معرفی کتاب؛

توجه به جایگاه مسجد در کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی دردوره پهلوی اول»

کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی دردوره پهلوی اول» به نقش مسجد به عنوان یکی از نهاد‌های فرهنگی و تمدنی در سطح جامعه می‌پردازد.

کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی در دوره پهلوی اول» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و به قلم محمدحسین خوش‌بیان، پژوهشگر است، که به نقش مسجد به عنوان یکی از نهاد‌های فرهنگی و تمدنی در سطح جامعه می‌پردازد.

هدف اصلی کتاب «رد چکمه پهلوی؛ نهادسازی و نهادزدایی در دوره پهلوی اول» مطالعۀ نهادسازی و نهادزدایی در دورۀ پهلوی اول و پیامد‌های آن در جمهوری اسلامی» است.

نویسنده کتاب معتقد است شناخت و بررسی نهاد‌ها در ایران، در سه بازۀ زمانی قبل از پهلوی اول (دوران پیشامدرن ایران)، دوران پهلوی اول (آغاز دورۀ نهادسازی و نهادزدایی مُدرن) و دورۀ معاصر (بعد از انقلاب اسلامی) به فهم دقیق از وضع موجود کمک می‌کند. 

خوش‌بیان معتقد است که الان که در حساس‌ترین نقطۀ تنازع بین ارزش‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های مدرنیته هستیم، مطالعات نهادی می‌تواند راه‌گشا و مشکل‌گشای بسیاری از مسائل حال حاضر کشور باشد؛ یعنی با فهم دقیق نهاد‌های مدرن و نسبت آن با جامعه کنونی ایران از یک طرف و از طرف دیگر با فهم دقیق نهاد‌های پیشامدرن و چرخه‌های زیستی و پایدار آن، می‌توان راه سوم و جدیدی رقم زد که جمع‌کنندۀ همه هویت نهاد‌های پیشامدرن و ملزومات زیست در مدرنیته باشد و به نقطۀ عطفی در تاریخ حیاتی نهاد‌ها در ایران تبدیل شود. این کتاب در اختتامیه اولین همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران رونمایی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار