تدوین سند راهبردی امور زنان در وزارت آموزش و پرورش

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور بانوان از تدوین سند راهبردی امور زنان در این وزارتخانه خبر داد.

عاطفه السادات مدبر نژاد در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این سند بر اساس اسناد بالادستی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در هفت محور تدوین و بر اساس این سند برنامه‌های لازم در حوزه زنان در سطح کشور در آموزش و پرورش از سال گذشته آغاز شد.
 
مدبر نژاد، با تشریح محور‌های این سند گفت: زیست عفیفانه، گفتمان سازی الگوی سوم زن مسلمان، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تحکیم خانواده، نشاط اجتماعی، محرومیت زدایی و پرورش هویت اسلامی و ایرانی از جمله محور‌های این سند است.
 
وی، جامعه هدف این سند را دختران دانش آموز، بانوان فرهنگی، دانشجو معلمان خانم، آموزشیاران زن نهضت سوادآموزی برشمرد و افزود: تمامی این موارد برگرفته از اسناد بالادستی است که طرح‌های مختلف در حوزه زنان بر این اساس در سال گذشته انجام شد و برای سال جدید هم برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.
 
وی بیان کرد: در زمینه گفتمان سازی الگوی زن سوم مسلمان، نشست‌های تخصصی متعددی در تمامی استان‌های کشور برای بانوان فرهنگی و مادران دانش آموزان برگزار شد ؛ و کتاب سبک زندگی دخترانه در راستای گفتمان سازی الگوی سوم زن مسلمان تألیف گردید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت.
 
مدبر نژاد افزود: تفاهم‌نامه همکاری مشترکی ما بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری منعقد گردید که یکی از محور‌های اصلی این تفاهم نامه الگوسازی از بانوان فرهنگی موفق در گفتمان الگوی زن سوم مسلمان بود.
 
مدبر نژاد ادامه داد: در زمینه پرورش هویت اسلامی- ایرانی، طرح کشوری تقویت هویت دخترانه، مهارت‌های اعتماد به نفس و عزت نفس در آنان با هدف کمک به پرورش هویت اسلامی- ایرانی و نقش آفرینی مؤثر و مومنانه دختران برگزار شد.
 
وی افزود: کتاب هویت دخترانه جهت کمک به مربیان و مشاورین مدارس در راستای تقویت هویت دخترانه و پرورش هویت اسلامی- ایرانی تألیف شد و در اختیار استان‌ها قرار گرفت.
 
در جهت افزایش نشاط اجتماعی در بین دختران، ستایشواره بهیندخت برگزار شد که هدف اصلی از این ستایشواره افزایش نشاط اجتماعی و پرورش هویت اسلامی- ایرانی دختران از طریق کشف و شناسایی استعداد‌ها و توانایی‌های آنان در ۹ محور بود.
 
مشاور وزیر آموزش و پرورش. در امور زنان بیان کرد: در محور محرومیت زدایی و توجه به سلامت دختران دانش آموز مناطق محروم طرح کشوری بهبود وضعیت سلامت دانش آموزان دختر مناطق محروم در دوران بلوغ و تهیه بسته‌های آموزشی بهداشتی مکمل ویژه بلوغ دختران انجام گرفت.
 
وی اذعان داشت: در راستای زیست عفیفانه نشست‌های تخصصی متعددی جهت ترویج و نهادینه‌سازی زیست عفیفانه برای بانوان فرهنگی و دختران دانش آموز در سراسر کشور انجام گرفت، از طرفی با حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و با هدف توانمندسازی مدرسین زیست عفیفانه در راستای ارتقای آگاهی و مهارت والدین نسبت به تربیت زیست عفیفانه فرزندان در مرحله اول، ۲۰۰ نفر از استان‌های اصفهان، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی توانمند شدند که  در استان‌هایی از جمله استان اصفهان کار آموزشی خود را آغاز کردند.
 
مدبر نژاد عنوان کرد: در مرحله دوم، ۲۰۰ نفر از مدرسین آموزش خانواده، استان‌های البرز، همدان، گلستان، گیلان، شهرستان‌های استان تهران دوره‌های توانمندسازی را با حمایت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گذراندند.
 
مدبر نژاد افزود: در مرحله سوم، ۲۰۰ نفر از مدرسین آموزش خانواده استان‌های کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، قزوین و بوشهر این دوره را پشت سر گذاشتند، که به امید خدا از ظرفیت این مدرسین برای ارتقای آگاهی و مهارت والدین نسبت به تربیت زیست عفیفانه فرزندان استفاده خواهد شد.
 
وی گفت: برای اولین بار رویداد ایران جوان- ایران قوی در سه محور خانواده، مدیران و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها در راستای تقدیر از برترین خدمات در زمینه رشد ازدواج و فرزند آوری برگزار  که در هفته ملی جمعیت از برترین‌ها در این زمینه تجلیل خواهد شد.
 
مدبرنژاد در رابطه با سرویس مدارس نیز گفت: در حوزه سرویس مدارس در شهریور ۱۴۰۲ آئین نامه جدید حمل و نقل دانش آموزی مصوبه هیأت وزیران اجرا خواهد شد و بر اساس آن هیچ مدیر مدرسه‌ای حق انعقاد قرارداد با هیچ شرکتی را نداشته و این کار به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شده و آموزش و پرورش به عنوان ناظر می‌باشد.
 
وی، افزود: امسال برای سرویس دانش آموزی مدارس، موظف به اجرای این آئین نامه هستیم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.