بیش از ۱۳ هزار میلیاردریال از مطالبات گندم‌کاران ایلام پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام گفت: ۱۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از مجموع مطالبات گندمکاران این استان، معادل ۷۰ درصد فهرست ارسالی به بانک کشاورزی پرداخت شده است.

اصغر باباخانی اظهار کرد: باتوجه به اینکه ایلام اولین استان کشور در بارگذاری اسناد و فایل‌های مرتبط با تحویل گندم کشاورزان به مراکز خرید در سامانه "سیفا" به منظور پرداخت مطالبات گندم‌کاران بود، اولین پرداختی‌های این مطالبات در کشور به کشاورزان استان ایلام بوده است.

وی افزود: فایل‌های ارسال شده کشاورزان به بانک کشاورزی به عنوان بانک عامل ۲۹ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال بوده است که تاکنون ۷۰ درصد این این میزان پرداخت شده است.

باباخانی با بیان اینکه امسال سازمان هدفمندی یارانه‌ها متولی تامین مطالبات کشاورزان است، یادآور شد: تاکنون ۱۹۷ هزار تن گندم از کشاورزان حوزه جنوب استان خریداری و اسناد آن برای پرداخت مطالبات بارگذاری شده و ۱۶۷ هزار تن اسناد گندم خریداری شده در ردیف پرداخت مطالبات قرار دارد.

وی اضافه کرد: خرید تضمینی گندم معمولی در سال زراعی جاری ۱۷۵ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم است که اگر کندم تولیدی کیفی و مرغوبتر باشد، گندم بیشتر از نرخ تعیین شده خریداری خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام یادآور شد: بر این اساس تلاش می شود که کشاورزان برای سنوات آتی نسبت به مدیریت کاشت، داشت و برداشت مزراع گندم با هدف تولید گندم مرغوب و با کیفیت بیشتر، ترغیب شوند.

باباخانی ادامه داد: طبق اعلام رسمی وزارت جهاد کشاورزی، گندم تولیدی استان ایلام در ردیف سومین گندم مرغوب کشور قرار دارد و گندم این استان دارای ۱۲.۵۶ درصد پروتئین و بین ۸۶ تا ۹۶ درصد گلوتن است که بیانگر مرغوبیت و کیفیت این محصول در کشور است.

وی بیان کرد: ۱۷ سیلو با ۴۳۰ هزار تُن ظرفیت ذخیره‌سازی بخش خصوصی و ۲۳ مرکز تعاون روستایی در سطح استان‌ با نظارت کارشناسان غله و خدمات بازرگانی متولی خرید و ذخیره گندم کشاورزان هستند و همه سیلوهای ذخیره گندم قبل از رسیدن فصل برداشت ضدعفونی و آماده‌سازی شده است.

باباخانی یادآور شد: در تمام مراکز سیلو کاربر آزمایشگاه برای نمونه‌برداری از محصول تازه برداشت شده استقرار دارد و گندم تحویلی و خریداری شده باید دارای زیر ۱۲ درصد رطوبت باشد و این نمونه برداری‌ها و آزمایش‌ها با حضور خود کشاورزان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همزمان خرید و حمل و صدور گندم به دیگر استان‌ها انجام می‌شود، افزود: باتوجه به اینکه میانگین سرانه مصرف گندم استان ایلام در سال ۹۵ هزار تن است، گندم مازاد ایلام به هشت استان کشور صادر می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ایلام تصریح کرد: بر اساس جمعیت هر استان، سرانه مصرف آرد و گندم استان‌های مختلف از سوی وزارت کشور که متولی سرشماری جمعیت هر استان است، سرانه مصرف گندم و آرد هر استان را به وزارت جهادکشاورزی ابلاغ می شود.

در سال زراعی جاری ۶۵ هزار هکتار از اراضی آبی و ۹۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان به زیر کشت گندم معمولی و دوروم رفته است.

پیش بینی می شود در سال زراعی جاری ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ میزان ۴۰۰ هزارتن گندم از مزارع استان برداشت شود.

استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است.

تقویم سال زراعی و سال آبی از اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد محاسبه می شود.

برچسب ها: گندم کاران ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.