احداث گلخانه‌ها در روستا ضروری است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

سعید نارویی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان  بیان کرد: باتوجه‌به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، احداث و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
 
وی افزود: از سال ۱۴۰۲ تا به امروز بالغ بر ۵ هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک‌مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۳ هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تأسیس گلخانه خانگی شده است.
 
این مسئول ادامه داد: تعداد ۳ هزار و ۳۰۰ گلخانه شامل محصولات خیار، گوجه، بادمجان و فلفل در سطح استان به میزان ۵۶۲ هکتار وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه صادرات محصولات این گلخانه‌ها به میزان ۱۹ هزار تن است، تصریح کرد: بالغ بر ۱۰۸ هزار تن از محصولات تولید شده روانه بازارهای داخلی و خارج سیستان و بلوچستان می‌شود.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا در سال گذشته برای توسعه و احداث گلخانه‌های جدید، میزان ۱۱۱ هکتار گلخانه احداث و به بهره‌برداری رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه شمال استان شرایط خاص اقلیمی و خشکسالی دارد، خاطرنشان کرد: برای کلیه متقاضیان ثبت نامی در شمال سیستان و بلوچستان در سامانه سیتا تسهیلات تعلق‌گرفته و در منطقه سیستان در سطح ۱۱۸ هکتار گلخانه وجود دارد.
 
نارویی افزود: در راستای توسعه و تمهیدات در نظر گرفته، یک واحد مجتمع گلخانه‌ای با ظرفیت ۴۶/۵ هکتار با پیشرفت ۵۰ درصدی در شهرستان زهک در حال احداث است.
 
وی عنوان کرد: تعداد ۱۶ بهره‌بردار در سطح ۷۵ هزار و ۹۶۹ مترمربع مبلغ ۹۶۴ هزار و ۷۴۳ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شده است.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در شهرستان‌های زابل، هیرمند، هامون، نیمروز، زهک، میرجاوه، زاهدان، سراوان، گلشن، مهرستان، سیب سوران، خاش، میرجاوه، تفتان، ایرانشهر، بمپور، سرباز، نیکشهر، زرآباد و لاشار گلخانه‌های روستایی احداث شده است که فرصت خوبی برای اشتغال‌زایی روستاییان است.
 
وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ بهره‌بردار مشغول به کار در این گلخانه‌ها هستند، گفت: تعداد هزار و ۹۷۵ گلخانه خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره‌برداری‌شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.

برچسب ها: گلخانه ای ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار