هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

نشست محیط پیش برنده توسعه کسب وکار‌ها در دومین روز همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری استان کرمان ، برگزار شد.

عباس جبال بارزی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی در این نشست تخصصی گفت: درخصوص فضای کسب وکارباید دید هریک از ما‌ها به عنوان دولت، بخش خصوصی، مجلس، سرمایه گذار ویا پژوهشگر به وظیفه خودمان عمل کرده ایم؟ 

وی افزود: فضای کسب و کار فعلی را وقتی ارزیابی می‌کنید می‌بینید فضای مناسبی نیست، آخرین رتبه کرمان که در نظرسنجی مرکزمطالعات اتاق ایران در زمستان ۱۴۰۲ ارائه شدنشان از این دارد که وضعیت مناسبی نداریم باید فکری برای ارتقا در این بخش کنیم.

وی بیان کرد: حداقل در ۶ سال گذشته شعار‌هایی که برای هرسال تعیین شده است درزمینه اقتصادی بود که نشان از اهمیت این بخش دارد.

جبال بارزی اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم در کنار بنر شعار سال که در جلوی همه ادارات قرارداده می‌شود وضعیت تغییرات انجام شده درآن دستگاه را را نیز در قالب بنر نمایش دهند.

وی تصریح کرد: ازجمله موانع کار یکی نرخ ارز است که گا‌ها در شعاراعلام می‌شود مشکلی ندارد، اما برای فعالیت‌های اقتصادی ۶ ماه طول می‌کشد تا این نبود مشکل اثرش را برسرمایه گذار و بنگاه اقتصادی بگذارد.

هیچ وامی در قالب رونق تولید پرداخت نشد

وی دیگر آیتم آزاردهنده سرمایه گذاری را موانع بانکی ذکر کرد وگفت: تامین مالی از بانک‌ها دیگر مشکل سد راه سرمایه گذاری در کشور است سال قبل به طور مثال بانک‌ها بسته حمایت از بنگاه‌ها را اجرایی نکردندو هیچ وامی در قالب رونق تولید پرداخت نشد، عمده منابع بنگاه‌های بزرگ را بانک جمع می‌کند.

وی تصریح کرد: فرق فرایند‌های مالیاتی کشورما با کشور‌های توسعه یافته این است که در ایران مالیات براساس اظهارنامه افراد و درکشور‌های پیشرفته برمبنای ریسک موجود تعیین می‌شود که مالیات واقعی تری است، ولی ما درحوزه مالیات ۵ سال است که پرونده‌ای در شورای حل اختلاف داریم که رسیدگی نشده است.

جبال بارزی با اشاره به اینکه بخش خصوصی خیلی جاه‌ها متهم است، افزود: ما در اتاق بازرگانی ازهیچ فعالیت غیرشفافی دفاع نمی‌کنیم.

وی دیگر مشکل سد راه کاراقتصادی را تامین اجتماعی و مشکلا ت بیمه‌ای ذکر کرد وگفت: اگر دولت تصمیم بگیرد سازمانی شبیه تامین اجتماعی ایجاد کندهم تامین اجتماعی از شرایط فاجعه باری که درآن هست رها می‌شود وهم اوضاع بیمه کار بهتر می‌شود.

این عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی کرمان بیان کرد: ما درخصوص مجوز‌ها همچنان با هفت خوان رستم روبرو هستیم وهر روزمجوزجدیدی می‌خواهند که کار را سخت می‌کند.

وی تاکید کرد: مادنبال محیط پیش رونده هستیم که مانند نوار نقاله سرعت کار را بیشتر کند، ما نیاز به سرمایه گذاری داریم و پتانسیل‌های بسیار زیادی داریم از سویی مناطق محرومی که پتانسیل کار را دارند وچشم انتظار اجرای عدالت اجتماعی هستند واز سویی ارتقا ساز وکار‌های محیط کسب وکارکه گره گشای سرمایه گذاری‌ها هستند.

جبال بارزی اظهار کرد: یک تضاد عجیب داریم از طرفی درکشورموانع ایجاد می‌کنیم و از طرف دیگر جلسات رفع موانع تولید را برگزار و دوباره بخش خصوصی در کنار دولت می‌نشیند وبرای موانع غر می‌زند.

او تاکید کرد: همه نیازداریم حول یک محور بیایم تا ایران مان را آباد کنیم.

حسین سلاح ورزی رئیس مرکز ملی کارآفرینی دیگر متخصص اقتصادی بود که در جایگاه حاضر شد و درخصوص شاخص‌ها فضای کسب و کار صحبت کرد.

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

وی اظهار کرد: اگر هر ۵ سال یک بار که معادل یک برنامه توسعه است روی موانع موجود تمرکز می‌کردیم اکنون درجا نمی‌زدیم و درگیر مسائل مختلفی نظیر نظام مالیاتی، بیمه نبودیم.

برگزاری نشست های تخصصی جای قدردانی دارد

وی بیان کرد: اینکه فرصت‌های سرمایه گذاری ارائه می‌شودکلیشه تمام همایش‌ها است، اما برگزاری پنل‌های تخصصی به شکلی که در کرمان برگزار می‌شود قابل احترام است.

سلاح ورزی اظهار کرد: درسال‌های بعد انقلاب ۷ برنامه توسعه تصویب و تدوین شد ودر اغلب برنامه‌ها رشد اقتصادی ۸ درصد در سال پیش بینی شدکه یک سوم آن باید به لحاظ بهبود بهره وری باشد.

رئیس مرکز ملی کارآفرینی کشور افزود: درسال ۱۴۰۴ قرار بود قدرت اول اقتصادی منطقه باشیم و رتبه ما بین ۵۰ کشور برترکسب وکار دنیا قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: ما علل عدم رخ داد این اتفاق را حتی بررسی نکرده ایم.

وی درادامه مساله تحریم ایران توسط نهاد‌های بین المللی مانند اتحادیه اروپا به ما تحمیل شد را تشریح کرد وگفت: اصلی‌ترین تحریم‌ها که مرتبط با اتحادیه اروپا بود ۱۲۱۰ میلیارد دلارهزینه تحمیل کردبه اقتصاد کشور ودرآمد سرانه از دست رفته هر ایرانی در سال درنتیجه تحریم‌ها معادل ۱۲۰۲ دلار بود.

سلاح ورزی بیان کرد: دراثر تحریم توسعه ما دچار بن بست شد.

وی با انتقاد از نبود قوانین صحیح اظهار کرد:هر دوره با تشکیل مجلس در کشور نبود قوانین حمایتی ودست وپاگیر بودن قوانین باعث افتادن در دور باطل قوانین قبلی فرسایشی شد.

وی راه حل برون رفت از شرایط سخت اقتصادی را ایجاد نهضت مقررات زدایی ذکر کرد وگفت: درصورتی که این نهضت مقررات زدایی جدی گرفته نشود هر بار درچنین همایش‌هایی باید از نامناسب بودن فضای کسب وکار انتقاد کنیم.

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

در ادامه نشست علی فیروزی پژوهشگر اقتصادی کشورمان گفت: دولت‌ها برای بقای خود به دنبال افزایش سهم خود از کیک اقتصاد هستندوبرای بقا باید از توان بخش خصوصی استفاده کنند.

وی بهبود فضای کسب وکار وخصوصی سازی امور را با ورود بخش خصوصی توانمندمرتبط دانست و بیان کرد: به ازای هر یک درصدبهبود در شاخص سهولت انجام کار در محیط کسب و کار ۰.۰۶ درصد رشد اقتصادی داریم.

وی اظهار کرد: اینکه چرا دولت‌ها نمی‌توانند فضای کسب و کار را بهبود دهند علت دراین است که بهبود کسب و کار یک استراتژی است که تابع مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی وقانونی است.

جایی بخش خصوصی کار می کند دولت حق ورود ندارد

فیروزی افزود: رهبر انقلاب اعلام کردند بخش خصوصی و دولتی باید ازهم جدا بوده و فعالیت هایشان مشخص باشد و درجایی که بخش خصوصی می‌تواند کار کند دولت حق ورود ندارد.

وی گفت: درحوزه سیاسی تصمیم‌های اشتباه و جلسات بیهوده مانع کار است و در حوزه اقتصادی نظام مالیاتی خود یک معضل بزرگ است، نظام تامین مالی غیرشفاف بوده واقتصاد دولتی با نگاه ازبالا به پایین به بخش خصوصی کاررا سخت کرده است.

این پژوهشگر اقتصادی کشوراظهار کرد: بخش خصوصی در واقع شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش از سوی دیگررسانه‌های رسمی سودآوری سرمایه گذاری را تقبیح کرده اند درحالی که سودآوری کاردرست سرمایه گذار را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: ۲۵ درصد زمان مدیران عامل بخش خصوصی ما درسر وکله زدن با سامانه‌های مالیاتی و مانند آن سپری می‌شود.

وی با انتقاد از شرایط ناشی از این موضوع، گفت: نظام مجوزدهی با سردرگمی درنتیجه محیط متشنج سازمان‌ها کاری کرده اند که سرمایه گذار به خروج سرمایه اش از کشور علاقه نشان می‌دهد.

فیروزی تاکید کرد: فرایند صدور مجوز‌ها باید کاری شبیه انگلیس را طی کند که به ازای هر سال معطلی ۲.۲ میلیارد پوند از هزینه‌های که به بخش خصوصی وارد شده است هزینه کسر می‌شود.

۵ راه حل برای برون رفت کرمان از شرایط فعلی

وی بیان کرد: تفویض اختیار به استان‌ها برای اجرایی شدن امور الزامی است.

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

استاندار کرمان نیز دراین نشست حاضر شد و خواستار توجه مدیران به نقاط ضعف اقتصادی کشورشد وگفت: ما از فعالان اقتصادی می‌خواهیم ۵ راه حل به استان برای برون رفت از شرایط موجود ارائه کنند و ۵ اولویت نیز برای پیگیری بین دستگاه‌ها توسط استانداری کرمان انجام می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد اشتباه بانک‌ها در تامین‌های مالی گفت:اینکه بانک محور هستیم یک اشتباه است وباید ارتباط را با سیستم بانکی ضعیف کنیم.

سیدمهدی قویدل معاون دادگستری کرمان نیز به نمایندگی از رئیس دادگستری در همایش حاضر بود، وی گفت: برخی از مدیران وسرمایه گذاران بهانه‌ای بنام دستگاه‌های نظارتی برای خودشان درست کرده اند تغییر نگرش مدیران برای ارتقا واجرایی شدن شاخص تولید الزامی است.

وی افزود: یکی از ضعف‌های ما این است که مدیران فعالان اقتصادی را همراهی نمی‌کنند و در بنگاه‌های اقتصادی جای واحد حقوقی خالی است.

قویدل بیان کرد: مدیران اقتصادی برای آموزش نیرو‌های خود وقت نمی‌گذارند واین نقطه ضعف است.

هیچ وامی درقالب رونق تولید پرداخت نشد/بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است نه پیمانکارش!

در ادامه صادق الحسینی اقتصاد دان کشورمان گفت: فضای بین المللی روی آرامش اقتصادی موثر است.

وی افزود: فضای کسب و کار یعنی اقتصاد سیاسی بهبود فضای کسب و کار و این از اهمیت برخوردار است.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال اصلاح اقتصاد وافزایش رشد هستید باید ابتدا اداره یا سازمان خودتان را شفاف، سالم و کارآمد نگه دارید.

وی گفت: طبقه متوسط جامعه هستند که حامیان اصلی نظام سیاسی هستند، چون برخلاف قشر فقیر جامعه چیزی برای از دست دادن دارند.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: یکی از دلایل اغتشاشات سال ۱۴۰۱ طبقه فقیری هستند که هیچ چیز برای از دست دادن ندارند در نتیجه به نظر می‌رسد باید بازمنتظرافزایش جرائم ناشی از فقر بوده و منتظر بحرانی در این بخش اقتصاد باشیم و یا اینکه فقر موجود را سریع تر ریشه کن کنیم.

وی بیان کرد: در استاندارد جهانی به درآمد ۵.۵ دلار به پایین طبقه فقیر می‌گویند درآمد ۵.۵ تا ۱۱ دلار طبقه متوسط ودرآمد ۱۱ تا ۵۵ دلار طبقه مرفه‌تر جامعه است.

تاثیر کار اقتصادی بر امنیت

همچنین نماینده گروه اقتصادی اداره اطلاعات استان کرمان نیز با قدردانی از تلاش های انجام شده در این همایش گفت: ما تاثیر کار اقتصادی برامنیت را در جنوب کرمان که منطقه محروم تری است دیدیم.

حقیقت جو بیان کرد: متاسفانه عملیات دشمن روی ادراک و ذهنیات مردم بوده است واز طرفی ما در اداره اطلاعات خیلی از توفیقات مان را بعد از عنایت الهی به سبب توجه و اهمیت مردم می دانیم.

باقری مدیرکل هلدینگ مخابرات ایران نیز آخرین سخنران این نشست بود، که در خصوص توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخت.

وی گفت: مگر می شود جایی از کسب و کار صحبت شود اما بحث اقتصاد دیجیتال مطرح نشود.

وی اظهار کرد:شرکت مخابرات توسط مصدق ملی شد و از طرفی این شرکت موفق شد فناوری خود را در قالب صوت و متن وارد زندگی مردم کند.

این مدیر اقتصادی اظهار کرد:  امروزبرند هوش مصنوعی در جهان کار می کند وما تیم ایرانی مان در مسابقات جام جهانی قطر کارهای هوش مصنوعی را انجام می داد.

مرضیه السادات حسینی راد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار