قاسمی:

تعلیم و تربیت، بنیان و اساس ارتقای نسل‌هاست

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در مراسم جشن سپاس که در اداره آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز برگزار شد، تعلیم و تربیت را بنیان و اساس ارتقای نسل‌ها دانست.

فرشید قاسمی ضمن تبریک روز و هفته معلم و گرامیداشت یاد استاد مطهری به عنوان یکی از بارزترین، موفق‌ترین و پیشرفته‌ترین متفکران در زمینه گسترش فکر در جهان بود گفت: غیرت، تلاش، ادب، آگاهی و فرهیختگی خصلت معلم‌هاست. معلمان بر جهالت و نادانی تاخته و کاخی از علم و ادب و دانایی برافراشته‌اند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس در ادامه گفت: معلم‌ها، آرام آرام، فراگیران را با پیام‌های توحید و یگانگی، شجاعت و حق‌جویی، فکوری، فداکاری و انسانیت آشنا می‌کنند. بدون شک، تعلیم و تربیت بنیان و اساس ارتقای یک نسل است و می‌تواند باعث رشد فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بشود. اگر قرار است قانون، انضباط، اقتصاد و اشتغال توسعه پیدا کند باید به تعلیم و تربیت توجه شود.

قاسمی در بخش دیگری گفت: می‌گویند درس خوب معلم از چشمان شاگردانش قابل‌درک است، اما موفقیت‌آمیز بودن کار معلم از رفتار شاگردانش مشخص است. معلم دانا، به‌طور مستمر به فکر پیشرفت است و تلاش برای پیشرفت بدون شناخت خود مانند تقلا کردن در یک قایق در حال غرق شدن است.

او خطاب به معلمان و دانش‌آموزان گفت: شما دائم در تلاش هستید تا به خودشناسی برسید، اما این کار تتن‌ها با تکیه بر خودتان انجام نمی‌شود؛ در خودشناسی، دو نوع شکاف عینی و ذهنی وجود دارد و شکاف ذهنی چالش برانگیز‌تر است به همین دلیل می‌گویند معلمان باید یک «آن» دیگر نیز داشته باشند که همان روابط انسانی مناسب است. معلم‌ها خودانگیخته به شخصیت دیگران احترام می‌گذارند، چون متوجه تفاوت‌های فردی هستند. آنها خودانگیخته نگرش مثبت ایجاد و موقعیت دیگران را درک می‌کنند.

قاسمی گفت: معلمان بانک احساسی قوی دارند یعنی امانت‌دار، واژه‌پرداز و صمیمی هستند. ازمعدود انسان‌هایی هستند که پنج نوع انرژی معنوی، احساسی، ذهنی، فیزیکی و محیطی را ساطع می‌کنند و صد البته با این توصیف، معلمان قوی می‌توانند ایران قوی را بسازند و با ایجاد ایمان و باور، شادی و امید، انگیزه، خود‌تنظیمی و خود‌مدیریتی در فراگیران و با بالا بردن مهارت‌های شناختی و فراشناختی در ساخت ایران قوی، نقش بی‌بدیلی داشته باشند.

معلم روح تمدن‌شناسی و تمدن‌سازی را به جسم و جان مخاطب می‌دمد

سید عبدالصمد موسوی مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در مراسم قدردانی از مقام‌آوران فرهنگی ناحیه سه شیراز بر تمدن‌سازی و تمدن‌شناسی مخاطب با بهره‌گیری از تجارت معلمان تأکید کرد.

او با بیان این مطلب که در روز و هفته بزرگداشت مقام معلم، ناحیه سه شیراز با اجرای بیش از ۲۸ برنامه بدیع، سعی کرد یاد و خاطره استاد شهید مطهری را زنده کند و گرامی بدارد.

موسوی گفت: امسال در شهر شیراز اتفاقات خوبی را در هفته معلم شاهد بودیم، شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز، سپاه پاسداران، نیرو‌های نظامی، پایگاه هوایی شهید دوران و همه آمدند و تبریک گفتند و فضای شهر را با بنر‌ها و نوشته‌هایی مزین کردند به تجلیل و تکریم از معلم که این کار الگویی، ستودنی است و قدردانی می‌کنیم از آنها که در کنارمان بودند و این کار بزرگ را به نسل‌های بعد آموزش دادند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز در ادامه گفت: در دین از بزرگان شنیده‌ایم که خداوند خودش را معلم خطاب می‌کند و می‌فرماید که اسما را به حضرت آدم آموخت و در آیات دیگر قران نقش معلمی خداوند نشان داده شده است. مولا علی علیه‌السلام فرمود هر کس حرفی و کلمه‌ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده و این آموزه‌ی دین ماست که موجب مباهات است.

او گفت: در توفیقی دیگر همراه با شما شاهد تحقق عینی سند تحول در صحنه هستیم. آنچه که همه ما معتقدیم و تاکید رهبری عزیز حتی در نشست اخیر با فرهنگیان بود، اجرای سند تحول است. سند تحول همه این زیبایی‌هایی است که شما خلق می‌کنید و در صحنه بروز و نمود دارد. ما تلاش کنیم که روح عملی را به کالبد نظری سند بیاوریم و شما این کار را بار‌ها انجام داده‌اید. 

موسوی در ادامه با تأکید برای پایبندی به دو اصل استمرار و استقرار در تربیت گفت: استمرار پایه و اساس اثر مرکب است. برای رسیدن کار به هدف، بایستی استمرار داشت که البته نماد بروز و نمود آن، مدرسه به عنوان محل اصلی تعلیم و تربیت است. 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز افزود: «معلم» زیباترین کلمه خلقت است؛ معلم باید روح تمدن‌شناسی و تمدن‌سازی را بر جسم و جان مخاطب خود بدمد. این معلم هویت‌ساز می‌شود.. مقام معظم رهبری فرمودند: معلمان هویت‌سازان نسل جوان و نوجوان هستند و معماران آینده ایران اسلامی. اینها کار را برای ما سخت می‌کند که بتوانیم در حرکت تمدن‌سازی و جامعه‌پروری خود نقش ایفا کنیم و سهمی داشته باشیم بزرگ. 

به گفته‌ی موسوی در این راه چالش‌هایی هم پیش‌رو است؛ معلم هویت‌ساز با آسیب تک‌بعدی بودن و فعالیت صرف در آموزش مبتلاست که در سند تحول هم از آن پرهیز شده است؛ باید بتوانیم به هویت‌سازی و تربیت نسل‌ها با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، علمی و هنری روی بیاوریم. 

در این مراسم که با تجلیل از فرهنگیان مقام‌آور در «پویش ایران فردای من»، تدریس خلاق، و فرهنگیان نمونه استان و ناحیه همراه بود، جعفر قادری و روح‌الله نجابت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، لطف‌الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز، مدیر کل آموزش و پرورش فارس، مدیران نواحی آموزش و پرورش شیراز و جمعی از مسوولان حضور داشتند. 

نمایشگاه آثار تألیفی فرهنگیان ناحیه سه شیراز و طرح بوم دانش‌آموزان مدرسه پویش نیز در حاشیه این مراسم برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار