در گفت‌وگو با باشگاه‌ خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایرانیان از دیرباز اهل مطالعه بودند/ کتاب‌ها بر پوست حیوانات نوشته می‌شد

پژوهشگر فرهنگی گفت: سنگ‌نوشته‌ها و سفال‌نوشته‌ها در تاریخ ایران زیاد است و ایرانیان بسیاری از مطالب را اینگونه می‌نوشتند و اهل مطالعه بودند.

پروفسور علی‌اکبر فرهنگی استاد ممتاز دانشگاه تهران و چهره ماندگار مدیریت ایران به تشریح پیشینه علمی ایران پرداخت و گفت: ایرانیان از زمانی که امپراتوری‌های بزرگ خودشان را تشکیل دادند، مردمانی با فرهنگ بودند و با خواندن و نوشتن آشنا بودند. آنها الفبا را می‌شناختند و خودشان را با شرایط گذشته وفق داده بودند. 

وی که امسال دو کتابش یعنی «تاریخ تحلیلی جامعه‌شناسی دیوان‌سالاری در ایران» و «دود سرگردان» در غرفه انتشارات علمی و فرهنگی نمایشگاه کتاب به فروش خواهد رسید، افزود: ایرانیان در شرایطی که کاغذ وجود نداشت، کتاب‌ها را بر پوست می‌نوشتند. آنها کتاب‌های بزرگ را بر پوست گاو و کتاب‌های کوچک را بر پوست‌های گوسفند و بز می‌نوشتند.

این چهره ماندگار فرهنگی و علمی ایران زمین تصریح کرد: در دانشگاه جندی شاپور اهواز یک مخزن بزرگ وجود داشت که کتاب‌ها در آنجا نگهداری می‌شد. 

وی اضافه کرد: مورخین نوشته‌اند که در حمله اسکندر به ایران، ۶۰ هزار پوست گاو که در واقع ۶۰ هزار جلد کتاب بود به آتش کشیده شد.

فرهنگی همچنین پیشینه ایرانیان در زمینه کتابخوانی و مطالعه را عمیق دانست و تاکید کرد: سنگ‌نوشته‌ها، سفال‌نوشته‌ها و ... در تاریخ ایران زیاد است. ایرانیان بسیاری از مطالب و فرمان‌ها را اینگونه می‌نوشتند و از خودشان به یادگار می‌گذاشتند.

گفتنی است؛ پروفسور علی‌اکبر فرهنگی در طول عمر خود به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگون از ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات همت گمارده و تا به‌حال ده‌ها کتاب و مقاله ارزشمند منتشر شده است.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از روز ۱۹ اردیبهشت لغایت ۲۹ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برپا خواهد شد، میزبان علاقه‌مندان به عرصه علم و فرهنگ خواهد بود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار