بهره برداری از ۱۱ پروژه آبخیزداری در شهرستان ارزوئیه

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب منابع طبیعی کشور گفت: مشارکت عمومی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری نقش مهمی در اجرای هرچه سریعتر پروژه‌ها دارد. 

محمد فرامرز مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در سفر به کرمان با حضور علیرضا ابوالحسنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان و مسئولین شهرستان ارزوئیه در حاشیه افتتاح پروژه‌های آبخیزداری بخش صوغان با تاکید بر ضرورت اجرای پروژه‌های آبخیزداری گفت: در کل کشور ۷۰۴ میلیون هکتار حوضه آبخیز ساحلی و مرزی داریم که ۵۲ درصد مساحت کشور را کویر مرکزی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالبه نخست استانداران و فرمانداران در سراسر کشور اجرای پروژه‌های آبخیزداری است افزود: در واقع این موضوع مطالبه اصلی مردم است، زیرا اثرات آبخیزداری را به خوبی در کنترل سیل، تقویت منابع آب و نقشی که در معیشت آبخیزنشینان دارد را درک کرده‌اند.

فرامرز، با تاکید بر اینکه بهترین آب از نظر کیفیت آب باران است افزود: بخش عمده‌ای از روان آب‌ها به دلیل عدم مدیریت خارج می‌شود که سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه نگه داشتن آب اجرای عملیات آبخیزداری است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه ۲۰ میلیون هکتار تعهد جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری مصوب شده است افزود: اجرای پروژه‌های آبخیز تنها با منابع دولتی میسر نیست.

وی افزود: مشارکت عمومی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری نقش مهمی در اجرای هرچه سریعتر پروژه‌ها و کاهش مخاطرات خشکسالی و سیل دارد. 

فرامرز با تاکید بر محدود بودن منابع افزود: فرمانداران در بحث مشارکت کمک کنند در موافقت نامه‌های استانی بخشی از اعتبارات را از پیمان خارج و به صورت نهاده در اختیار مردم قرار داده شود تا مردم در انجام پروژه‌ها همکاری لازم را داشته و منابع طبیعی از ظرفیت مردم در بخش‌های مختلف کمک بگیرد.

علیرضا ابوالحسنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمان گفت: استان کرمان دارای ۱۰.۶ میلیون هکتار حوضه آبخیز می‌باشد که در سطح ۲۷۰۰ هزار هکتار مطالعات تفصیلی و اجرایی در این حوضه انجام شده است؛ و تاکنون ۸ هزار انواع سازه آبخیزداری در سطح استان احداث گردیده است که این سازه‌ها قابلیت مدیریت میزان ۳۲۰ میلیون متر مکعب رواناب و نفوذ ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب به همراه کنترل فرسایش رسوب خاک به میزان سالانه ۹ میلیون تن را دارد.

ابوالحسنی با بیان اینکه فرو نشست زمین در دشت صوغان و به دنبال آن بسته شدن خلل و فرج لایه‌های زیرین خاک، موجب مرگ تدریجی طبیعت و اقتصاد منطقه خواهد شد گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری، مهم‌ترین راهکار برای کنترل فرونشست زمین است که به علت برداشت بی رویه آب از آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیر زمینی است.

وی اظهار داشت: پروژه‌های آبخیزداری با تقویت سفره‌های آب زیرزمینی مانع از فرونشست آبخوان‌ها، حفظ و تقویت پوشش گیاهی منطقه، جلوگیری از پدیده ریزگرد‌ها مانع از بروز خسارت جانی و مالی می‌گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: برای برون‌رفت از چالش فرونشست زمین در دشت صوغان، اقدامات خوبی صورت گرفته، به طوری که در این خصوص مساحت ۳۰ هزار هکتار از حوضه آبخیز مورد مطالعه، که در این طرح مطالعاتی تعداد ۵۰ عدد سازه سنگی ملاتی با حجم عملیات ۴۰۱ هزار متر مکعب و حجم آبگیری ۴۰۳ هزار متر مکعب پیش بینی شده و تاکنون ۱۱ بند سنگی ملاتی با اعتباری بالغ بر ۵۴ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی با قابلیت آبگیری ۴۶ هزار متر مکعب احداث شده است. 

در پایان این سفر از سازه‌های آبخیز حوزه شهری شهرستان بافت بازدید به عمل آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.