هوش مصنوعی، سوءتفاهم با صنعت یا برده داری صاحبان تکنولوژی!

یکی از نشست‌های پر رونق همایش فرصت‌های سرمایه گذاری کرمان، نشست هوش مصنوعی و توسعه کسب وکار دانش بنیان بود. . 

این همایش با حضور جمع زیادی از علاقمندان آی تی و فناوری استان در اصلی‌ترین سالن برگزاری همایش کرمان آیدکس برگزارشد.

فرزین فردیس مدیرعامل شرکت فناوری و نیز از دانش آموختگان ام بی‌ای مسئول برگزاری نشست بود ومشکات اسدی مدیرعامل کسب و کار‌های آن وابسته به هلدینگ زرین، محمد اسلامی مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی درکشور امارات، مصطفی بوشهری کارآفرین و مدیرعامل شرکت هوشمند ومجموعه تحول دیجیتال، افشین کلاهی مدیراستارت آپ اتاق تهران، مهدی حیدری مدیرعامل شرکت هوشمند درسا اصفهان و فرشید گل زاده مدیرپروژه اولیه دولت الکترونیک کرمان ومدیراستارت آپ حوزه سلامت کارشناسان این بحث بودند.

فرزین فردیس در ابتدای بحث گفت: اولین پیام این همایش برای شرکت‌های بزرگی مانند مس کرمان این است که نیازمند فناوری هستند واز شرکت‌های کرمانی درخواست می‌شودآن بحرانی که در این حوزه با آن روبرو هستند را درمعرض دید قرار دهند وشرکت‌های استارت آپی روی این مساله تمرکز کنند.

وی افزود: در کرمان دوست دارند بعضا شبیه کار‌های استارت آپی تهران ودیگر استان‌ها انجام شود درحالی که قابلیت‌های بچه‌های کرمان بیشتر است.

فردیس اظهار کرد: نتوانستیم درجامعه صنعتی یا کشاورزی کرمان ورود جوانان که در حوزه فناوری کار می‌کنند را داشته باشیم شما دقت کنید هتل کاروانیکا در کرمان هتل توریست پذیری است، اما چرا هتل مشابه آن در یزد برای شش ماه ظرفیتش از توریست خارجی پر است وکرمان خالی است این مساله به ضعف عملکرد دوستان در این بخش برمی گردد که موفق نشدند با داشته‌های روز دنیا این مشکل را حل کنند، اتفاقا صنایعی که در دسترس‌تر بودند هم نتوانستند خودشان را با قافله هوشمندسازی همراه کنند ما اگربخواهیم کمی نوآورتر وبروز‌تر باشیم باید تکنولوژی روز دنیا را به چرخه فعالیت مان بیاوریم.

 

هوش مصنوعی، سوتفاهم با صنعت یا برده داری صاحبان تکنولوژی!

فردیس اظهار کرد: اینکه مدیران را به عمق کار ببرید یا آموزش دهید بسیار جالب است، ونمونه آن را در برخی صنایع دیدیم که برای درک بهتر کارمتخصصان حوزه‌های مختلف کاری را وادار به قدم زدن در طول مسیرکار می‌کردند، چه خودتان شروع کنید چه ایده از بیرون آید دیوار وجود دارد وحتی اگر راه حل خودتان را کف دست بگیرید و بگویید برای کمک آمده ام وانتظار پذیرش داشته باشید اشتباه است بلکه باید پوست کلفت‌تر از این حرف‌ها باشید.

افشین کلاهی که به شکل آنلاین درنشست حضور داشت نیز گفت: نمی‌توان برای هر حوزه‌ای نسخه خودش را پیچید، به دنبال این نباشیم که چه استارت آپی مشهورتر است بلکه دنبال راهکار‌هایی برای ارتقا و نوآوری باشیم واستفاده ازتوان کاری افراد نزدیک به خود را برنامه ریزی کنیم.

مصطفی مرشدی نیز درخصوص فرایند هوشمند سازی گفت: کرمان با این همه پتانسیل چرا بایدبه دیگر استان‌ها نگاه کند افراد کارآفرین باید به دنبال ارزش آفرینی باشند، نظر ما این است که اتفاقا از دیگر استان‌ها باید به کرمان بیایند ما در کرمان مزیت‌های زیادی داریم که در این بخش دیده نمی‌شوند، با این همه صنایع که اینجا حضور دارند قطعا ایده‌های ما باید ارزش آفرین باشد تا صنایع را جذب کند.

 

هوش مصنوعی، سوتفاهم با صنعت یا برده داری صاحبان تکنولوژی!

وی تاکید کرد: چه بسا در حوزه‌های انرژی و زیرساخت مشکل داشته باشید، اما با فناوری‌های نوین می‌توانید فعالیت خود را به نحوی مدیریت کنید که این مشکلات دیده نشود وهوش مصنوعی به شما مسیرکار را نشان دهد البته اعتماد بنفس کارآفرینان باید بالا برود که همکاری با صنایع ادامه دار باشد.

مشکات اسدی مدیرعامل شرکت آن وابسته به هلدینگ زرین نیز در این بحث ورود کرده و گفت: در هلدینگ زرین که از مهم‌ترین‌های فولاد کشور است زنجیره ارزش افزوده کامل است، ما پروژه اولویت دار در زنجیره ارزش افزوده خودمان را تعریف کرده بودیم و مدیران ما درک کرده بودند که امکان دارد در صورت بروز نشدن از چرخه فعالیت بین المللی باز بمانند در نتیجه از ظرفیت فناوری اطلاعات استقبال کردند.

وی افزود: هوشمندسازی دراین پروژه در دستور کار قرار گرفته است وشرکت‌هایی که زنجیره ارزش افزوده شان کامل باشد گزینه‌های بهتری برای هوشمندسازی هستند چرا که راهکاری اگر برای یک جای زنجیره پیدا می‌کنید برای بخش دیگر نیز ممکن است به کار آید شما باید با حوزه‌های فعالیت تان جلو بروید یا براساس فناوری‌هایی مانند لبه تحول یا واقعیت افزوده قطعا می‌تواند کمک کند و اینجا باید شرکت‌های استارت آپ در این بخش را شناسایی کنید و چه خوب است اکوسیستم تهران برای دیگر نقاط کشور دیکته نشود چرا که شرایط کاری در صنایع باهم فرق دارد.

وی تصریح کرد: ما یک سال مسیر را اشتباه رفتیم اول به سراغ شرکت‌های استارت آپ رفتیم، تلاش‌های ما عملا راه به جایی نمی‌برد تا موفق شدیم مشکلاتی حتی مانند برق صنایع که از مهم‌ترین نگرانی‌های همه به ویژه در فصل تابستان است را رفع کنیم.

 

هوش مصنوعی، سوتفاهم با صنعت یا برده داری صاحبان تکنولوژی!

اسدی تاکید کرد: البته صنعت ما خوشامدگوی فناوری نبود و باور نمی‌کرد ما بتوانیم با هوشمند سازی مشکلات صنعت را رفع کنیم، استارت آپ‌های ما برای توسعه دادن کارخودشان در سطح جهانی نمونه کار‌های بزرگ را فالو می‌کردند درحالی که فالو کردن ترند‌های جهانی نمی‌تواند کمک کند به ارائه محصول شما، ما مدیرعامل‌ها را مجبور کردیم دوره چهار روزه استارت آپی را بگذرانند تا پاسخ مسائل را با چشم خود ببینند.

مهدی حیدری مدیرعامل شرکت هوشمند درسا و شریک کاری فولاد مبارکه اصفهان نیز گفت: خوشبختانه برای تولید دانش در برخی صنایع استقبال خوبی می‌شود که ما این تجربه را دراصفهان در فولاد مبارکه داشتیم.

وی بیان کرد: نتایج تاثیر فناوری به ما نشان داد که سالی ۲ تا ۳ میلیون دلار درافزایش درآمدصنایع می‌تواند تاثیر بگذارد البته روحیه کارکنان فولاد اصفهان روحیه دانش بنیان است.

محمد اسلامی مدیرعامل جوان شرکت هوشمند درامارات به ماجرا‌های فناورانه کار خود پرداخت وگفت: امروزه ذهن ما متاثر از رسانه هاست ما همه فیلم زیاد می‌بینیم وخبر زیاد گوش می‌کنیم در نتیجه این مسائل باعث می‌شود شما با واقعیت موجود در جامعه فاصله بگیرید.

وی بیان کرد: آیا صنایع بزرگ و کوچک و دانشگاهی‌ها دنبال توسعه هستند؟ این پاسخ منفی دارد چرا که راهکار‌هایی که توسط این صنایع دنبال می‌شود نشان دهنده روحیه توسعه طلبانه نیست. 

وی افزود: شما باید به رونق سرمایه گذاری با توسعه فناوری کمک کنید والا با جیب خالی نمی‌توان مثلا شرکت مس سرچشمه را راه اندازی کنید شاید بتوانید یک کارکوچک فقط انجام دهید درحالی که امروزه در جهان شرکت‌های تک درحال بدست گرفتن جوامع هستند و وقتی شخصیتی مانند ایلان ماسک به کشوری سفر می‌کند میزبانش شخص اول سیاسی آن کشور است. 

اسلامی اظهار کرد: شرکت‌های دارای تکنولوژی هوش مصنوعی می‌گویند این هوش مصنوعی برده داری کسانی است که صاحب تکنولوژی هستند و سرمایه داری دارد به پایان می‌رسد و شرکت‌های تک دارد سرنوشت دنیا را به دست می‌گیرد.

وی بیان کرد: همه صنعت کاران ومدیران اقتصادی اگر دنبال توسعه نیستند، اما دردی دارند که قطعا اگر بگویید من شرکت هوش مصنوعی دارم برایتان آرزوی موفقیت می‌کند ولی اگر بگویید می‌توانم با فناوری به کاهش مالیاتت کمک کنم تو را می‌پذیرد، با قاطعیت می‌گویم ما جز تاپ‌ترین تکنولوژی‌های هوش مصنوعی هستیم ولی به درد افراد احترام بگذارید،همه نگران مرگ شغل خودشان هستند از طرف دیگر در مواجعه با دیجیتال یا هوش مصنوعی یک سوتفاهم‌هایی داریم که باید برای صاحبان کسب و کار‌ها رفع شود.

مرضیه السادات حسینی راد

برچسب ها: هوش مصنوعی ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار