کرسی ریاست وهیات رئیسه مجلس دوازدهم به کدام اشخاص و گروه‌های سیاسی می‌رسد؟

با برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم جلسات کاندیداهای کرسی های ریاست و هیات رئیسه مجلس با منتخبان راه یافته به مجلس پررنگ تر شده است و گمانه زنی ها در مورد اینکه کرسی ریاست به چه کسی می رسد ادامه دارد.

با مشخص شدن منتخبان مجلس دوازدهم در ۲۱ اردیبهشت تقریبا آرایش سیاسی مجلس دوازدهم مشخص شد، گرچه تجربه نشان داده است که پس از تصویب اعتبارنامه نمایندگان و رایزنی‌های افراد برای ریاست و هیات رئیسه مجلس مقداری دسته بند‌های سیاسی مجلس تغییر می‌کند.

درمجلس یازدهم نزدیک به ۱۰۰ نماینده مستقل، اصلاح طلب و معتدل داریم

در مجلس دوازدهم شاهد حضور افرادی با گرایش‌های سیاسی تقریبا متنوع ترنسبت به مجلس یازدهم هستیم. در این مجلس بنا به گفته غلامرضا نوری قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس یازدهم نزدیک به ۱۰۰ نماینده مستقل، اصلاح طلب و معتدل داریم که حضور همین افراد در قالب فراکسیونی مستقل مقداری کار طیف‌های اصولگرا برای ریاست و هیات رئیسه مجلس را سخت می‌کند چراکه رای این افراد قطعا تاثیر بسزایی در انتخاب رئیس آینده مجلس دارد.

در میان این نمایندگان افرادی حضور دارند که سابقه حضور در هیات رئیسه مجلس به عنوان نایب رئیس و دبیر هیات رییسه و‌همچنین ریاست کمیسیون‌های مهمی، چون برنامه و بودجه را دارند و قطعا نظر مثبت این افراد برای هر کدام از کاندیدای ریاست و هیات رئیسه بدون دادن امتیاز به این فراکسیون نخواهد بود.

مجلس دوازدهم از لحاظ حضور جریان و گروه‌های سیاسی متفاوت است

به هر حال آنچه مسلم است این است که مجلس دوازدهم از مجلس یازدهم که تقریبا از لحاظ حضور جریان و گروه‌های سیاسی یکدست بود متفاوت‌تر است. حضور پررنگ اعضای جبهه پایداری و همچنین لیست صبح ایران مقداری کار را برای کاندیدا‌های ریاست از بابت اینکه این گروه‌ها نیز خواهان امتیازات خاص خود جهت حضور در هیات رئیسه مجلس و ریاست کمیسیون‌ها هستند دشوار می‌کند.

محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی و مجتبی ذوالنوری اسامی هستند که بیش از سایر منتخبان نامشان برای ریاست مجلس شنیده می‌شود و در محافل و جلسات مختلف جریان اصولگرا هر سه نفر آمد و شد‌ها و رایزنی‌هایی دارند.

محمدباقر قالیباف که ریاست مجلس یازدهم را بر عهده دارد بیش از سایر گزینه‌ها شانس ریاست را دارد چراکه احتمال همراهی ۱۰۰ عضو فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم با وی زیاد خواهد بود، گرچه احتمال همراهی برخی از اعضا جبهه پایداری و اعضای لیست صبح ایران با وی کم خواهد بود.

مجتبی ذوالنوری که نایب رئیس فعلی مجلس است بنا به گفته یکی از اعضای جبهه پایداری، حمایت طیف پایداری و لیست صبح ایران را خواهد داشت و احتمال حمایت سایر اصولگرایان از وی نیز وجود دارد.

منوچهر متکی نیز احتمالا از حمایت بخشی از اصولگرایان نظیر اعضا جبهه پایداری و اصولگرایان موسوم به شورای وحدت برخوردار خواهد بود.

عبدالرضا مصری، مسعود پزشکیان، حمید رسایی، علی نیکزاد و نصرالله پژمانفر منتخباتی هستند که نامشان بیش از سایر افراد برای کرسی نایب رئیسی مجلس مطرح می‌شود.

بحث طرح نایب رئیسی مسعود پزشکیان درمیان سایر گزینه‌های نایب رئیسی به واسطه پایگاه سیاسی وی مقداری متقاوت است گرچه وی علاوه بر اینکه حمایت فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم را خواهد داشت از حمایت نمایندگان شهر‌های ترک زبان نیز برخودار خواهد بود چراکه تجربه حضور وی در مجلس دهم به عنوان نایب رئیس مجلسی که علی لاریجانی ریاست آن را به عهده داشت گویای این موضوع است.

علی نیکزاد که سابقه نایب رئیسی مجلس دوازدهم را دارد احتمالا از حمایت نمایندگان شهر‌های ترک زبان و همچنین بخشی از نمایندگانی که در کابینه احمدی نژاد حضور داشتند برخوردار خواهد بود. البته وی حمایت نمایندگان نزدیک به دولت سیزدهم رانیز خواهد داشت.

حمید رسایی نیز قطعا حمایت جبهه پایداری و بخشی از لیست صبح ایران را خواهد داشت.

نصرالله پژمانفر و عبدالرضا مصری نیز حمایت منتخبان نزدیک به دولت و بخشی از اصولگرایان نزدیک به پایداری را خواهند داشت.

تجربه نشان داده است علاوه بر حمایت فراکسیون‌ها و لیست‌های مختلف، تعامل و رفت و آمد‌های خود کاندیدا و حامیان او بین کاندیدا‌ها و طیف‌های مختلف می‌تواند مسیر رای تغییر دهد.

روح الله متفکرآزاد نماینده و‌منتخب مردم تبریز، علیرضا سلیمی نماینده و منتخب مردم محلات و تهران، علیرضا منادی سفیدان نماینده و منتخب مردم تبریز، اکبر رنجبرزاده منتخب مردم اسدآباد، عبدالکریم حسین زاده منتخب مردم نقده واشنویه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده و منتخب مردم شاهین شهر، سارا فلاحی نماینده و منتخب مردم ایلام، امیر حسین ثابتی منتخب مردم تهران، مالک شریعتی نماینده و منتخب تهران، احمد نادری نماینده و منتخب تهران، سمیه رفیعی نماینده و منتخب مردم تهران، ابوالقاسم جراره منتخب مردم تهران احمد راستینه نمانیده و منتخب مردم شهرکرد، محسن زنگنه نماینده و منتخب مردم تربت حیدریه افرادی هستند که احتمالا برای کرسی‌های هیات رئیسه باهم رقابت خواهند کرد.

منبع: برنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار