در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

جنبش دانشجویی امروز در غرب بسیار گسترده‌تر از جنبش‌های پیشین است

زارعی گفت: مقاومت‌های مردمی و خیزش جامعه‌های اروپایی و  آمریکایی‌ قطعا اثرات خود را خواهند گذاشت و تاثیر این موضوع در بلند مدت بیشتر خواهد شد.

اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با باشگاه خبرنکاران جوان در ارتباط با جریان خیزش دانشجویی اظهار کرد: پس از گذشت بیش از ۸ ماه از جنایات رژیم صهیونیستی و نسل کشی که این رژیم انجام داده،   به نوعی برای اولین بار گفتمان این چنینی مبنی بر مقابله با جنایات این رژیم شکل گرفته است. تا قبل از طوفان الاقصی شاهد آن بودیم که هیچ گونه حرف و حدیث شعاری علیه صهیونیست‌ها  و اقدامات این رژیم در این سال‌های اتفاق نمی‌افتاد و هر گونه حرکت از طرف هر شخص تحت عنوان یهود ستیزی و مقابله با اسطوره‌های یهود با آنها برخورد می‌شد و اجازه هر گونه اعتراض و  بحثی داده نمی‌شد.

وی ادامه داد:  به لطف خدا با عملیات طوفان الاقصی این تابو شکسته شد و حرکت‌های عظیم مردمی در اروپا، آمریکا، کانادا و سایر نقاط جهان شکل گرفت و توده‌های مردمی در اعتراض  به جنایات رژیم جعلی صهیونیستی و متعهدین آنها دولت‌های آمریکایی و اروپایی که از این رژیم حمایت می‌کردند شکل گرفت. هر چند که در ابتدا دولت‌های حاضر در فرانسه و آلمان و خیلی از کشور‌های اروپایی  و آمریکایی‌ها مخالف هر گونه تجمع اعتراضی بودند و حتی قوانین سختی را مبنی بر پیگیر‌ی قانون و مجازات برای اعتراضات پیش بینی کردند، اما نتوانستند مانع این حرکت شوند.

زارعی افزود: این حرکت به حوزه دانشگاه‌ها کشیده شده و طی ۱۵ روز اخیر شاهد آن هستیم که جمعیت‌های دانشگاهی تحت عنوان اساتید و دانشگاهیان نیز به این حرکت پیوستند و این اعتراضات به شکل بی سابقه‌ای در دانشگاه‌های آمریکا ایجاد شد و تدریجا به بیش از ۹۰ دانشگاه این اعتراضات افزایش پیدا کرده و دستگیری و برخورد خشن و بی سابقه‌ای مقابل نیروهای امنیتی آمریکا با جامعه دانشکاهی از جمله اشساتید و اعضای هیئت علمی و و روئسای دانشکاه‌ها ایجاد شده است.

این کارشناس گفت: خیلی از عناصر و چهره‌های شاخص دانشگاهی با برخورد خشن پلیس در غرب  دستگیر شده اند و جراحات شدیدی داشته اند. اکنون آماری بیش از چند هزار نفری از زخمی‌ها و دستگیری‌ها در این روز‌ها شاهد هستیم.

زارعی درباره تغییر رویکرد دولت‌های غربی پس از اعتراضات دانشگاهیان اظهار کرد: آن چیزی که اتفاق افتاده آن است که جمهوری اسلامی ایران پرچم دار حمایت از فلسطین و بوده و با تعیین روز جمعه آخر ماه رمضان به عنوان روز قدس و شعار آزادی فلسطین  حرکت بزرگی را در این مسیر داشته است.

وی تاکید کرد: به لطف خدا همانطور که رهبری ما پیش بینی کرده بودند امروز این گفتمان و مطالبه تبدیل به مطابه‌ای جهانی شده است و امرزو می‌بینیم که پرچم فلسطین در کنار پرچم جمهوری اسلامی‌ایران و گروه‌های مقاومت در دست معترضین و مردمی است که در شهر‌ها  پایتخت‌های اروپایی و آمریکایی این پرچم‌ها را به اهتزار در می‌آوردند و شعار آنها آزادی فلسطین است. در یک ورزشگاه در اسکاتلند و در یک مسابقه فوتبال طرفدارن سلتیک و تمام مردم که برای مشاهده فوتبال آمده بودند و شعار آزادی فلسطین را سر دادند و همه چیز بر علیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها و جنایات آنها است و این خواسته عموم مردم و جمعتی‌هایی است که این روز‌های به میدان آمده‌اند.

وی ادامه داد: قطعا دولت‌های این کشور‌ها هر چند همچنان در حال مقاومت هستند و حمایت بی شائبه خود از صهیونیست‌ها را ادامه می‌دهند، اما می‌دانیم مقاومت‌های مردمی و خیزش جامعه‌های اروپایی و  آمریکایی‌ها قطعا اثرات خود را خواهند گذاشت و اکنون نیز بسیاری از چهره‌های شاخص سیاسی این کشور‌ها تغییر رویه می‌دهند و متاسفانه ما می‌بینیم که بعضی از دولت‌های اروپایی همچنان در برابر این مطالبات مردم و اعتراضات مقاومت می‌کنند و آن را سرکوب می‌کنند. این موضوع آثارش در بلند مدت بیشتر خواهد شد.

زارعی در انتها گفت: جنبش دانشجویی که چند دهه قبل در فرانسه به وجود آمد و پس از آن در آمریکا به وجود آمد با کشتار پلیس در آن سال‌ها سرکوب شد، اما من فکر می‌کنم این دوره بسیار متفاوت است و حجم اعتراضات هم در میان شهروندان اروپایی و غربی‌ها بسیار گسترده شده است و دولت‌های نمی‌توانند در برابر این موج مقاومت کنند و قطعا هر گونه اقدام خشنی نیز اثراتی خواهد گذاشت. اکنون رو به روی کاخ سفید پرچم جمهوری اسلامی ایرا ن و تصویر رهبری به نمایش در می‌آید اینها نشان می‌دهد که تحول بسیار جدی در عرصه معادلات مردمی و گفتمان جدید در جهان در حال شکل گیری است.

خبرنگار : محمد حسین نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک عمر تمام رسانه ها در دستان خبیث و شیطانی
صهیونیست ها و استعمار بوده و هست
و هر چرندی که بنفع خودشان بود را
بخورد مردمی که اهل تحقیق نبودند .می دادند
ولی الان تیک تاک تا حدودی حقایق را اشکار کرد
و این دانشجویان عصبانی و ناراحت هستند
چونکه میگویند .یک عمر دورغ بخوردمان دادند
فرشته را جن و جن را فرشته به ما شناساندن
این جنبش ادامه خواهد داشت تا به اهداف شون برسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
منتظر جنبش کارگری تو ایران هم باشید با این حقوق ها .
آخرین اخبار