نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام

 رئیس شبکه دامپزشکی کرمان گفت: کارشناسان شبکه دامپزشکی به صورت مستمر، از کارخانجات شیر، مراکز جمع آوری شیر و گاوداری‌ها بازدید می کنند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: کارشناسان شبکه دامپزشکی به صورت مستمر، از کارخانجات شیر، مراکز جمع آوری شیر و گاوداری‌ها بازرسی و نظارت داشته و نمونه‌های اخذ شده از این مراکز برای انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه مرجع استان ارجاع داده می‌شود.


محمود زین الدینی گفت: فسادپذیری سریع شیر رعایت اصول بهداشتی در تمام مراحل زنجیره تولید تا عرضه شیر ضروری و قابل اهمیت است.


وی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف ذاتی سازمان دامپزشکی کشور تضمین امنیت غذایی مردم جامعه است که پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام در زمره این وظایف است.
وی تصریح کرد: مصرف شیر غیر پاستوریزه زنگ خطری برای سلامت عمومی جامعه است و احتمال انتقال بیماری تب مالت را بالا می‌برد.


زین الدینی افزود: بیماری تب مالت به دلیل بروز سقط در دام سبب کاهش جمعیت دامی و بروز خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران و جامعه می‌شود.


وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های انتقال بیماری تب مالت استفاده از شیر خام می‌باشد گفت: بهتر است شیر بصورت بسته بندی شده و پاستوریزه مصرف شود و در غیر اینصورت شیر خام را بایستی حداقل به مدت ۳ تا ۵ دقیقه جوشانده شود.


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین سلامت شیر بیان کرد: دامپزشکی به عنوان یکی از متولیان بهداشت و سلامت جامعه در راستای تامین بهداشت شیر اقداماتی از جمله کنترل گاوداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی از نظر بیماری‌های عفونی دام و مشترک بین انسان و دام، برگزاری کلاس‌های آموزشی، ترویجی برای آشنایی روستاییان و دامداران و کنترل گاوداری‌های سنتی را از طریق واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز انجام می‌دهد.

برچسب ها: دامپزشکی ، بازرسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار