نجات طبیعت نیازمند هم افزایی، نهضت آموزش و مشارکت‌های همگانی

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت : برای نجات طبیعت به یک هم افزایی، نهضت آموزش و مشارکت‌های همگانی در حوزه محیط زیست نیاز است.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آیین تودیع و معارفه سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه که با حضور معاون استاندار کرمانشاه در محل این اداره کل برگزار شد گفت : ایران با توجه به شرایط اقلیمی متنوع و وسعتی که دارد، جایگاه ویژه‌ای را از لحاظ تنوع زیستی در جهان داراست به طوری که بیش از هشت هزار گونه گیاهی، ۲ هزار گونه مهره‌دار و ۲۵ هزار گونه بی‌مهره در ایران زیست می‌کنند که نشانگر غنای زیستی و اهمیت حفاظت هر چه بیشتر از این سرمایه ارزشمند و گرانبها است.

وی با بیان اینکه شرایط محیط زیست کشورمان خوب نیست و دارای ایرادات زیادی است افزود: بخش زیادی از زیبایی‌ها و منابع و ذخایر خداددادی ما که حق نسل‌های آینده بوده را از دست داده ایم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: متاسفانه ذخایر ژنتیکی کشور در معرض آسیب قرار گرفته و وظیفه ما برای صیانت از این ذخایر بسیار سنگین‌تر از گذشته شده است.

اکبری با بیان اینکه هم اینک بخشی از منابع ژنتیکی را از دست داده و بخش‌هایی از طبیعت دچار آسیب شده و در عین حال کشور همچنان نیاز به توسعه دارد، گفت: بدون شک سازمان محیط زیست به تنهایی توان مقابله با این همه هجمه را نداشته و قطعا باید تمام دستگاه‌هایی که در این زمینه تکلیف دارند در قالب قانون‌های مختلف به تکالیف خود عمل کنند.

وی افزود: امروز وظیفه ما این است که از این حداقل‌ها حفاظت و آن را تحویل نسل‌های آینده دهیم در غیر اینصورت ما سرمایه‌های زیستی کشور را از دست داده و دیگر منابع ژنی برای مقابله با تهدیدات آینده را نخواهیم داشت.

اکبری با بیان اینکه اگر ما می‌گوییم در ۱۰ درصد از خاک کشور و هر استانی باید حفاظت شود برای اینکه این ژن‌ها را حفظ کنیم افزود: ما نگران منافع آینده مردمی هستیم که قرار است در این سرزمین زندگی کنند، اگر ما توسعه را گاهی چنان هدایت می‌کنیم که متولیان آن گله مد می‌شوند، چون ما آینده را می‌بینیم، اگر ۳۰ یا ۴۰ سال پیش مقداری در بهره برداری از منابع آبی کشور و حتی منطقه مدیریت بهتری داشتیم بدون شک امروزه با مشکلاتی همچون گردو غبار مواجه نبودیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر می‌خواهیم توسعه همیشگی بوده و تداوم داشته باشد و سرزمین ما در هزار سال آینده از همین زیبایی‌ها بهره‌مند باشد باید در نحوه برخورد با طبیعت و چیدمان توسعه تجدیدنظر کنیم.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم حرکت به سمت جلب مشارکت‌های مردمی در حوزه حفاظت از عرصه‌های طبیعی آغاز شده است گفت: در این راستا این سازمان اقدام به تقویت زیرساخت‌های لازم با توجه به شعار سال رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلب مشارکت‌های مردمی و دستورات اکید رییس جمهور مبنی بر واگذاری امور به مردم را در کشور آغاز کرده است.

اکبری یادآور شد: در حوزه‌هایی مانند مدیریت پسماند، پیشگیری از تخریب خاک و حفظ حیات وحش باید مردم را دخیل کرده و از آنها کمک بگیریم، زیرا اعتقاد داریم کمک گرفتن و کار دست مردم دادن و جلب حمایت‌های مردمی اصل بسیار مهمی است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار