پایان اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در کردستان

کردستان دومین استان اجرا کننده طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی کشور بود که امروز اختتامیه آن برگزار شد و این طرح در استان به پایان رسید.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی پیش از ظهر امروز در مراسم پایان طرح تحول زمین‌شناسی در کردستان گفت: لایه‌های اطلاعاتی ژئوفیزیک هوابرد نیز در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان به میزان  ۲هزار کیلومتر خطی به روش‌های مگنتومتری و رادیومتری برداشت شده است.

 علیرضا شهیدی اظهار کرد: طرح تحول زمین‌شناسی به طور رسمی خرداد سال ۱۴۰۱ در استان کردستان کلید خورد و تا کنون حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع از مساحت این استان زیر پوشش این طرح قرار گرفت و نتایج مطلوبی هم از آن استخراج شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان ۷ درصد از ذخایر معدنی جهان را دارد.

وی تصریح کرد: منابع عظیم زیرزمینی موقعیت استثنانی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب بازار بزرگ ملی بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیت سواحل دریایی طولانی حاصلخیزی زمین با محصولات متنوع کشاورزی و باغی اقتصاد بزرگ و متنوع بخش‌هایی از ظرفیت‌های کشور است بسیاری از ظرفیت‌ها دست نخورده مانده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه رشد اقتصادی از اولویت‌های مهم در کشور است، گفت: براساس برنامه تعیین شده باید در حوزه صنعت به رشد ۸ درصدی، در معدن رشد ۱۳ درصدی و در تجارت به رشد ۱۳ درصدی برسیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خاطرنشان کرد: در طرح تحول کشور به چند اولویت تقسیم شد و اولین اولویت ما در این طرح استان خراسان جنوبی و کردستان بود که زیرپوشش مطالعه قرار گرفتند.

وی از کردستان به عنوان یکی از استان‌های زرخیز کشور نام برد و گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان شامل ۲۵ بلوک اکتشافی در پهنه‌ای به مساحت ۱۵ هزار ۶۲۵ کیلومتر مربع انجام شده است.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، ۱۴ هزار ۳۸۱ نمونه از کل استان برای داده‌های نقشه ژئوشیمی و ۳ هزار ۱۶۷ نمونه کانی‌سنگین سنجش و آزمایش شده است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: با اتمام عملیات اجرایی طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان، نتایج اولیه از پراکندگی معدنی و وجود ذخایری، چون آهن، طلا و مس در سطح استان به ثبت رسیده است و بهره‌گیری از این داده‌ها می‌تواند منجر به توسعه سرمایه‌گذاری و در نتیجه افزایش اشتغال در این منطقه شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این مراسم در مراسم اظهار داشت: طرح تحول سه جانبه زمین شناسی و اکتشافات معدنی در استان در خرداد ماه ۱۴۰۱ در تفاهم نامه سه جانبه آغاز شد.

وی با بیان اینکه کردستان به عنوان دومین مقصد طرح تحول سه جانبه زمین شناسی انتخاب شده بود، افزود: در این طرح ۵۲ هزار کیلومتر مربع معادل ۵۸ مساحت استان تحت پرواز ژئو فیزیک هوایی قرار گرفت و ذخایر معدنی مختلفی از جمله آهن، طلا، مس، سرب و روی در استان کشف شده است.

خلیقی اهداف کلان این طرح را توسعه مناطق کم برخوردار و اشتغال مولد با نگرش به نیروی متخصص بومی اعلام کرد و گفت: سال جهش تولید با مشارکت مردم تلاش خواهیم کرد به رشد هشت درصدی در حوزه معدن دست یابیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.