تعهد پالایشگاه آبادان در استفاده از پسماندهای نفتی و صنعتی

پالایشگاه آبادان طی تفاهمنامه ای متعهد شد به عنوان اولین شرکت صنعتی کشور از پسماندهای نفتی و صنعتی خود استفاده کند.

شرکت پالایش نفت آبادان با ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد تا انواع پسماند ازجمله گازهای ارسالی به  مشعل، لجن‌های نفتی، گوگرد، پسماند الکترونیک و باتری مستعمل، کاستیک ، پساب صنعتی و پسماند های عمرانی و ساختمانی را بازیافت و از آن ها استفاده کند.

این اقدام توسط یک شرکت دانش بنیان با هدف تبدیل اقتصاد خطی پالایشگاه آبادان به اقتصاد چرخشی ، عمل به اصل ۵۰ قانون اساسی  و اجرای تدابیر مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ظرفیت‌ها، ایجاد هم‌افزایی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان انجام خواهد شد.

در قالب اقتصاد چرخشی رویکرد دریافت، تولید و دفع و حرکت به سمت استفاده مجدد از مواد و محصولات زائد درنتیجه تولید حداقلی زباله سوق پیدا می‌کند که بر همین اساس می‌توان استفاده کارآمدتر از منابع، کاهش سطح انتشار مواد زائد و تولید محصول سبز پیامدهای اجرای این تفاهم‌نامه قلمداد کرد.

حکیم قیم مدیرعامل پالایشگاه آبادان در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: اجرای مفاد این تفاهمنامه و ایجاد اقتصاد چرخشی در پالایشگاه آبادان به‌عنوان اولین شرکت صنعتی در کل کشور می تواند زمینه‌ساز گسترش آن میان دیگر بنگاه‌های اقتصادی در سطح کشور باشد.

او با اشاره به سابقه و رتبه های برتر پالایشگاه آبادان درمیان پالایشگاه های کشورطی 10 سال گذشته و عمل به اقتصاد مقاومتی و ارتباطات و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری پیش بینی کرد این روند امسال نیز ادامه داشته باشد.

این مسئول گفت : یکی از این اهداف توسعه و مانع زدایی در طرح‌های زیست‌محیطی با استفاده از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان است.

محمدمهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، آب، اقلیم و محیط‌زیست نیز در سطح شرکت پالایش نفت آبادان نیز با بیان اینکه ایجاد کمیته فنی و هم‌افزایی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی در آینده ای نزدیک گفت : اجرای این تفاهم‌نامه علاوه بر ایجاد مرکز هم‌افزایی، محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و کشور و «جهش تولید با مشارکت مردم» عملیاتی می‌شود و زمینه رشد و اعتلای شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات فناوری به دیگر کشورها را فراهم خواهد کرد.

او به حمایت از شرکت ها دانش بنیان طی 10 سال گذشته با تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت : در این مرحله راهبرد اجرایی ما قرار دادن این شرکت‌ها در بازار شرکت‌های بزرگ اقتصادی همچون شرکت‌های نفتی و در ادامه پیگیری صادرات محور تولیدات آن‌ها است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.