صدرالحسینی: نتیجه کمترین بی‌توجهی به افغانستان بازگشت آمریکایی‌هاست/ سفیر اسبق ایران در کابل: اروپایی‌ها درباره افغانستان دو موضع اعلامی و اعمالی دارند

آخرین تحولات افغانستان با حضور کارشناسان مسائل منطقه در گفت‌وگوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش  خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در کابل و سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه امشب ۴ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین تحولات افغانستان پرداختند.

صدرالحسینی کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه طالبان برای سیاست خارجی آمریکا تعیین تکلیف می‌کند گفت: مدت زمان ماندن آمریکایی‌ها تمدید نخواهد شد لذا این ضرب‌الاجل از سوی طالبان عنوان شده است.

وی با اشاره به اینکه بین اعضا و مقامات سیاسی آمریکا درگیری صورت گرفته است به طوری که آمریکا در غرب و شرق آسیا و در افغانستان ضعیف شده است و دیگران سیاست‌های آن‌ها را تعیین می‌کنند، افزود: این اولین بار نیست که آمریکا می‌خواهد خودش را به عنوان یک برند در کشور‌ها معرفی کند.

سرنوشت افرادی که توسط آمریکا از افغانستان خارج شدند، چه شد؟

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه هر زمان صحبت از خروج نیرو‌های آمریکایی بود بلافاصله انفجاری صورت می‌گرفت بیان کرد: بسیاری از دوربین‌ها و اذهان در نظام بین الملل مراقبت می‌کنند که در اطراف فرودگاه کابل چه اتفاقی می‌افتد.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بار دیگر به طور مستقیم به واسطه عواملی که در افغانستان دارند رگه‌هایی از موضوع تروریسم را مطرح می‌کنند افزود: بخش قابل توجهی از اسلحه‌ها را گذاشتند و معلوم نیست چه کسانی آن‌ها را در اختیار دارند، آن‌ها جاسوس‌های متعددی را در افغانستان تربیت کردند.

وی گفت: پیش بینی که برخی از کارشناسان مطرح کرده‌اند اینگونه است که اگر کمترین بی‌توجهی نسبت به مسئله امنیت افغانستان صورت بگیرد، آمریکایی‌ها پروژه دوم خودشان را برای تداوم و یا بازگشت و یا به آشوب کشیدن دنبال خواهند کرد.

موضع اروپا درباره تحولات اخیر افغانستان

ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در کابل در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سرویس اطلاعاتی آمریکا به افغانستان اشراف دارد گفت: باید دید چه طرفی از این واقعه سود و چه در طرفی زیان می‌بیند، طالبان در این ۱۲ روز انعطاف نشان داده و می‌خواهد فضا را آرام نگه دارد لذا این اتفاق ممکن است کار طالبان نباشد.

وی با اشاره به اینکه داعش توسط سرویس‌های اطلاعاتی به داخل افغانستان نفوذ پیدا کرده است عنوان کرد: آمریکا در عرصه نظامی در افغانستان شکست خورده است، آن‌ها دور جدیدی از بحران را ادامه خواهند داد لذا فضاحت را در فرودگاه کابل شاهد بودیم، آمریکا هفت هزار نیروی نظامی دارد، چه طور نمی‌تواند هفت هزار نفر را در آنجا صف بندی کند، این شکست حیثیتی برای آمریکا به وجود آمده است.

سفیر اسبق ایران در کابل با اشاره به اینکه وضعیت بغرنجی ایجاد شده و جمعیت زیادی از مهاجران به سمت فرودگاه آمدند گفت: این انفجار می‌تواند بازدارنده و به‌نفع طالبان باشد، مردم از ترس و نگرانی بیکاری و دورنمای ناروشن به سمت فرودگاه آمده‌اند لذا این فضای نگران به ضرر طالبان است.

قدرت واقعی ارتش افغانستان چقدر بود؟

ظهره وند با اشاره به اینکه طالبان به دنبال ایجاد فضای آرام در افغانستان است بیان کرد: آمریکا ۲۵۰ هزار نفر نیرو را در این ساختار شکل داده است، طالبان شبکه و دستگاه اجرایی خاصی ندارد اگر در ابتدای کار آچمز شود دچار بحران می‌شود، آمریکا دست بر روی نقطه ضعف طالبان می‌گذارد، سیستم افغانستان تغییر کرده، کابل با ۳۰ سال پیش قابل مقایسه نیست برخی می‌گویند طالبان تغییر کرده است این فضا و این ساختار است که خود را تحمیل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دیگر به شیوه دهه هشتاد نمی‌توانند افغانستان را حکمرانی کنند، قبلا آن‌ها بیش از یک کانال نداشتند، اما الان ۸۰ کانال تلویزیونی دارند، ۸۰ کانال و شبکه از نخبگان، خبرنگاران و ... هستند که باید خودشان را هماهنگ کنند وگرنه ساختار فرو می‌پاشد.

سفیر اسبق ایران در کابل ادامه داد: اروپایی‌ها ادعا‌هایی دارند و مسائل حقوق بشری را مطرح می‌کنند به طوری که مرکل از مواضع احمدمسعود دفاع کرده است و از بایدن ایراد گرفته که زمان خارج کردن سربازان آمریکایی را تمدید کند لذا ما تا ماه‌های آینده با مسئله خارج کردن اتباع آمریکایی مواجه خواهیم بود، به دنبال این مسئله هر تعداد نیروی که از افغانستان خارج می‌شود آن‌ها را توزیع خواهند کرد و لذا آن‌ها صحنه را خالی نمی‌کنند به طوری که مواضع اعلامی و اعمالی دارند.

آخرین تحولات افغانستان به روایت خبرنگار صدا و سیما در کابل

بهنام یزدانی خبرنگار صداوسیما در کابل طی ارتباط زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه انفجار سوم را هم شنیدیم که نسبت به انفجار اول و دوم مهیب بود گفت: گفته می‌شود بیش از ۱۵۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۴ نظامی آمریکایی کشته و ۳ نظامی هم زخمی شده‌اند اظهار کرد: سفیر آمریکا در کابل گفته است که کشته شدگان لباس‌های حفاظتی داشتند انفجار به قدری مهیب بود که تلفات زیادی به وجود آورده است و دو عامل انفجاری مشاهده شده به طوری که درخصوص آمار‌ها دولت و منبعی وجود ندارد که بتوان به درستی آمار را از آن‌ها استخراج کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار