اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: ۱۵ برنامه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید دوره ای، مربوط به واحد‌های بخاری و سیکل ترکیبی، عملیاتی شده و به اتمام رسیده است.

ابوالفضل موتاب‌ها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: هرساله به منظور کسب آمادگی تولید انرژی الکتریکی و با هدف کمک به پایداری شبکه سراسری تولید، تعداد ۱۷ فعالیت تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید دوره‌ای برای واحد‌های ۱۳ گانه بخاری و سیکل ترکیبی، برنامه ریزی می‌شود.

 وی افزود: از مهر ماه سال ۱۴۰۲ تاکنون، از تعداد ۱۷ برنامه سالانه تعمیراتی، ۱۵ برنامه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید دوره ای، مربوط به واحد‌های بخاری و سیکل ترکیبی، عملیاتی شده و به اتمام رسیده و ۲ مورد تعمیرات نیمه اساسی و بازدید دوره‌ای هم در حال اجرا است.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین گفت: تاکنون ۹۶ درصد از فعالیت‌های تعمیراتی واحد‌های ۱۳ گانه این شرکت انجام شده است.

موتاب‌ها اضافه کرد: نوع تعمیرات واحدها، براساس ساعت کارکرد و نیاز‌های تعمیراتی به انواع تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید‌های دوره‌ای در واحد‌های گازی و بخاری تقسیم می‌شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین با اشاره به فعالیت‌های تعمیرات در واحد‌های سیکل ترکیبی بیان داشت: تعمیرات بازدید محفظه احتراق و تعویض نازل واحد‌های شماره ۳، ۱ و ۴ گازی، تعمیرات بازدید مسیر گاز داغ واحد ۱ گازی، تعمیرات بازدید محفظه احتراق واحد ۶ گازی به همراه تعمیرات اساسی و کمپرسور واحد شماره ۲ گازی و همچنین انجام تعمیرات بازدید دوره‌ای مربوط به واحد شماره ۱ و ۳ بخاری سیکل ترکیبی، دیگر برنامه‌های تعمیراتی بود که در بازه زمانی مهر تاکنون به اتمام رسید.

وی افزود: در نیروگاه بخار نیز از ابتدای فصل تعمیرات تاکنون واحد شماره ۳ بخاری تحت تعمیرات اساسی، واحد شماره یک بخاری تحت تعمیرات نیمه اساسی و واحد‌های شماره ۳، ۲، ۱ و ۴ نیز مورد تعمیرات تعمیرات دوره‌ای بویلر و بازدید دوره‌ای قرار گرفته است.

موتاب‌ها اظهار داشت: هم اکنون واحد شماره ۲ بخاری سیکل ترکیبی نیروگاه هم برای انجام تعمیرات نیمه اساسی وهمچنین واحد شماره ۴ نیروگاه بخار جهت انجام تعمیرات بازدید دوره‌ای در دست تعمیرات قرار دارد که مابقی برنامه‌های تعمیرات واحد‌ها نیز تا پایان نیمه اول اردیبهشت ماه انجام و به پایان خواهد رسید و کلیه واحد‌ها با آمادگی حداکثری آماده تولید برق پایدار برای پیک تابستان پیش رو خواهند بود.

موتاب‌ها در توضیح فرآیند برنامه ریزی برای انجام ۱۷ فعالیت تعمیرات واحد‌های بخاری و سیکل ترکیبی نیروگاه نیز گفت: هرساله نیاز‌های تعمیراتی واحد‌های سیزده گانه نیروگاه براساس ساعت کارکرد، دوره تعمیراتی و استاندارد شرکت سازنده، به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی اعلام می‌شود که پس از بررسی و تایید برنامه‌ها از سوی آن شرکت، جدول زمانبندی خروج واحد‌ها برای اجرای برنامه‌ها به این نیروگاه اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: پس از دریافت برنامه ها، با حضور و کمک معاونت‌های مربوطه و بررسی‌های فنی و تخصصی، نیاز‌های تعمیراتی هر واحد، سنجیده شده و امکانات، قطعات و تجهیزات، نیروی انسانی لازم، ماشین آلات و سایر موضوعات برای اجرای این برنامه ها، پیش بینی و در اختیار معاونت‌های تعمیرات نیروگاه بخار و نیروگاه سیکل ترکیبی قرار می‌گیرد.

نیروگاه شهید رجایی دارای ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی است که سالانه با بیش از ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت تولید انرژی الکتریکی، حدود ۳ ونیم درصد از تولید برق شبکه سراسری را به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار