تاکاشی اوکادا:

آموزش برای همه کلیدی برای صلح و ثبات افغانستان است

تاکاشی اوکادا ضمن خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه افغانستان گفت آموزش برای همه کلیدی برای صلح و ثبات افغانستان است.

تاکاشی اوکادا، سفیر پیشین ژاپن برای افغانستان، از طالبان خواست تا هرچه زودتر دروازه‌های مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را به روی دختران بازگشایی کند.

اوکادا می‌گوید که ژاپن در همکاری با صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، بیش از یک صدو شصت مکتب را در نقاط مختلف افغانستان ایجاد کرده است.

سفیر پیشین ژاپن برای افغانستان در این باره گفت: «آموزش برای همه یک کلیدی برای صلح و ثبات افغانستان است. ما آرزومند هستیم که دختران به زودی بتوانند به مکاتب بروند. جاپان به پشتیبانی از آموزش در افغانستان ادامه می‌دهد. ما در تابستان سال روان اعلام کردیم که در هماهنگی با صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد، یک صدو شصت و پنج مکتب را در سراسر افغانستان اعمار می‌کنیم.»

به گفته‌ تاکاشی اوکادا، طالبان برای به رسمیت شناسی باید به خواست‌های جهانی تن دهد.

وی گفت: «ما همراه با مقام‌های کنونی افغانستان در حال گفت‌وگو و تعامل هستیم و آرزومند هستیم که مقام‌‌های کنونی افغانستان، با درنظرداشت خواست مردم این کشور حکومت‌داری شان را پیشرفت بدهند.»

سفیر پیشین ژاپن در بخشی از سخنان‌اش همچنان از طالبان خواسته تا پیکار با گروه‌های هراس‌افگن در خاک افغانستان را بیش‌تر بسازد.

از سویی هم، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به داشتن روابط نیک با جهان تاکید ورزیده، می‌گوید که طالبان اجازه استفاده شدن خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر را به هیچ گروه نخواهد داد.

این گفته‌های تاکاشی اوکادا، در حالی ابراز می‌شوند که شنبه در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه، گفته که ماموریت‌اش همچون سفیر ژاپن برای افغانستان پایان یافته و پس از این، تاکویوشی کورمایا مسئولیت سفارت را بر عهده خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.