چالش‌ها و دشواری‌های توسعه سرانه فضای‌سبز در یزد

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد گفت: مهاجرپذیری شهر یزد و محدودیت شدید منابع آبی، باعث شده تا با چالش‌ها و دشواری‌هایی برای توسعه فضای سبز مواجه باشیم.

محمد سعید کاشفی  سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد به مهاجرپذیری شهر یزد و تأثیر آن بر وضعیت ارتقای سرانه فضای سبز اشاره و اظهار کرد: مهاجرپذیری شهر یزد به‌عنوان یک پارامتر تأثیرگذار در افزایش جمعیت و محدودیت شدید منابع آبی، باعث شده تا با چالش‌ها و دشواری‌هایی برای توسعه فضای سبز مواجه باشیم.

وی افزود: البته برای حل این چالش، تأمین منابع آبی جدید، از جمله استفاده از منابع آب خاکستری و پساب تصفیه‌شده در دستور کار قرار گرفته که با تحقق این مهم، جهش چشمگیری در توسعه و افزایش سرانه اتفاق می‌افتد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد در مورد توزیع عادلانه فضای سبز در سطح شهر یزد، تصریح کرد: سیاست‌گذاری سازمان بر برقراری عدالت است و اکنون نیز عدالت توزیع مکانی فضای سبز شرایط قابل‌قبولی دارد.

کاشفی ادامه داد: سرانه در مناطق و کانون مرکزی شهر در شرایط بهینه‌تری قرار دارد ولی در حاشیه‌های شهر و با گسترش روزافزون ساخت‌وساز و اسکان جمعیت در حاشیه‌های شهر که قبلاً خارج از محدوده شهر بوده است، به دلیل مسئله کمبود منابع آبی قابل دسترس به یک چالش مهم تبدیل شده است.

وی افزود: برای توسعه فضای سبز شهری در مناطق حاشیه‌ای شهر یزد، سازمان با وجود هزینه‌های خیلی زیاد در زمینه احداث زیرساخت‌های لازم برای طراحی و توسعه شبکه آب اقدام کرده و همچنین رایزنی‌هایی برای تملک چاه‌های شخصی بلااستفاده به‌منظور تأمین آب در حال انجام است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد در رابطه با وضعیت سرانه فضای سبز در شهر یزد، بیان کرد: در حال حاضر یزد با ۹۶۲ هکتار فضای سبز، سرانه فضای سبز حدود ۱۶ مترمربع به ازای هر نفر است.

کاشفی گفت: بر اساس چشم‌اندازی که دفتر فنی استانداری برای شهر یزد تعیین کرده، سرانه فضای سبز باید به ۲۰ مترمربع برسد.

وی در مورد استاندارد سرانه فضای سبز تصریح کرد: بر اساس مطالعات و بررسی‌های وزارت مسکن و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل‌قبول فضا‌های سبز شهری در شهر‌های ایران بین ۷ تا ۱۲ مترمربع برای هر نفر است. با شاخص تعیین‌شده از سوی محیط‌زیست سازمان ملل متحد، سرانه فضای سبز ۲۰ تا ۲۵ مترمربع برای هر نفر است.

کاشفی در رابطه با اقدامات صورت‌گرفته برای ارتقاء سرانه فضای سبز یزد، بیان کرد: طی سه سال گذشته نزدیک به ۷۰ هکتار به فضای سبز افزوده شده است؛ علیرغم کمبود منابع آبی در دسترس و خشک‌سالی‌های پی‌درپی، در سال‌های اخیر با احداث بوستان‌های جدید، کمربند و نوار‌های سبز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری یزد پروژه «پردیس زندگی» را از پروژه‌های شاخص در راستای توسعه فضای سبز یزد عنوان کرد و ادامه داد: این پروژه با وسعت ۳۷ هکتار است که قابلیت توسعه تا ۵۷ هکتار را دارد و در کیلومتر ۳ جاده یزد – تفت اجرا خواهد شد.

وی گفت: اعتبار پروژه پردیس زندگی بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال است که ۶ هزار میلیارد ریال توسط شهرداری یزد و ۶ هزار میلیارد ریال آن از اعتبارات مالیات بر ارزش‌افزوده استان تأمین خواهد شد.

کاشفی توسعه و تکمیل پارک محیطی کویر، طراحی شبکه آب خام، طراحی شبکه پساب، مطالعات کاربردی احداث تصفیه‌خانه لوکال، مخازن ذخیره آب را از دیگر از پروژه‌های در دست اقدام سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به‌منظور توسعه فضای سبز اعلام کرد.

وی افزود: این پروژه‌ها با اعتباری بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا است که پیش‌بینی می‌شود با افزایش اعتبار در این حوزه بتوانیم طی دو سال آینده سرانه را به عدد ۱۷ برسانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.