نیجر: همکاری نظامی با آمریکا در پی تهدید ما برای روابط با ایران و روسیه قطع شد

علی لامین زین نخست وزیر نیجر گفت که روابط نظامی با آمریکا در پی تهدید ما به دلیل همکاری با ایران و روسیه قطع شده است.

 زین در مصاحبه‌ای اختصاصی با واشنگتن‌پست که سه‌شنبه منتشر شد، اظهار کرد، روابط نظامی نیجر و آمریکایی پس از آن قطع شد که یک مقام آمریکایی در سفر به این کشور آفریقایی و مذاکره برای ما نظامیان ایالات متحده، زبان به تهدید گشود.

وی آمریکا را عامل قطع این روابط معرفی کرد و گفت که مقام‌های آمریکایی تلاش کردند تا به نیجر دیکته کنند که با چه کشور‌هایی می‌تواند مشارکت کند. مقام‌های آمریکایی نتوانستند لزوم حضور نیرو‌های آن کشور در نیجر را توجیه کنند که این امر نیز یکی دیگر از دلایل قطع مناسبات سیاسی دو طرف بود.

آمریکا پس از کودتای سال گذشته در نیجر حمایت امنیتی خود از این کشور را تعلیق کرد و همزمان ضمن درخواست برای انتقال قدرت به یک دولت غیرنظامی، بیش از یک هزار نیروی نظامی را که در خاک نیجر دارد، حفظ کرد.

نخست وزیر نیجر تصریح کرد: وقتی تروریست‌ها مردم را کشتند و شهر‌ها را به آتش کشیدند آمریکایی‌ها در خاک ما بودند. این نشانه دوستی نیست که به خاک ما بیایید و اجازه بدهید که تروریست‌ها به ما حمله کنند. ما دیده‌ایم که آمریکا برای دفاع از متحدانش چه می‌کند، زیرا وضعیت اوکراین و اسرائیل را دیده‌ایم.

به گفته نخست وزیر نیجر، مقام‌های این کشور آفریقایی به طور خاص از اظهارات «مالی فی» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا آزرده‌خاطر شدند. فی در سفر ماه مارس خود به «نیامی» پایتخت نیجر به طرز ناشایستی از دولت این کشور خواست که اگر خواهان ادامه روابط امنیتی با آمریکاست، باید از تعامل با ایران و روسیه خودداری کند.

نخست وزیر نیجر افزود که فی تهدید کرد که اگر نیامی به دنبال توافق فروش اورانیوم به ایران است، تحت تحریم قرار می‌گیرد.

زین که هدایت مذاکرات با فی را بر عهده داشت، گفت: وقتی صحبت‌هایش تمام شد، گفتم که می‌خواهم سخنان شما را در ۲ نکته خلاصه کنم. نخست آنکه به اینجا آمده‌اید و کشور ما را تهدید می‌کنید که این مساله غیرقابل قبول است. نکته دیگر آنکه به اینجا آمده‌اید که بگوید با چه کسانی می‌توانیم ارتباط داشته باشیم که این هم غیرقابل قبول است. اینها را با لحن تحکم‌آمیز و بدون احترام گفتید.

نخست وزیر نیجر اظهار کرد که سفر فی در ماه مارس نقطه عطفی در مذاکرات با آمریکا بود، زیرا وی در بخش زیادی از اظهارات خود دولت نیجر را به تلاش برای توافق برای فروش اورانیوم به ایران متهم کرد.

زین این اتهامات را نادرست خواند و افزود «مطلقا هیچ چیزی» با ایران امضا نشده است و اگر توافقی امضا شده بود «به طور پنهانی انجام نمی‌شد بلکه مقابل دوربین‌ها امضا می‌شد.»

پولیتیکو بامداد شنبه گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته دستور داد همه یک هزار نیروی رزمی این کشور در نیجر خارج شوند.

آمریکا در ماه آوریل اعلام کرد که برنامه‌ریزی برای «خروج منظم و مسئولانه» از نیجر را آغاز می‌کند، اما مقام‌های آمریکایی همچنان به مذاکره با حاکمان نظامی نیجر برای ماندن برخی از نیرو‌های در این کشور آفریقایی ادامه دادند.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به پولیتیکو گفت که هفته گذشته امید‌ها برای ماندن بخشی از نیرو‌ها در نیجر از بین رفت و پنتاگون دستور خروج همه یک هزار نیروی خود از آن کشور را صادر کرد. ممکن است زمان خروج نیرو‌ها تغییراتی داشته باشد و این نیرو‌ها به پایگاه‌های دیگری در منطقه منتقل می‌شوند.

نیجر نقشی محوری در عملیات نظامی آمریکا در منطقه «ساحل» آفریقا داشته و میزبان یک پایگاه هوایی بزرگ آمریکایی است. واشنگتن همچنین صد‌ها میلیون دلار صرف آموزش نیرو‌های ارتش نیجر کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
نيجر خودشو به دنیا ثابت کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مرسی نیجر
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۴۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
خودتونو بیچاره کردین ، والسلام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی قاسمی
۱۱:۵۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
برای موفقیت کشور نیجر دعا می کنیم. شرف و استقلال گوهر با ارزشی است. حتی با ارزش تر از منابع طلا و الماس و اورانیوم در آفریقا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مبارکه خیاط هم در کوزه افتاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
فقط کشورهای عقب مانده و فقیر دوست جمهوری اسلامی میشن اون هم به خاطر پولهایی که از حلقوم مردم ایران درمیارن و به این گدا گشنه ها میدن. ایران به کجا رسیده . روزی تموم دنیا حسرت دوستی با ایران رو داشتن و حالا چه لاشخورهایی دور کشور عزیزمون رو گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفا برو مطالعات سیاسی کن ، تا خدا شفایت بده
هیچی از روابط بین الملل نمیدونی
آمریکا هرساله میلیارد ها دلار در این کشور پول خرج میکنه بعد میندارنش بیرون
ولی دولت ما مفت و مجانی و با چرب زبانی در آنجا نفوذ گرده و افراد بیسواد میگن بدرد چه میخوره البته بدرد آدمای بیسواد نمیخوره
Italy
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کشوره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
از حالا به بعد کاهش ارزش پول نیجر فقر و گرانی و تورم و فساد و اختلاس شروع خواهد شد. خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
یار خدا
۰۸:۱۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
درود بر نیجر و مردمانش
آخرین اخبار