چقدر طول می‌کشد شهدای تفحص‌شده شناسایی شوند؟

مسؤول شناسایی شهدا در کمیته جست‌وجوی مفقودین می‌گوید: شناسایی شهدای تفحص‌شده، بستگی به شرایط احراز هویت شهید دارد.

در حال حاضر حدود ۱۳ هزار خانواده شهید در کشور داریم که هنوز پیکر شهیدشان را تحویل نگرفته‌اند و نام شهیدشان جزو مفقودین است. از طرفی پیکر بیش از ۱۰ هزار شهید در کشور به عنوان شهید گمنام خاکسپاری شده است؛ بنابراین در حال حاضر هنوز پیکر حدود ۲ هزار و ۷۰۰ شهید دفاع مقدس کشف نشده و کمیته جستجوی مفقودین در جریان عملیات‌های تفحص در حال جستجوی پیکر این شهدا هستند. بر همین اساس شناسایی پیکر شهدای مفقود یکی از مسائل مهم دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن بوده که اهمیت این موضوع تا امروز ادامه داشته است.

شناسایی شهدای تفحص شده از یک هفته تا چند سال
سرهنگ «ابراهیم رنگین» مسئول امور شناسایی شهدا و مشاور فرمانده کمیته جستجوی مفقودین است. وی درباره اینکه چقدر طول می‌کشد شهدای تفحص شده شناسایی شوند، می‌گوید: «بستگی به شرایط احراز هویت شهید دارد. وقتی پیکر شهیدی با پلاک هویت پیدا می‌شود، بعد از شناسایی شهید، پیگیر خانواده شهید هستیم. بعضا‌ً خانواده‌هایی هستند که علاوه بر پلاک هویت، تمایل دارند که جواب آزمایش DNA هم پیگیری شود. مثلاً پیکر یکی از شهدای دارای پلاک را سال گذشته به خانواده تحویل دادیم و شهید را خاکسپاری کردند، جواب DNA او به تازگی آماده شده است. شهدایی هم هستند که تمام مدارک او محرز است؛ مثلاً شهید کمال خالقی که کمتر از ۲ هفته بعد از تفحص، او را شناسایی کردیم. چون مدارک متعلق به شهید بود، خانواده شهید هم پذیرفتند؛ بنابراین در شناسایی، معیار ما فقط پلاک نیست مگر در مواردی که چند مدرک دیگر برای شناسایی همراه پیکر شهید وجود داشته باشد.»

سرهنگ «ابراهیم رنگین»

تنها مدرک شناسایی که یک برادر شهید قبول کرد
در این میان یکی از خاطرات شنیدنی سرهنگ رنگین مربوط به شناسایی شهیدی است که هویت او هم از طریق پلاک و هم از طریق آزمایش DNA محرز شده بود، اما برادر شهید قبول نمی‌کرد و دنبال مدارک دیگری از برادرش می‌گشت. سرهنگ رنگین می‌گوید: «در این مورد، ما نصف برگه اعزام شهید را که به برادرش نشان دادیم، برادر شهید نصف دیگر برگه اعزام را از جیبش درآورد و گفت: من دنبال همین بودم! و این پیکر برادر من است.»

مادر طلبه شهید سید کمال خالقی

مادر طلبه شهید سید کمال خالقی

جواب DNA چقدر زمانبر است؟
جواب آزمایش DNA یکی از دقیق‌ترین معیار‌های احراز هویت شهدای تفحص شده است و امید می‌رود که در آینده با انجام این آزمایشات شهید گمنامی در کشور نداشته باشیم. سرهنگ رنگین درباره این آزمایش می‌گوید: «آماده شدن جواب آزمایش DNA حداقل ۳ ماه زمان می‌برد. البته جواب این آزمایش به بافت استخوانی که از پیکر شهید به جا مانده، بستگی دارد. به عنوان مثال از یک پیکر، ۸ ـ ۷ نمونه از استخوان دست و پا و دندان و جمجمه برداشته می‌شود تا اگر بافت هر یک از استخوان‌ها فرسوده بود، سراغ نمونه‌های دیگر بروند تا بتوانند شهید را شناسایی کنند.»

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۲۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
۵سال مفقود بودم. کاش استخوانهامو به خانواده ام تحویل میدادن. عکس مادر طلبه رو قاب طلا بگیریم. مرگ بر عراقیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
روحشان شاد و یادشان گرامی ببرکت اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم