ها وارد تالاب‌ها می‌شد، اما اکنون حق‌آبه‌های حوضه آبخیز هم مطرح است.

او می‌گوید: با توجه به اینکه در ستاد احیای تالاب‌های کشور مقرر شد ارتباط خوبی بین دستگاه‌های مختلف برای تأمین حق‌آبه تالاب‌ها برقرار شود با وزارت نیرو وارد مذاکره جدی شدیم تا این موضوع را به صورت علمی و عملی دنبال کنیم. البته در دو سال گذشته همکاری خوبی در مورد تامین آب برخی تالاب‌ها به ویژه تالاب‌های اقماری ارومیه انجام شد به گونه‌ای که قبل از بارش، شرایط تالاب‌ها خوب بود و با آغاز بارش، آب به راحتی راه خود به سمت دریاچه ارومیه را باز کرد.

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مقرر شده است برای همه حوضه‌های آبخیز کشور برنامه‌ریزی خوبی انجام شود و در حال برنامه‌ریزی هستیم. بیشترین پرت آب در حوزه کشاورزی است که مقرر شد وزارت کشاورزی نیز همراهی داشته باشد و جلساتی بین وزارت نیرو و وزارت کشاورزی تشکیل شود تا آب مورد نیاز حوزه کشاورزی مشخص شود و بر این اساس منابع آب بهتر مدیریت شود.

به گفته او با وجود برگزاری خوب این جلسات، برای دنبال کردن کار در ستاد احیای تالاب‌های کشورر مصوب شد دستگاه‌ها مصوبات قبلی که مهم‌ترین آن تأمین حق‌آبه تالاب‌ها است را اجرا کنند. قرار شد هماهنگی بین‌دستگاهی انجام و جمع‌بندی شود تا فهم مشترکی از حق‌آبه تالاب‌ها داشته باشند.

حق‌آبه حوضه‌های آبخیز چگونه تامین خواهد شد؟

ذوالجودی گفت: تامین حق‌آبه حوضه‌های آبخیز در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم بر اساس فهم مشترک، یک جدول از میزان حق‌آبه حوضه‌های آبخیز به ستاد احیای تالاب‌های کشور ارائه دهیم.

او می‌گوید: باید توجه شود که در اطراف تالاب‌ها برخی از کشاورزی‌ها که هیچ منطق اقتصادی ندارند و با مصرف آب زیاد، محصولاتی کشت می‌کنند که توجیه اقتصادی ندارند اما برنامه‌ریزی در خصوص کاهش مصرف آب در حال انجام است. در این خصوص مطالعاتی در قالب پروژه بین‌المللی با ژاپن دنبال کردیم به نتایج خوبی رسیدیم و کاهش ۲۵ تا ۲۷ درصدی آب رقم خوبی است که در حال کار کردن در این زمینه هستیم تا این موضوع به همه حوضه‌های آبخیز گسترش یابد. کار را دنبال می‌کنیم تا به نتایج مطالعاتی که داشتیم، برسیم.

معاون دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص پروژه‌های نگه‌داشت آب در تالاب‌ها نیز گفت: برای اینکه شرایط تالاب‌ها به وضعیت مطلوب برسد باید از تمام پتانسیل‌های کشور استفاده شود. در حال تلاش هستیم همه منابع مالی در کنار هم قرار بگیرند تا وضیت تالاب‌ها بهبود بخشیده شود.

به گفته او تالاب‌های خوزستان جزو مهم‌ترین تالاب‌های کشور هستند و وضعیت این تالاب‌ها در ستاد احیای تالاب‌های کشور مطرح می‌شود و در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.